Sälja bil till "Vi köper alla bilar oavsett skick" köpare.

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Ja, nu har en epok gått i graven (eller inte).
Min kära (tveksamt) Mitsubishi Galant GDI från 1999 fick idag en del 2:eek:r på besiktningen.
Det är antagligen så att det kommer kosta sin beskärda del att åtgärda dessa och bilen i sig är inte värd så mycket att jag tänker att det är lönt.

Så till mina egentliga frågor:

1: är det någon som har sålt sin bil via någon av alla dessa "vi köper din bil oavsett skick" annonser på blocket?

Känns lite "skumt" att ge ut sitt reg-nummer men samtidigt, vem fan vill stjäla en bil som någon tänker är "skrot"? Känns inte som det smartaste.
Om jag får betalt kontant, lämnar papperna tillsammans på brevlådan och lämnar över bilen så borde ju allt vara som vanligt, med en privat köpare.

2: Finns det några uppenbara fallgropar med dessa köpare som jag förbisett?

Det finns även företag som köper bilar på detta sätt, vilket får mig att känna att det är mer seriösa bara för den sakens skull. Är jag bara naiv eller är det helt enkelt så att i och med den gamla skrotpremiens bortfall så har skrotning och liknande handel övergått till detta?

Alla tips uppskattas, även potentiella köpare kan PM:a för mer information.

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Jag rekommenderar inte att gå via dessa personer eller "företag" som köper "alla" bilar, skumt folk som enbart är ute efter att göra en "bra" affär det vill säga att du ska få så lite betalt som möjligt medan de gör ett klipp.

Bättre att lägga ut den på blocket som gör-det-själv-bil eller reservdelsbil.

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Jag ser inte var det kan gå fel. De ger dig ett bud som du antingen accepterar eller nekar. Accepterar du så får du pengar i handen och de blir ägare till bilen. De betalar säkert dåligt, men vill du ha en snabb och smidig affär - varför inte?

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
skumt folk som enbart är ute efter att göra en "bra" affär det vill säga att du ska få så lite betalt som möjligt medan de gör ett klipp.

Precis det som alla försöker göra? En så bra affär som möjligt?
En så gammal bil med grejer som behöver åtgärdas lär dom inte ge mer än några tusenlappar för. Vilket passar utmärkt för dom som inte orkar med skiten.

Stofferider

Kör inte fortare än din ängel kan flyga
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
675 Track, cbr250
Har gjort så flera gånger när jag velat bli av med bilar som bara är skit. Snabbt och smidigt men du får inte mycket betalt för skiten.

tkdrille

Guest
Vad är skillnaden från att ringa en sådan annons jämfört med att lägga ut en annons som gds bil? Så dumt argument. Bryr man inte sig om pengarna utan vill bara bli av med bilen så slipper man ju för bövelen en massa KÅÅÅMPISAR..

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Bilarna åker båt till Afrika där de får nya ägare som aldrig hört talas om "2:eek:r på besiktningen".

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Bilarna åker båt till Afrika där de får nya ägare som aldrig hört talas om "2:eek:r på besiktningen".

Det är ett endast ett fåtal som åker till Afrika, men visst förekommer det. Övriga bilar fullagas av Leifi & Co och säljs till intet ont anande människor.
Man får mer pengar genom att bara slänga ut en blocket-annons och sedan sälja den till någon yngling som gillar att skruva bil.

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Verkar råda delade åsikter i ämnet. Jag är fullt medveten om att jag med största sannolikhet inte skulle få många tusenlappar för bilen som det ser ut nu. Men å andra sidan anser jag inte att den är värd särskilt mycket pengar även om felen skulle vara åtgärdade.

Det är en förhållandevis billig bil att äga och köra, även om man är ung så en bilskruvande ungdom skulle nog kunna gilla den.

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Sålde(gav bort) en gång en gammal SAAB tvåtaktare ,vi gjorde allt pappersjobb mm , han skulle bara hämta ett bilsläp........ kom aldrig igen:gnissla stod där med bilen (skrot) men utan papper på den. Löste sig dock , som tur var så hade han inte skickat in ägarebytet. Så det blev bara att göra ett nytt ägarbyte!

lud909

aprilia rs
Gick med
12 Nov 2009
Hoj
Hojlös just nu.. Men ett band 120hk och 2 skidor funkar också!
Sålde(gav bort) en gång en gammal SAAB tvåtaktare ,vi gjorde allt pappersjobb mm , han skulle bara hämta ett bilsläp........ kom aldrig igen:gnissla stod där med bilen (skrot) men utan papper på den. Löste sig dock , som tur var så hade han inte skickat in ägarebytet. Så det blev bara att göra ett nytt ägarbyte!

Åhh du skulle kunna ha gett mig den!! Hade hämtat den direkt!:banana

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Lägger du ut en annons på blocket så kommer de garanterat höra av sig med skambud, så antingen säljer du billigt till en privatperson eller 70% billigare till en "sådan" köpare.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
kolla pers nummert först mot typ ratsit ... annars kanske du säljer till en med ett "tilfälligt" (ser nummret mysko ut) .... finns ett system i detta,bilfan "exporteras" och du kan hamna i trubbel

men e nummret på ägarbytet ok så vafför inte .... se till att skicka in pappren bara (och få betalt)

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Det är ett endast ett fåtal som åker till Afrika, men visst förekommer det. Övriga bilar fullagas av Leifi & Co och säljs till intet ont anande människor.
Man får mer pengar genom att bara slänga ut en blocket-annons och sedan sälja den till någon yngling som gillar att skruva bil.

Mm, men när det gäller bilar som gränsar till vrak är det sällan folk är intresserad ens som "gds" eller reservdelsbil.

Det har hänt att jag "sålt" bilar för en hundring till skrotbilsnissarna.
Perfa för att slippa betala skroten för att hämta skiten eller böka med transport själv.

För att inte tala om att slippa alla abdhullas och igor som ringer utan att kunna prata svenska och bjuder så lågt på lösa delar att det inte är värt timpenningen för att skruva loss och skicka skiten.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Numer råder producentansvar så det är gratis att skrota en bil.

Den man skall se till är att ägarbytet postas, samt ha en ängels tålamod. Ägarbytet handlar om att du annars kan råka ut att bli målvakt för diverse felparkeringar, en klassiker i Malmö...

Tålamodet är främst om du skall sälja själv ( det gör jag inte om). Jag dödade en Clio i ett rökmoln på motorvägen, med 17000 på mätaren. Satte ut den som renoveringsobjekt och tänkte inte mer på det. 10 minuter senare var telefonen helt blockerad för resten av dagen där ca. 50% snabbt gick från frågor till mer eller mindre rena hot om varför jag skulle låta just dem hämta bilen. Killen som skulle hämta den körde fel tre gånger, vägrade ta vägbeskrivningen och anklagade mig slutligen för att ljuga om mitt telefonnummer. Och sedan ringde folk i tre dagar efter att annonsen var borta och skällde för att de inte fått köpa bilen. Kom ihåg att vi talar om en fransk bil med rasad motor... Om detta är vad Mona Sahlin med flera menar med "spännande möten mellan kulturer" låter jag vara osagt men nästa gång tar jag smällen och åker till skroten. Upplevelsen var inte värd de 3000 jag fick för den.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Hade slängt ut bilen på blocket som gör-det-själv-vrak. Och bara med mailadress så kan man välja vilka man vill ringa upp.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping