Sälja GSXR750 köpa FZ6 S2

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Hoj
MT09 -SP
Hej glada 2 hjulingar.

Tänkte sälja min GSXR 750 -09 och köpa en FZ6 S2. Budget är upp till 50.000.
Då kan man få en riktigt fräsch Yama. Men vad tycker ni om denna hoj.
Är den bekväm / rolig? Kommer den att kännas som en moped efter GSXR?
Enda anledning att jag säljer min kära hoj är att jag kör väldigt mycket och börjar få ont i ryggen :( ,och den är så jävla dyr i försäkring...

Jag vet att jag kan googla men jag vill veta vad NI tycker om denna hoj.

//Max

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Vill du ha både pulver, sportigt chassi/väghållning OCH åka bekvämt ska du ju titta mer åt de större sport-touring hojarna, hayabusa, zzr1400, k1300s, vfr1200.

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Håller med FG talare, om du tänkt att lägga så mkt som 50 tkr är FZ-1 ett bra mkt roligare samt vettigare alternativ.

Förutom bara prestanda är FZ-1 mkt trevligare på långfärd iom att det är 1000 cc, en 600 radfyra blir lätt surrig.

Inget ont om FZ-6 men om du hade max 30 tkr så hade jag förstått ditt resonemang bättre.

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
Ja, är din budget 50tkr så finns ju ingen anledning att köpa en fz6, gå direkt på storebrorsan fz1 istället. Fantastiskt trevlig hoj. Jag köpte själv min för en bit under 50tkr (visserligen fyndade jag av en en som verkade lite i penganöd precis efter jul). Finns en del ute på blocket och många begär rätt ordentliga överpriser, men jag skulle tippa att ett skäligt begagnatpris på en 2500-3000-mila fz1 i bra skick ligger på runt 50tkr.

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Hej

Frun har en FZ6 S2 med lite över 100hp.
Tycker det är en bra hoj och ganska pigg. Har själv sporthoj och största skillnaden är nog att man sitter mer upp på hojen, den är mjukare i fjädring och bromsarna är inte som min zx10r.
I övrigt en helt ok hoj.

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Hade gammelfazern fzs 600 med ungefär samma motoreffekt och stuk som fz, skulle byta upp mig till denna säsongen och vart lite sugen på fz6an men till slut blev det fz1 då jag bestämde mig för att lägga lite mer pengar. En fz6 hittar du kanonfin för 35, men har du tänkt lägga 50 kör på fz1, fantastisk maskin :kär

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag gick från fz6 till samma gsxr750 som du typ. jag går aldrig tillbaka, jag har kört den efteråt och upplever den som livlös jämfört med 750n, du kommer nog bli besviken. köp fz1 istället eller en gsr750, z750 eller liknande

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Hoj
MT09 -SP
Första förslaget en hoj för 50k som gått 7200 mil :D ? Nej tack, hellre 600cc med 98 hk som gått 300 mil än såpass mycket körd 1000cc :).

Jag har redan hittat massa alternativ på blocket, tanken var just hur körningen känns på en sådan.

600cc är framför allt superbillig i försäkring, det är viktigt för mig också.

Men tack iaf för förslag:fyllisar

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Hoj
MT09 -SP
Så ni tycker att hellre 1000cc som gått 3000 mil än 600cc som gått 300mil? Vill inte hålla på att byta massa skit på hojen, så jäkla trött på att mecka hela tiden ( fick göra med mitt gamla hoj ).

Ska kolla upp försäkring för fz1, är det ingen större skillnad mot gsxr så får det bli en 600cc, jag överlever en säsong utan massa glädje i acceleration :).

Sen blir det 1198 :tuttar ( nästa år ), om försäkring är någorlunda okey...

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Hoj
MT09 -SP
Det är även viktigt för mig att hojen inte ska vara bredare än gsxr då man kan komma mellan bilar i alla köer :).

Gud vad mycket krav jag har!!!

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Dagens tips - om du tycker din gixxer är obekväm för att du kör mycket hoj...och ens överväger en 1198... :rofl

Gixxern är rena komfortsoffan i jämförelse, få hojar är så stygga att sitta på som duccen, min 1098 hat-älskade jag på värsta möjliga sätt, grymt läcker, men så vansinnigt obekväm att klockorna stannade...

Ryckig gång i allt utom warpspeed (glöm stadstrafik), varmt om röven, ont i handlederna, etc...

Last edited:

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
FZ-1 är snorbillig i försäkring för de flesta.

För 50 k får du en FZ-1 med max 1000 mil på mätaren.
Den tidigare länkade FZ-1 med 8000 mil på mätaren är bara ett kvitto på att det är en kvalitetsmaskin- sen att AVA tar ett överpris är en annan sak.

FZ-1 känns i mångt och mycket som en 600 fast med mer pulver och en trevligare gång på långfärd.

Visst är jag partisk men jag förstår inte resonemanget att köpa en FZ-6 för samma pengar du faktiskt kan få en FZ-1 med få mil på mätaren. Sen om du nu vill ha en FZ-6 är det såklart en annan sak.

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Hoj
MT09 -SP
Dagens tips - om du tycker din gixxer är obekväm för att du kör mycket hoj...och ens överväger en 1198... :rofl

Gixxern är rena komfortsoffan i jämförelse, få hojar är så stygga att sitta på som duccen, min 1098 hat-älskade jag på värst möjliga sätt, grymt läcker, men så vansinnigt obekväm att klockorna stannade...

Ryckig gång i allt utom warpspeed (glöm stadstrafik), varmt om röven, ont i handlederna, etc...

Jag är rätt så otydlig i vad jag skriver :). När jag valde mellan ZX10 R1 CMR1000 så testade jag allihopa och den bekvämaste av alla var GSXR. Jag vet att duccen är det mest obekvämaste skit men den är SÅ SNYGG !!!!
Ska jag köra lika mycket hoj nästa år som denna blir det självklart ingen ducce :).

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Hoj
MT09 -SP
FZ-1 är snorbillig i försäkring för de flesta.

För 50 k får du en FZ-1 med max 1000 mil på mätaren.
Den tidigare länkade FZ-1 med 8000 mil på mätaren är bara ett kvitto på att det är en kvalitetsmaskin- sen att AVA tar ett överpris är en annan sak.

FZ-1 känns i mångt och mycket som en 600 fast med mer pulver och en trevligare gång på långfärd.

Visst är jag partisk men jag förstår inte resonemanget att köpa en FZ-6 för samma pengar du faktiskt kan få en FZ-1 med få mil på mätaren. Sen om du nu vill ha en FZ-6 är det såklart en annan sak.

Jag håller med er, det blir nog en FZ1, men det enda jag hittar med få mil är för 50k i sundsvall som gått 3000mil. Jag kommer att sälja min gixxer inte förrän om 2 veckor så vi får se vad marknad har att erbjuda :).

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Gick från fz6 till gsxr750 -07 för en massa år sen. Upptäckte ganska snabbt precis som du att det kostar mer än det smakar med sportis på landsväg när man bor i stan. Men att byta tillbaka till en 600 radfyra var inte något alternativ. Så jävla tråkig hoj att sätta sig på när man kört gixxer. Blev en er6 istället. Lägre effekt men så pass mycket roligare motorkaraktär än fz6 att jag kunde stå ut med det.

Så mitt tips är, om du är ute efter liten hoj pga försäkringspremien, att satsa på en twin som er6 eller sv650. Annars som många andra redan nämnt; Yamaha FZ1, Kawaski Z750, Triumph Street/speed triple, BMW F800R osv.

Betalar förövrigt 1300:- om året för en halvförsäkring på sv650. Bor visserligen inte i stan längre, men hojåkat blir så mycket roligare när det inte kostar så mycket :) Sen att det är bankörningen som käkar upp pengarna istället är en annan sak...

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
Fz1:eek:r rullar lååångt. Titta runt lite på internationella forum så hittar du mängder som rullat långt över 10000 mil utan några som helst problem. Har sett ett flertal som har över 20000 mil på sina, och det verkar som att i stort sett inget händer med dom. Finns en här på sporthoj som jag vill minnas kört sin över 8000 mil utan problem.
Jag ger 4500kr helförsäkrad för min fz1, min förra hornet 600 gav jag 4100kr helförsäkrad för. Inte direkt farligt...

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC