Sälja hoj till utlandet

hasspen

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Ingen
Känner igen detta.
Fick först ett SMS med en mailadress som jag skulle skriva till och informera om skicket på hojen.

Jag gjorde detta och han meddelade att han skulle föra in pengar (det belopp jag ville ha för hojen) + transfercharges (hittar inget bra svenskt ord för detta...).

Jag googlade namnet som skrev till mig, Michiel A Johnson, och fick då upp en massa trådar om folk som hållt på att bli blåsta.

Som jag fattar att det funkar är att han sätter in köpebeloppet + transfercharges på ditt paypalkonto.
För att han ska släppa köpbeloppet måste du som säljare betala transfercharges, som du får lovat kommer att sättas in på ditt paypalkonto.

För mig verkade det väldigt märkligt, samtidigt gick man i tankarna på att man hade med en rik knös att göra som desperat ville ha den hoj jag sålde.
Efter lite tankeverksamhet så var det rätt tydligt att detta inte var fallet och jag struntade i att fortsätta diskussionen med honom.

Så alla ni som får dessa SMS eller mail. IGNORERA!!!

anDURRs

Joråsåatte'
Gick med
4 Mar 2005
Hoj
Ja
Jag har fått exakt samma via SMS.

När jag googlade kom jag fram till samma slutsats som föregående talare

undertaker__78

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2010
Hoj
cbr929-01 gsx1400-06 beta 290-97 drz 400sm-05
samma mail

fick nästan samma mail två dagar i rad av en "engelsk" kvinna. då jag skrev att hennes "vän" som skulle hämta hojen kunde ta med sig cash öpphörde hon helt att skriva, detta är inget annat en en ren blåsning! var på er vakt och sälj kontant!

Jonsson85

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Hoj
Yzf 450
Sälja hoj utlandet

Lade ut min cross hoj idag och de tog inte lång stund så dök de ner ett sms från en james monroe som var intresserad av cykeln.

Han frågade vad cykeln kostade i euro och att jag skulle skicka den totala summan så skulla han föra över pengarna så fort som möjligt.

Han bad mig att skicka min paypal adress så att allt skulle kännas seriöst.

Eftersom man alltid är sugen på att sälja så mailade vi fram och tillbaka. jag skickade aldrig min adress etc så länge inga pengar syntes på mitt pay pal account.

Det fina i kråksången är att man får ett bekräftelse mail att penagarna är insatta och att man ska betala frakt bolaget så fort som möjligt för att få resterande belopp. Alltså beloppet för cykeln och även frakten på 10 000skr som man ska lägga ut i förskott.

De va där det sprack och bluffen blir glas klar jag mailade och sa att jag inte såg några pengar och att jag absolut inte skickar någon cyckel om ja inte sett några pengar.

Killen svarar snabbare än blixten ända tills man ifrågasätter pengarna.
då slutar han maila.

Paypal är även en betrodd avsändare om man använder hotmail ,Live vilket medför att man får en grön sköld framför mailet som gör att man ser att mailet kommer från paypal.

UPPMÄRKSAMMA

Denna sköld dyker inte upp i de bekräftelse mail man enligt bluffaren har fått från paypal.

Hela bluffen går ut på att man ska betala frakten i förskott så någon motorcykel är inte intressant i de här fallet.

Ska villigt erkänna att från första början verkade de seriöst men vid närmare eftertanke så känner man sig bra jävla dum.:huvet

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Enkelt vid såna här situationer. Behåll hojen i Sverige. Svårare kan det ju inte va. Tacka nej till köpare utomlands om de inte kan komma och hämta den och visa upp sig och säga vem de är och vart de bor.

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02
Om det är en seriös utlands spekulant (finnar brukar vilja köpa endel special fordon från sverige, tex sidovagns hojar, speciella sportbilar etc etc) så kommer de o kollar på fordonet o tar med sig det själva.
Och då betalar de kontant!

Det man ska komma ihåg vi de tillfällerna är att behålla reg-skyltarna.
Utan dem kan du nämligen inte avregga fordonet i sverige, även om du har intyg från köparen att fordonet blitt inreggat i finland. Hur korkat är inte det??

Men kan en köpare inte klara dessa tre grundlegler
*Säljaren behåller regskylltarna,
*"cash i king"
*attköparen betalar frakt själv utan att blanda in säljaren
Skippa att sälja till den köparen.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Om inte folk börjar skärpa sig kommer jag också börja scamma folk såhär...verkar finnas en bottenlös brunn av folk med klent intellekt, är det för att vi aldrig haft ett riktigt krig de envisas med att lura oss:(

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
hittade en hemsida en gång om en kille som börjat scamma scammare.
Han svarade på alla såna mail han fick och hade t.o.m fått en scammare att skicka pengar till honom en gång.
Kommer jag på hemsidans namn så länkar jag in den. Riktigt rolig läsning.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
hittade en hemsida en gång om en kille som börjat scamma scammare.
Han svarade på alla såna mail han fick och hade t.o.m fått en scammare att skicka pengar till honom en gång.
Kommer jag på hemsidans namn så länkar jag in den. Riktigt rolig läsning.

menar du http://www.thescambaiter.com/ ? skönast e ju cole trådarna, fan va prylar han skickar till negeria ;) på deras bekostnad

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
Om det är en seriös utlands spekulant (finnar brukar vilja köpa endel special fordon från sverige, tex sidovagns hojar, speciella sportbilar etc etc) så kommer de o kollar på fordonet o tar med sig det själva.
Och då betalar de kontant!

Det man ska komma ihåg vi de tillfällerna är att behålla reg-skyltarna.
Utan dem kan du nämligen inte avregga fordonet i sverige, även om du har intyg från köparen att fordonet blitt inreggat i finland. Hur korkat är inte det??

Men kan en köpare inte klara dessa tre grundlegler
*Säljaren behåller regskylltarna,
*"cash i king"
*attköparen betalar frakt själv utan att blanda in säljaren
Skippa att sälja till den köparen.

Jag sålde min husa 650 till en kille i Finland, han kom med släp och cash och hämtade den. Dock har jag kvar min regskylt hemma, så den har jag inte skickat in. Men jag fick brev om att cykeln var avreggat.

Söker jag på mitt regnr jag hade på hojen står det följande.
*** ***, SLÄP,TIKITREILER c162, GRÅ, 2011, AVST 100920. mm.mm

Last edited:

Dumsnål

För dum för pop!
Gick med
1 May 2008
Hoj
'88 Suzuki GSX600F, '03 Suzuki SV650S, '12 KTM 690 SMC-R
Sök på "paypal car scam".

Njut sedan av att vi bor i ett så obskyrt land att scammarna inte orkar lära sig vårt skumma språk, och att de därför är ännu lättare att undvika. :)

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02
Jag sålde min husa 650 till en kille i Finland, han kom med släp och cash och hämtade den. Dock har jag kvar min regskylt hemma, så den har jag inte skickat in. Men jag fick brev om att cykeln var avreggat.

Söker jag på mitt regnr jag hade på hojen står det följande.
*** ***, SLÄP,TIKITREILER c162, GRÅ, 2011, AVST 100920. mm.mm

åh har de släppt på den regeln (att man måste skicka in regskyllten för att avrgistera/skrota) nu?
Trevligt :)

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
åh har de släppt på den regeln (att man måste skicka in regskyllten för att avrgistera/skrota) nu?
Trevligt :)

Jag ringde VV>TS och frågade innan köpet vad som gällde då jag aldrig sålt något fordon till utlandet. Då sa hon att jag skulle spara skylten, för att jag var tvungen att skicka in den senare. Jag var lite oroligt ett tag då hojen forfarande stog på mig, men det var för att det tog ett tag för VV i Finland att registrera in den. När det var klart, tog dom bort hojen från systemet och jag har inte fått något brev om att jag ska skicka in skylten. Det är väl 1,5 år sen nu tror jag.

Så jag har en regskylt till salu till högstbjudande :D

Epzter

Med lem
Gick med
8 Mar 2007
Hoj
VTR1000F Firestorm
Tack för att ni lägger ut såna här varningar. Har precis tagit emot ett liknande SMS och svarat på mailadressen. Nu hamnar den i junkmailen.

För övrigt känns det jävligt viktigt att få ut sån här information och sh är ett bra forum. Första träffen på" sälja mc till utlandet" på google skickade mig direkt till denna tråden.

Hasselbo

Ny medlem
Gick med
22 May 2011
Hoj
2005 Honda Vtr 1000F
Jag har min sambos hoj ute och fick ett likadant mail + sms, känns inte bra alls. Han kommer inte köpa denna hojen kan jag säga.

Tack för alla varningar....

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...