Sälja bil utomlands.

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Har en kille i tyskland som vill köpa en av mina bilar.

Hur gör man?

1. Pengarna i cash, affären görs på FOREX, där växlas dom och sen direkt in på mitt konto.

2. Jag skall behålla regpapper samt regskyltar och skicka in dem till Transportstyrelsen och begära avregistrering pga export.

3. Han vill ha chassienummer på bilen för att kunna försäkra transporten..( är det någon risk att lämna ut det?)

4. Sedvanligt kontrakt skrivs.

Då borde väl risken vara minimal för strul och lurendrejeri?
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Fråga dig själv, varför vill en snubbe i Tyskland köpa en bil i Sverige? Är beg.priserna så mycket lägre i det här landet?
Man ska ju inte tro illa om folk men de enda gångerna jag har hört talas om utomlands-folk som vill köpa bilar eller hoj'ar av svenska privatpersoner så har det varit fråga om nåt bedrägeri.
Hade jag varit dig hade jag varit überförsiktig och misstänksam i alla lägen.
Chassinumret kan han väl i o f s få reda på via Transportstyrelsen. Jag tycker även du ska ringa dem och ta reda på exakt hur du ska gå till väga om snubben trots allt dyker upp med kontanter i näven.
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Fråga dig själv, varför vill en snubbe i Tyskland köpa en bil i Sverige? Är beg.priserna så mycket lägre i det här landet?
Man ska ju inte tro illa om folk men de enda gångerna jag har hört talas om utomlands-folk som vill köpa bilar eller hoj'ar av svenska privatpersoner så har det varit fråga om nåt bedrägeri.
Hade jag varit dig hade jag varit überförsiktig och misstänksam i alla lägen.
Chassinumret kan han väl i o f s få reda på via Transportstyrelsen. Jag tycker även du ska ringa dem och ta reda på exakt hur du ska gå till väga om snubben trots allt dyker upp med kontanter i näven.

I detta fallet är det så att bilen jag säljer är mer intressant i tyskland då det börjar bli ont om fina exemplar och tyskar är intresserade av svenska exemplar då vi tar i regel bättre hand om våra gamla sportbilar.

Ska ringa Transportstyrelsen och rådfråga vad som gäller vid export..

Men summa sumarum borde vara att behåller jag skyltarna samt regpapper och får pengarna garanterat in på kontot genom FOREX borde jag väl vara safe?
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
3. Han vill ha chassienummer på bilen för att kunna försäkra transporten..( är det någon risk att lämna ut det?)

Han köper den alltså utan att se den på plats och en firma kommer och hämtar den?!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fråga dig själv, varför vill en snubbe i Tyskland köpa en bil i Sverige? Är beg.priserna så mycket lägre i det här landet?
Man ska ju inte tro illa om folk men de enda gångerna jag har hört talas om utomlands-folk som vill köpa bilar eller hoj'ar av svenska privatpersoner så har det varit fråga om nåt bedrägeri.
Hade jag varit dig hade jag varit überförsiktig och misstänksam i alla lägen.
Chassinumret kan han väl i o f s få reda på via Transportstyrelsen. Jag tycker även du ska ringa dem och ta reda på exakt hur du ska gå till väga om snubben trots allt dyker upp med kontanter i näven.

Äldre veteranbilar har alltid lönat sig att exportera till tyskland. Nu tror jag dessutom att deras höjda skrotpremier ytterligare påverkar begmarknaden på lite billigare fordon.
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Hur sker detta?

Öga mot öga?

Eller sätter han in en check på forex?!

Öga mot öga med euro i min hand som jag får kvitto på att de är inne på mitt konto via FOREX växlat till rätt belopp i svenska riksdaler. därefter skriver jag på kontraktet. Affären görs på FOREX kontor i stan.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Jamen då så, cash är alltid en bra utgångspunkt för att slippa bli blåst. Kolla bara med Transportstyrelsen vad du behöver visa för dokumentation. Skulle det räcka med ett kryss på regbeviset blir jag förvånad.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag har sålt en gammal häck till Tyskland och det gick inte att få papper från Tyska tullen om att bilen tagits in i landet vilket gjorde att det tog ett tag att få den avreggad. I mitt fall skulle den renoveras innan den reggades in i Tyskland men om den ska reggas in direkt så finns det ju papper att visa upp därefter. Hur som helst måste du lita på att köparen fixar papper åt dig om han hämtar i Sverige.

http://www.transportstyrelsen.se/vag/fordon/export-och-tillfallig-registrering/export-av-fordon/

Vad gäller betalningen så kan du alltid fråga Forex om det under några omständigheter går att dra tillbaka överföringen. Isf är det pengar i handen som gäller även om det bara är länge nog för att sätta in dom på ditt konto.
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Jag har sålt en gammal häck till Tyskland och det gick inte att få papper från Tyska tullen om att bilen tagits in i landet vilket gjorde att det tog ett tag att få den avreggad. I mitt fall skulle den renoveras innan den reggades in i Tyskland men om den ska reggas in direkt så finns det ju papper att visa upp därefter. Hur som helst måste du lita på att köparen fixar papper åt dig om han hämtar i Sverige.

http://www.transportstyrelsen.se/vag/fordon/export-och-tillfallig-registrering/export-av-fordon/

Vad gäller betalningen så kan du alltid fråga Forex om det under några omständigheter går att dra tillbaka överföringen. Isf är det pengar i handen som gäller även om det bara är länge nog för att sätta in dom på ditt konto.

Ok. tackar.

Jag behöver altså ett intyg från köparen att bilen är exporterad ut ur sverige. (samt skyltarna och regpapper)

Dock borde det vara i köparens intresse att jag får detta, annars är det bara för mig att tacka för pengarna och åka till skroten med skyltarna så slipper jag problemet, och då borde det inte gå att registera in bilen i tyskland?

Vad gäller betalning har jag påpekat att det är cash som gäller samt att vi båda skall vara på FOREX när de växlas in för att undvika falska sedlar.

Det är han som åker hela vägen hit för att köpa bilen.. har han inte det som jag begärt så får han åka tillbaka tomhänt!
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ok. tackar.

Jag behöver altså ett intyg från köparen att bilen är exporterad ut ur sverige. (samt skyltarna och regpapper)

Dock borde det vara i köparens intresse att jag får detta, annars är det bara för mig att tacka för pengarna och åka till skroten med skyltarna så slipper jag problemet, och då borde det inte gå att registera in bilen i tyskland?

Köparen måste ordna ett intyg åt dig men han får inte skriva det själv. Det som gäller är:

•en kopia av ett registreringsbevis som utfärdats i mottagarlandet då fordonet registrerats där
•en skriftlig bekräftelse från mottagarlandets registreringsmyndighet på att fordonet är registrerat där
•en kopia på tullhandling som klart visar att fordonet har förtullats
•ett intyg från en yrkesmässig transportör som visar att fordonet förts ut ur landet till ett annat namngivet land.

Så om han fraktar själv så kan du glömma intyg från transportör och eftersom fordonet inte ska förtullas (inom EU) så kan du glömma det alternativet också. Då blir det till att vänta på att köparen reggar in bilen (eller att övertyga transportstyrelsen att godkänna det hela utan intyg).

Du kan inte skrota ett fordon genom att lämna in endast regplåtar, möjligen anmäla det stulet.
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Köparen måste ordna ett intyg åt dig men han får inte skriva det själv. Det som gäller är:

•en kopia av ett registreringsbevis som utfärdats i mottagarlandet då fordonet registrerats där
•en skriftlig bekräftelse från mottagarlandets registreringsmyndighet på att fordonet är registrerat där
•en kopia på tullhandling som klart visar att fordonet har förtullats
•ett intyg från en yrkesmässig transportör som visar att fordonet förts ut ur landet till ett annat namngivet land.

Så om han fraktar själv så kan du glömma intyg från transportör och eftersom fordonet inte ska förtullas (inom EU) så kan du glömma det alternativet också. Då blir det till att vänta på att köparen reggar in bilen (eller att övertyga transportstyrelsen att godkänna det hela utan intyg).

Du kan inte skrota ett fordon genom att lämna in endast regplåtar, möjligen anmäla det stulet.

Tackar så mycket.. då har jag mer kött på benen! :Bugar:Bugar:Bugar

Vi ska talas vid ikväll och då skall jag framföra dessa krav!

Har för mig att vi föör skrotade bilar genom att lämna in plåtar + dokumentation på skroten.. men den tiden kanske är förbi... :gnissla
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top