Sälja bostadsrätt till 16 åring.

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Generellt sett är det mycket svårt för en styrelse att neka medlemskap i en BRF. Tyvärr sitter det många småpåvar i styrelserna som tror att de kan göra som de vill.

Om inte ålder finns med som ett krav i stadgan (vilket det knappast gör) har föreningen inte någon rätt att neka medlemskap. Om styrelsen bråkar kan ni vända er till Hyresnämnden som med allra största sannolikhet kommer att besluta till er fördel.

Har föreningen felaktigt nekat medlemskap kan de bli skadeståndsskyldiga för era merkostnader, t.ex. ytterligare mäklararvode eller mindre försäljningssumma. Skicka denna länk till dem så kanske de förstår allvaret... http://www.ravntaylor.se/skadestand.html

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Ring din ordis ASAP och hör vad som egentligen är problemet, eller rättare sagt, be din mäklare göra det!

BTW.. Mäklaren kan garanterat juridiken i det där och kan nog reda ut vad som gäller och hur ni bäst gör för att få så mkt som möjligt så snabbt som möjligt. :tummenupp

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Edit:

För det kan väl inte vara så att det här är ett exempel på en av de saker som kan gå fel, och du står utan mäklare? Halva SH är ju så rörande överens om att mäklare bara är idioter som inte fyller nån funktion. Nej, så kan det väl inte vara! :D

Priserna på bostäder är lite annorlunda här mot i storstan, vi snackar om en lägenhet för 40000 (ja 4 nollor) så med mäklare inblandat kunde jag likagärna ge bort lägenheten :D

De ringde som sagt igår och meddelade att de troligtvis kommer neka inträdet endast på grunderna av att hon är 16 år.
Några stadgar om minimiålder finns inte såvitt varken han eller jag visste.
De har verkligen noll koll på saker, han drog upp saker som att utifall det blir en störning så kommer det ju bli problem med störningsboten osv, när jag då sa att det kommer det inte alls bli för hon har fortfarande en förmyndare så stakade han sig bara o repeterade bara vad han sa tidigare.
De har med andra ord inga stadgar att luta sig mot utan endast deras eget tycke, vilket jag tycker är fel.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Priserna på bostäder är lite annorlunda här mot i storstan, vi snackar om en lägenhet för 40000 (ja 4 nollor) så med mäklare inblandat kunde jag likagärna ge bort lägenheten :D

De ringde som sagt igår och meddelade att de troligtvis kommer neka inträdet endast på grunderna av att hon är 16 år.
De har verkligen noll koll på saker, han drog upp saker som att utifall det blir en störning så kommer det ju bli problem med störningsboten osv, när jag då sa att det kommer det inte alls bli för hon har fortfarande en förmyndare så stakade han sig bara o repeterade bara vad han sa tidigare.
De har med andra ord inga stadgar att luta sig mot utan endast deras eget tycke, vilket jag tycker är fel.

Då kan du fråga vem som kommer ta hand om deras advokatkostnader när de skall försvara nekandet till din advokat...

Och ja, styrelsemedlemmar i BRF är oftast människor med självhävdelsebehov men helt utan egentlig kunskap... när jag satt i styrelsen satt ordföranden och ojade sig om att hon minsan kunde hamna i fängelse för minsta lilla fel som begicks... :död

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Då kan du fråga vem som kommer ta hand om deras advokatkostnader när de skall försvara nekandet till din advokat...

Och ja, styrelsemedlemmar i BRF är oftast människor med självhävdelsebehov men helt utan egentlig kunskap... när jag satt i styrelsen satt ordföranden och ojade sig om att hon minsan kunde hamna i fängelse för minsta lilla fel som begicks... :död

Ja det märktes ganska tydligt vart kunskapsnivån låg när man pratade med honom, jag var helt oförberedd på samtalet o blev förbannad som satan men hade ändå sakliga o juridiskt grundade saker att komma med medans han bara upprepade samma sak hela tiden och drog upp saker som hur man gör vid störningar etc.
Sjukt hur man kan vara så okunnig o sitta i styrelse sådär :gnissla

De skulle prata ihop sig lite om ett preliminärt beslut o meddela mig om några dagar, så inväntar det svaret just nu för o se hur man ska gå vidare.
Söker lite mer kött på benen inför ett eventuellt negativt beslut.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Ja det märktes ganska tydligt vart kunskapsnivån låg när man pratade med honom, jag var helt oförberedd på samtalet o blev förbannad som satan men hade ändå sakliga o juridiskt grundade saker att komma med medans han bara upprepade samma sak hela tiden och drog upp saker som hur man gör vid störningar etc.
Sjukt hur man kan vara så okunnig o sitta i styrelse sådär :gnissla

De skulle prata ihop sig lite om ett preliminärt beslut o meddela mig om några dagar, så inväntar det svaret just nu för o se hur man ska gå vidare.
Söker lite mer kött på benen inför ett eventuellt negativt beslut.

Man kan ju även fråga sig hur de ställer sig till att döma folk i förväg då det hela verkar handla om störningar som "kommer ske"? Det borde ju då bli nekande utan grund och därmed ogiltigt.

Jag själv har suttit i styrelsen i en BRF med 487 lägenheter varav över 300st 1:eek:r i centrala stockholm, jag ansåg att det kan vara bra att va påläst om vad som gäller så jag gick nån kurs hos HSB och sen läste jag allt jag kom över (som vanligt) och kom snabbt fram till att det hela är enkelt, det skall till rätt speciella förhållanden för en styrelse att kunna neka någon medlemsskap eller neka ombyggnationer i lägenheten och sånt... väldigt lite makt men ganska mycket ansvar kan man sammanfatta det hela som.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Man kan ju även fråga sig hur de ställer sig till att döma folk i förväg då det hela verkar handla om störningar som "kommer ske"? Det borde ju då bli nekande utan grund och därmed ogiltigt.

Jag själv har suttit i styrelsen i en BRF med 487 lägenheter varav över 300st 1:eek:r i centrala stockholm, jag ansåg att det kan vara bra att va påläst om vad som gäller så jag gick nån kurs hos HSB och sen läste jag allt jag kom över (som vanligt) och kom snabbt fram till att det hela är enkelt, det skall till rätt speciella förhållanden för en styrelse att kunna neka någon medlemsskap eller neka ombyggnationer i lägenheten och sånt... väldigt lite makt men ganska mycket ansvar kan man sammanfatta det hela som.

Då kan de med andra ord kyssa sina arslen o gnälla hur mycket de vill men sålänge det inte står nåt om minimiålder på boende i stadgarna så kommer de få en 16åring i föreningen vare sig de vill eller inte.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Då kan de med andra ord kyssa sina arslen o gnälla hur mycket de vill men sålänge det inte står nåt om minimiålder på boende i stadgarna så kommer de få en 16åring i föreningen vare sig de vill eller inte.

Nja, de kan fortfarande neka men att ni får fightas lite och övertala dem om att de inte kan hålla på så... bara för att de inte kan/får göra så betyder det inte att de inte kommer göra så.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Nja, de kan fortfarande neka men att ni får fightas lite och övertala dem om att de inte kan hålla på så... bara för att de inte kan/får göra så betyder det inte att de inte kommer göra så.

Självklart kommer de neka inträde, de tror ju att de kan göra som de vill, men när vi satte ner våra fötter med överklagan så får de allt snällt krypa till korset sen.

Så jävla trött på att inget kan lösa sig smidigt.
Vi hade folk som kunde flytta in i tjejens nuvarande lägenhet direkt men det motsatte sig henne hyresvärd utan att ens prata med personerna, så hon kommer få betala dubbelhyra i en månad i onödan.
Sen nu dehär med min lägenhet också som vi åtminstone trodde var löst men icke.
Blir lite tunt i kassan med 3 hyror o utomlandssemester i Juni :gnissla

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Självklart kommer de neka inträde, de tror ju att de kan göra som de vill, men när vi satte ner våra fötter med överklagan så får de allt snällt krypa till korset sen.

Så jävla trött på att inget kan lösa sig smidigt.
Vi hade folk som kunde flytta in i tjejens nuvarande lägenhet direkt men det motsatte sig henne hyresvärd utan att ens prata med personerna, så hon kommer få betala dubbelhyra i en månad i onödan.
Sen nu dehär med min lägenhet också som vi åtminstone trodde var löst men icke.
Blir lite tunt i kassan med 3 hyror o utomlandssemester i Juni :gnissla
Du ska alltså flytta ihop med en kviga.

Sanna mina ord; inom inte allt för avlägsen framtid kommer du inse att det som sker nu var ett tecken från ovan....

Men visst, lycka till! :tummenupp

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Du ska alltså flytta ihop med en kviga.

Sanna mina ord; inom inte allt för avlägsen framtid kommer du inse att det som sker nu var ett tecken från ovan....

Men visst, lycka till! :tummenupp

Inte första gången i mitt liv jag gör detta misstag :D
Men vad ska man göra :gnissla

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Kan en 16åring stå som ägare på en bostadsrätt?
Borde väl gå att skriva pengaavtal med modern men dotter som ägare?

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Sådär ja, fick just samtal från styrelsen.
De har kikat igenom lite lagtexter o sina stadgar och kommit fram till att de inte kan neka medlemsskap, nu är det bara delen med kontrakt kvar.

Stämmer det att det måste skrivas på av både modern och fadern samt godkännas av överförmyndare?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Sådär ja, fick just samtal från styrelsen.
De har kikat igenom lite lagtexter o sina stadgar och kommit fram till att de inte kan neka medlemsskap, nu är det bara delen med kontrakt kvar.

Stämmer det att det måste skrivas på av både modern och fadern samt godkännas av överförmyndare?
Bör väl inte behövas kan man tycka? är föräldrarna in teöverförmyndare? soc barn?

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Bör väl inte behövas kan man tycka? är föräldrarna in teöverförmyndare? soc barn?

Föräldrarna är förmyndare.
Frågan är ju om det räcker med att modern köper lägenheten och ger bort den till sin dotter eller om det krävs att båda föräldrarna skriver på kontrakt och att det godkänns av överförmyndare.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Jag köpte min första bostadsrätt när jag var 16. Kan inte minnas att någon förälder behövde blandas in alls.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Jag köpte min första bostadsrätt när jag var 16. Kan inte minnas att någon förälder behövde blandas in alls.

Tveksamt om man får skriva såna kontrakt själv när man är omyndig, speciellt utan inkomst som denna tjejen.

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Gäller det studier så kan det tänkas att gymnasieförbundet/skolan eller kommunen kan fixa med kontraktet, så hon kan äga lägenheten som "studentbostad"... Värt ett försök...

Vad gäller fordonsägande får ju underårig äga om förälder skriver på.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Jag kollade faktikst staden och jag vet, i ditt fall är du förlåten. Men det är lite kul att se ett faktiskt exempel från en faktiskt SH-medlem (ska spara det här tills nästa hatamäklaretråd kommer upp :tummenupp)

Men jag tror att du i det här fallet får välja. Vad är köparna för ena? Har de nån juridisk bildning eller känner du nån som orkar komponera ett case åt dig?

Annars kan jag erbjuda tjänsten för 5% av köpeskillingen ;). Oskattat och klart givetvis. :banana

Juridiken säger:

OM någon under 18 ska stå med på kontraktet så måste detta godkännas av överförmyndarenheten. Rent krasst måste alltså föräldrarna stå som ägare (jordabalken).

1. Då måste alltså dottern hyra lägenheten av föräldrarna, vilket innebär en andrahandsuthyrning - Hur ställer sig föreningens stadgar till det?

2. Föräldrarna ska också köpa en lägenhet utan avsikt att "stadigvarande bo" i den. Hur ställer sig stadgarna till det?

Det stora problemet är att det i slutändan hennes varande i måste godkännas av styrelsen så länge hon inte står som ägare vilket hon inte får eftersom hon är 16.

Enda utvägen utan att få styrelsen att ändra sig är alltså att få ett (jävligt snabbt) överförmyndarbeslut på att hon får äga. Då är hon jämställd med vilken myndig person som helst och styrelsen måste helt plötsligt ha lite substans i saken för att kunna neka godkännande.

Kort, och lite rörigt återgivet från min mäklande sambo :tummenupp

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Det var inte heller okey enligt dem att modern står som ägare då de vill att ägaren är brukaren och de ser det som högst osannolikt att båda kan bo där, etta på 33kvm är enligt dem för litet för att mor o dotter ska kunna bo tillsammans.
Låter stelt värre men det verkar ju tyvärr inte bättre :gnissla

Edit: Läste nån annanstans på nätet om några som suttit i samma sits som 16-åringen (under 18år).

De hade löst det genom att de står som ägare/brukare och att någon går som borgenär ifall inte avgiften kan betalas (gentemot BRF).

Last edited:

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Jag kollade faktikst staden och jag vet, i ditt fall är du förlåten. Men det är lite kul att se ett faktiskt exempel från en faktiskt SH-medlem (ska spara det här tills nästa hatamäklaretråd kommer upp :tummenupp)

Men jag tror att du i det här fallet får välja. Vad är köparna för ena? Har de nån juridisk bildning eller känner du nån som orkar komponera ett case åt dig?

Annars kan jag erbjuda tjänsten för 5% av köpeskillingen ;). Oskattat och klart givetvis. :banana

Juridiken säger:

OM någon under 18 ska stå med på kontraktet så måste detta godkännas av överförmyndarenheten. Rent krasst måste alltså föräldrarna stå som ägare (jordabalken).

1. Då måste alltså dottern hyra lägenheten av föräldrarna, vilket innebär en andrahandsuthyrning - Hur ställer sig föreningens stadgar till det?

2. Föräldrarna ska också köpa en lägenhet utan avsikt att "stadigvarande bo" i den. Hur ställer sig stadgarna till det?

Det stora problemet är att det i slutändan hennes varande i måste godkännas av styrelsen så länge hon inte står som ägare vilket hon inte får eftersom hon är 16.

Enda utvägen utan att få styrelsen att ändra sig är alltså att få ett (jävligt snabbt) överförmyndarbeslut på att hon får äga. Då är hon jämställd med vilken myndig person som helst och styrelsen måste helt plötsligt ha lite substans i saken för att kunna neka godkännande.

Kort, och lite rörigt återgivet från min mäklande sambo :tummenupp

De ringde efter att de kollat upp lite i sina stadgar o meddelade att de inte kunde neka henne medlemskap.
Men problemet återstår ju med kontraktsskrivande.
Såvitt jag läst mig till finns det två lösningar som kan fungera, en att modern skriver på kontraktet och sen ger bort lägenheten i gåva och sen den som jag ser som mest trolig som du också nämner att båda förmyndarna skriver på och det godkänns av en överförmyndare.

Krångel krångel.

Låter stelt värre men det verkar ju tyvärr inte bättre :gnissla

Edit: Läste nån annanstans på nätet om några som suttit i samma sits som 16-åringen (under 18år).

De hade löst det genom att de står som ägare/brukare och att någon går som borgenär ifall inte avgiften kan betalas (gentemot BRF).

Det är roligt nästan jämt när styrelser sitter och tror att de får göra på vissa sätt :D
Ännu roligare är det dock att nypa dit dem när de gör fel :D

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad