Sälja hojen nyservad eller inte?

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
Som köpare vill man nog oftast köpa en nyservad hoj, men som säljare, lönar det sig verkligen att serva den innan? Får man verkligen tillbaka de pengar (ca4-5000 kr) som servicen kan kosta när man säljer?

Någon som har lite insikt om ovan?
/Thelinski
 

Henken

Guest
Hojen blir mer attraktiv för köpare om den är nyservad såklart så den blir nog mer lättsåld, men jag tror inte du kan lägga på 4-5tusen på priset bara därför. Lägg dig i den högre delen av normalpriset för din hoj.
 

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Ort
08 City
Hoj
KTM 990 SMT
Skulle jag köpa en hoj där en service för 4-5000 kr behövdes så skulle du få vara bra mkt billigare än en hoj som är ny servad för att få mig intreserad .
PGA just nu är det långa väntetider på service att behöva vänta på en service nu när säsongen börjar känns inte kul , när man gör en service så brukar det oftast hitta andra saker som behövs göras så priset brukar sticka iväg endå .

Så en nyservad hoj är mkt mer attraktiv än en oservad
 

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
Skulle jag köpa en hoj där en service för 4-5000 kr behövdes så skulle du få vara bra mkt billigare än en hoj som är ny servad för att få mig intreserad.

Menar du att det inte skulle räcka att hojen är servicekostnaden billigare än en nyservad?

/Thelinski
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Menar du att det inte skulle räcka att hojen är servicekostnaden billigare än en nyservad?

/Thelinski

Jag skulle argumentera för att det inte skulle räcka.

Väntetiden på service är som sagts ovan lång nu när säsongen börjar komma igång. Varför ska jag betala "fullpris" för en hoj jag inte kommer kunna använda, när jag dessutom vet att det inte direkt är köbildning för att få köpa hojen från början?

Nej, ska du sälja en icke servad hoj får du nog locka med mer än bara fullpris minus servicekostnad.
 

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Ort
Vetlanda
Hoj
SV650s Cbr600rr
Jag skulle argumentera för att det inte skulle räcka.

Väntetiden på service är som sagts ovan lång nu när säsongen börjar komma igång. Varför ska jag betala "fullpris" för en hoj jag inte kommer kunna använda, när jag dessutom vet att det inte direkt är köbildning för att få köpa hojen från början?

Nej, ska du sälja en icke servad hoj får du nog locka med mer än bara fullpris minus servicekostnad.

en 10år gammal cykel..... skulle jag intresserad av den skulle jag hellre köpa den 5lax billigare o serva den själv.... de e ju ingen garanti lr nåt att ta hänsyn till.
 

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Ort
08 City
Hoj
KTM 990 SMT
Menar du att det inte skulle räcka att hojen är servicekostnaden billigare än en nyservad?

/Thelinski


Om jag hade 2 identiska hojar ena nyservad & den andra nyservad & skilnaden i priset skulle vara service kostnaden . Då skulle jag välja den som är servad först & främst .

Köpa den som icke är servad det kräver extra arbete då genom att ta hojen till & från verkstan & vara utan hoj under tiden . Sedan så finns risken att det blir mer än en bara service för det kanske är mer som behövs åtgärdas

Såg att du hade en TL 1000 98a är det den du skall sälja . Då kanske det är möjligt att få ut samma peng . För en sådan gammal hoj så kanske man inte lämnar in den på service utan gör den själv & då blir det mkt billigare .

När jag letade efter min VTR så tittade jag även på TL 1000 & ingen av dessa hojar var lätta att hitta . Så är efterfrågan stor & tillgången dålig så kanske du får ut samma som en ny servad hoj .

Prova sätt ut en annons på det du önskar få , då märker du om det är intresant eller ej .
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Du säger det ju själv. Som köpare vill man helst ha en nyservad hoj.
Personligen skulle jag nog dra öronen åt mig lite om någon ville sälja en hoj till mig och det var dags för service. Dels för att jag skulle undra lite varför han inte servade hojen om det nu var dags för det men framför allt för det faktum att jag är inte så sugen att köpa en hoj och det första jag ska göra är att serva den. Vare sig jag skulle göra det själv eller lämna in den.

Jag tror att det är oerhört mycket lättare att sälja en nyservad hoj eller en hoj som i alla fall inte behöver servas på några hundra mil.
Så som säljare är väl egentligen frågan om man vill sälja eller inte. Oservad = svårare att sälja, servad = lättare att sälja.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ny hoj eller nästan ny = nyservad är en fördel vid försäljning

Gammal eller nästan gammal = skippa service & låt hemmapularna pula.


Detta är de absoluta sanningen och det går inte att argumentera ALLS!

Tråden stängs NU eftersom det enda rätta svaret har inkommit, tack allihopa, det var kanon, men nu är det över för denna gång..
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Vem servar en gammal hoj med kvitto? Är det garanti kvar då ska den vara servad enligt bok.
 

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
Några av er verkar tycka det är bättre och sälja hojen oservad (pga hojens ålder) och låta den nya köparen själv bestämma om den ska servas själv eller lämnas in... Får se vad jag gör, men tack för era svar!
/Thelinski
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
jag skulle serva själv o spara kvitton på olja filter o ev shims.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Allt går attt sälja till rätt pris. Sätter du en säljesannons som ligger 4-5k lägre än motsvarande hoj som e servad så blir du nog av med den smidigt.

Ja. visst är det så. Allt går att sälja till rätt pris. Men såvida det inte var ganska stor skillnad på priset så skulle jag oerhört mycket hellre köpa en som inte måste servas på en gång än en som genast måste servas. Om jag köper en motorcykel så är det för att jag vill köra motorcykel och inte i första hand för att ha något att serva.

Vem servar en gammal hoj med kvitto? Är det garanti kvar då ska den vara servad enligt bok.

Personligen så servar jag inte själv. Mer än att jag kan kosta på mig att göra ett enkelt oljebyte själv mellan dom vanliga servicearna. Annars är det ju så att det finns dom som lever på att skruva motorcykel och följdaktligen är duktigare på det än jag är.

För min del spelar inte åldern någon roll. Jag lämnar bort den för service i alla fall. Jag lämnar bort bilen på service också trots att jag mycket väl skulle klara av att byta växellåda eller något annat om det skulle behövas.

Jag har tröttnat lite på att ligga och vara oljig upp till armbågarna.
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Om det inte finns garanti kvar hade jag alla gånger valt att köpa den oservade hojen billigt och sedan serva själv.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Ny hoj eller nästan ny = nyservad är en fördel vid försäljning

Gammal eller nästan gammal = skippa service & låt hemmapularna pula.


Detta är de absoluta sanningen och det går inte att argumentera ALLS!

Tråden stängs NU eftersom det enda rätta svaret har inkommit, tack allihopa, det var kanon, men nu är det över för denna gång..

WORD:D
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top