Sälja bil utomlands vad bör man tänka på

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jävligt trångsynt syn på ämnet. Antagligen är du indoktrinerad av bankmaffians lobbyister.

Jag har kunder som betalar kontant och bankerna vägrar ta emot dessa pengar ifall jag vill sätta in dom på banken. Följaktligen så tar jag ut min lön i kontanter precis som din farfar antagligen fick sin lön i kontanter en gång i tiden.

Att beskylla kontanter för att vara svarta pengar är mer än lovligt dumt. Särskilt idag, när bankerna nekar sina kunder att sätta in pengar på banken. Möjligen kanske din farfars lön var svart, det är ju svårare veta för han kunde ju sätta in lönen på banken och betala genom att skriva ut en check.
Eftersom min pappa var bastard och min farfar därför avslutade sitt liv har jag ingen aning om han överhuvudtaget hade ett arbete, men gissningsvis fick han lön i kontanter eller mat och bostad.
I det liv jag lever har jag ingen som helst anledning att hantera kontanter, varken stort eller smått. Det finns enorma mängder med möjligheter att bli av med mina tillgångar ändå.
Kontanter är bara ett smittspridande gissel och lockar till brott med rån och svartarbete.

Det enda användningsområde jag kan se för kontanta medel är att använda en bunt för att pruta med, men handlar man av mig så får man nej istället för ja om man använder den metoden. Jag sålde en pryl för några tusenlappar för några år sen och det tog över ett halvår innan jag hade använt pengarna för att det är krångligare än att blippa kort.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Krångligare att använda kontanter än att blippa?

9 gånger av 10 måste man ju blippa kortet flera gånger för att transaktionen ska gå igenom, och är det någon som helst meningsfull summa måste man slå kod och vänta på godkännande.

Att sträcka över en 500 hundring och få två tjugor tillbaka är inte krångligt.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Eftersom min pappa var bastard och min farfar därför avslutade sitt liv har jag ingen aning om han överhuvudtaget hade ett arbete, men gissningsvis fick han lön i kontanter eller mat och bostad.
I det liv jag lever har jag ingen som helst anledning att hantera kontanter, varken stort eller smått. Det finns enorma mängder med möjligheter att bli av med mina tillgångar ändå.
Kontanter är bara ett smittspridande gissel och lockar till brott med rån och svartarbete.

Det enda användningsområde jag kan se för kontanta medel är att använda en bunt för att pruta med, men handlar man av mig så får man nej istället för ja om man använder den metoden. Jag sålde en pryl för några tusenlappar för några år sen och det tog över ett halvår innan jag hade använt pengarna för att det är krångligare än att blippa kort.
Jag kan inte på rak arm komma på när jag betalade med pappers-pengar i Sverige sist?
Måste nog ha varit 20-25 år sedan när man köpte nam-nam på dunk tror jag.

Har alltid 50-100€ i plånkan för att kunna betala taxi utomlands där korten fungerar...ibland.

Nu kan man ju ha korten i nallen och blippa med den så nu behövs inte ens korten längre. :)

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Blippa med nallen??? Är ju 56 o fattar nada låter ju mera typ fickpingis är inte det o sent att pyssla med framför en kanske Ung kassörska.

Blipp?? blimp kallades ju luft skepp på 40talet men det är nog inte det som menas.

Nä tacka vet jag att stå o skriva en check i kassan o se minen var några år sedan jag gjorde detta på McDonald.

Tjejen sa du kan väl inte skiva vad för pengar du vill på ett papper o tro att du kan betala med den pappers biten?

Stig lungt o sa ring tel nr på pappret så garanterar dom summan?????? så såg tjejen ut????

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har stått i butik i 25 år, från början var det 5% kortköp och 95% kontant, över tiden vände det och blev tvärtom.
Många dagar hade man inga kontantköp alls.

Jag tror att jag tog emot två checkar under dom 25 åren, chefen tog emot en, och den studsade, fanns ingen täckning, känd lurendrejare.
Det löste sig ändå, med gammal hederlig övertalning.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Personlig integritet?
Robustare samhälle?

Betalar med kontanter så ofta som möjligt.
Jag har mobiltelefon med mig överallt så jag är ändå övervakad. Det är minst 20 år sen jag senast hade problem med att betala med kort.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Apropå problem med elektroniska betalningar: https://www.gd.se/2022-04-29/it-storning-ger-minus-pa-konton-hos-swedbank

– Just nu har vi en pågående it-störning som påverkar vissa av våra kunder. Störningen gör att en del konton visar felaktiga saldon, säger Ralf Bagner, pressansvarig för Swedbank.
Rapporter om minussaldon började strömma in vid 22.30-tiden på torsdagskvällen och på Swedbanks sociala medier har kunder lämnat upprörda och arga meddelanden om pengar de plötsligt saknar. Flera vittnar om att de inte kunnat betala i affärer eller att räkningar inte kunnat dras som planerat.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag har mobiltelefon med mig överallt så jag är ändå övervakad. Det är minst 20 år sen jag senast hade problem med att betala med kort.
Faktiskt bara härom veckan som BIltemas kortsystem låg nere.
Många som stod i kö och fick lämna sina varor.
Efter ett tag fick de igång Swish.
Jag stod i korvkön när familjen framför inte kunde mata barnen, gissa om de var glada att jag hade en hundring i plånboken.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Jag kör hybridlösning. 2-hunka i plånkan för nödfall och resten kort.
Finns ingen anledning att bli kortfundamentalist.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag kör hybridlösning. 2-hunka i plånkan för nödfall och resten kort.
Finns ingen anledning att bli kortfundamentalist.

En Randonneur cyklist jag känner hade ett par hoprullade hunkor i styret om han skulle få punka och vilja ta en taxi hem, bara att pilla bort styrpluggarna och betala.

På motorcykel, anpassa beloppet efter vad du är villig att ge för en reservdunk med bränsle, skjuts hem på en släpvagn, eller annat du kan behöva köpa loss på vägen..

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
En Randonneur cyklist jag känner hade ett par hoprullade hunkor i styret om han skulle få punka och vilja ta en taxi hem, bara att pilla bort styrpluggarna och betala.

På motorcykel, anpassa beloppet efter vad du är villig att ge för en reservdunk med bränsle, skjuts hem på en släpvagn, eller annat du kan behöva köpa loss på vägen..

Det är inte det här inlägget du läst?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är inte det här inlägget du läst?

Näpp, men det verkar vara ganska vanligt bland cyklister att gömma saker i styret.

I Madrid gömde BMX cyklisterna sitt braj i styret... Har jag hört...
(av en FD jobbarkompis som åkte till Madrid för att cykla BMX)

Jag har även sett det när kunder har slitit av ett handtag/plug för att betala.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag är emot yttrandefrihet eftersom jag ändå inte har något att säga. Är också emot åsiktsfrihet eftersom jag inte tycker något. Är emot skydd för personlig integritet eftersom jag inte har något att dölja.

Din människosyn visar sig igen.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping