Sälja bil utomlands vad bör man tänka på

floodi

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2005
earth , europe , sweden , southsweden , Kalmar , S
Hoj
gul 03á

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det fanns en exportråd bara för någon vecka sedan, fast det gällde nog en hoj.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Till alla millenials som är för lata för att söka själva, och till farbror Mackan som är för teknisk okunnig att söka på annat än en Halda skrivmaskin...

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag sålde en Audi A4 2.0T till en finne.
Vi möttes upp i Värtahamnen, han provkörde med hans körkort i min hand, sen lämnade han över ett kuvert med sådär 150 000 SEK i sedlar.
Gick direkt upp till närmsta bankkontor och satte in pengarna, efter att ha fyllt i en försäkran om att det gällde just en bilförsäljning. Punkt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Gick direkt upp till närmsta bankkontor och satte in pengarna, efter att ha fyllt i en försäkran om att det gällde just en bilförsäljning. Punkt.

Ahh, den lilla sköna detaljen, att få sätta in sina egna pengar på banken...
Det är inte alltid lätt, men ett kvitto på en bilaffär är en bra början.

Sist jag hade en summa att sätta in utan förklaring sa jag att jag sålde sexuella tjänster och frågade tanten på banken om hon ville ha en prislista, hon satte in pengarna.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Ahh, den lilla sköna detaljen, att få sätta in sina egna pengar på banken...
Det är inte alltid lätt, men ett kvitto på en bilaffär är en bra början.

Sist jag hade en summa att sätta in utan förklaring sa jag att jag sålde sexuella tjänster och frågade tanten på banken om hon ville ha en prislista, hon satte in pengarna.
Varför erbjöd du bara en prislista? Varför inte livedemo? :rofl

Jag skulle nog ta en funderare varför någon i Polen skulle vilja köpa just min bil/hoj/gräsklippare/trädgårdsmöbler/your item?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Varför erbjöd du bara en prislista? Varför inte livedemo? :rofl
Nja, så desperat var jag inte att få in pengarna på kontot. :slicka

Det går ju att köra the slow burn om det inte är allt för stora summor.
Man slutar använda kortet när man betalar.
Med dagens bränslepriser och man kontantbetalar alla tankningar, alla matinköp, reservdelar osv så får man ju tillslut in summan ändå.
Dessutom kan man väl fortfarande sätta in småbelopp varje månad utan frågor.

Men lämna inte kortet hemma, förvånansvärt många krånglar när man vill betala kontant.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Min bank tvärvägrade att ta emot 30" en gång.
Jag hade sålt en pryl och köparen fick kvitto men jag tyckte inte jag behövde något.
När banken vägrade gick jag till Forex som var den bankens kontanthanterare i stan, de satte in pengarna utan frågor :)

Ica tar emot upp till 8000:- utan frågor om man har ICA-kort. Tror det är per vecka, men osäker.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag skulle nog ta en funderare varför någon i Polen skulle vilja köpa just min bil/hoj/gräsklippare/trädgårdsmöbler/your item?
- I mitt fall tjänade finnen multo bene pengar på att köpa den i Sverige jämfört med Finland.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nja, så desperat var jag inte att få in pengarna på kontot. :slicka

Det går ju att köra the slow burn om det inte är allt för stora summor.
Man slutar använda kortet när man betalar.
Med dagens bränslepriser och man kontantbetalar alla tankningar, alla matinköp, reservdelar osv så får man ju tillslut in summan ändå.
Dessutom kan man väl fortfarande sätta in småbelopp varje månad utan frågor.

Men lämna inte kortet hemma, förvånansvärt många krånglar när man vill betala kontant.

Företag som nekar mig att betala kontant får inte mina digitala pengar heller. Dom tjänar uppenbarligen tillräckligt med pengar så då går jag istället till deras konkurrent.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Företag som nekar mig att betala kontant får inte mina digitala pengar heller. Dom tjänar uppenbarligen tillräckligt med pengar så då går jag istället till deras konkurrent.
Jag stod bakom en farbror på Jula som hade elverktyg och grejor för åtskilliga tusen i en vagn, när Jula inte tog kontanter (kassören sa att det var på försök då) styrde han bara vagnen åt sidan och sa, "då handlar jag någon annanstans."

En kund bakom mig hörde det hela och sa "Vad fan, tar dom inte kontanter" och lämnade sin vagn och gick ut.

Jag skulle ha gjort samma sak, men jag hade lämnat tillbaka en trasig sak och handlade för ett tillgodokvitto, men jag hade tagit en 8 pack kexchoklad vid kassan som jag lämmnade tillbaka och sa "Jag hade bara kontanter jag med"

Jag vet inte om dom är kontantlösa nu, men kassören meddelade med en suck att det inte var ett populärt försök.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har inga svarta inkomster så för mig är kontanter onödiga.

Jävligt trångsynt syn på ämnet. Antagligen är du indoktrinerad av bankmaffians lobbyister.

Jag har kunder som betalar kontant och bankerna vägrar ta emot dessa pengar ifall jag vill sätta in dom på banken. Följaktligen så tar jag ut min lön i kontanter precis som din farfar antagligen fick sin lön i kontanter en gång i tiden.

Att beskylla kontanter för att vara svarta pengar är mer än lovligt dumt. Särskilt idag, när bankerna nekar sina kunder att sätta in pengar på banken. Möjligen kanske din farfars lön var svart, det är ju svårare veta för han kunde ju sätta in lönen på banken och betala genom att skriva ut en check.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jo, jag handlar aldrig med kontanter heller, utom om jag råkar få en näve skrynkliga sedlar av någon anledning, då är jag jäkligt glad att dom går att använda på affärer, eftersom bankerna är såna fittor när man kommer in med helt rimliga summor kontanter och vill få in dom på kontot.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning