Sälja lägenheten!

Mr_Turbo

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2004
Hoj
Suzuki sv1000
Har haft min bostadsrätts 3:a på annons ett tag och i fredags blev det budgivning mellan en yngre kille och en 40 årig "dam".

"damen" vann och allt var frid och fröjd, hon skulle betala handpenningen igår men hade inte fått tag på sin bank-gubbe så vi flyttade det till idag. Då ringer människan idag och säger att han måste backa ur då hennes bil har gått sönder och det skulle tydligen bli väldans dyrt...

Så nu har jag försökt fått tag på den andra killen som var med och budade men utan resultat och han kanske inte ens är sugen längre.

Borde jag inte kunna sätta åt "damen" på något sätt då vi faktiskt hade ett muntligt avtal? Själv så har jag redan betalat handpenning på ett hus och flyttar in där senast 1:a december men jag vill ju såklart lösa detta så snart som möjligt om inte annat för sinnesfridens skull.

Någon som har suttit i samma sits eller vet om det finns något annat alternativ än att bara sätta ut annonserna igen?

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Jag har inte varit i samma sits men jag skulle ändå råda dig att sätta ut annonserna igen och fortsätta att försöka få tag i killen som också bjöd på lägenheten.

Jag tror inte du kan tvinga särringen att köpa lägenheten när inget är påskrivet. Ord mot ord...

Mr_Turbo

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2004
Hoj
Suzuki sv1000
Näe man kan väl inte de, speciellt inte om hon inte har pengarna...

Är bara så förbannad, och det skulle vara skönt att kunna sätta åt henne på något sätt.

Fick tag på den andra killen iaf men han hade hunnit bjuda på en annan lägenhet så han ville se hur det går först...

Känns inte kul detta...

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Mr_Turbo skrev:
Näe man kan väl inte de, speciellt inte om hon inte har pengarna...

Är bara så förbannad, och det skulle vara skönt att kunna sätta åt henne på något sätt.

Fick tag på den andra killen iaf men han hade hunnit bjuda på en annan lägenhet så han ville se hur det går först...

Känns inte kul detta...

Ett "muntligt avtal" är lika bindande som ett på papper....

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Tråkigt när sådant här sker. Hände mig med när jag sålde min lägenhet. Efter det så krävde jag en handpening av den som köpe för att undvika att hamna i samma situationen igen. Skulle den som ger en handpenning ångra sig så kan han/hon inte kräva handpeningen tillbaka.

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Rasorblade skrev:
Ett "muntligt avtal" är lika bindande som ett på papper....

Stämmer mycket bra men är det bara mellan Mr_Turbo och särringen så är det väldigt svårt att bevisa. Är det någon som har hört dem diskutera / komma fram till det muntliga avtalet är det en helt annan femma.

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Ducati 748
Xyron skrev:
Stämmer mycket bra men är det bara mellan Mr_Turbo och särringen så är det väldigt svårt att bevisa. Är det någon som har hört dem diskutera / komma fram till det muntliga avtalet är det en helt annan femma.
¨
Nope en fastighetsaffär måste vara skriftlig för att gälla, muntligen
kan du bjuda vad som helst utan att vara bunden till det.

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
piece skrev:
¨
Nope en fastighetsaffär måste vara skriftlig för att gälla, muntligen
kan du bjuda vad som helst utan att vara bunden till det.

Har inte med saken att göra eftersom det inte handlar om en fastighetsaffär.
En bostadsrätt är en del i en ekonomisk förening och betraktas som lös egendom, dvs ett muntligt avtal gäller!

//oscar

Mr_Turbo

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2004
Hoj
Suzuki sv1000
Xyron skrev:
Min sambo stog iofs bredvid oss och hörde budet hon också, särringen gav alltså budet hemma hos mig.

Det var alltså i fredags och igår skulle jag få handpenningen men det var då hon ringde på förmiddagen och sa att hon inte kunde ta lägenheten.

Nu har jag blivit tvungen att sätta ut annonser igen osv... känns som att hon borde stå för den kostnaden. Om jag skulle vilja gå vidare med det här, hur gör jag då?

Last edited:

Mr Ola

Softcore
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
SÅLD!
oscar skrev:
Har inte med saken att göra eftersom det inte handlar om en fastighetsaffär.
En bostadsrätt är en del i en ekonomisk förening och betraktas som lös egendom, dvs ett muntligt avtal gäller!

//oscar

Du har helt fel. Vid köp av bostadsrätt är varken säljare eller köpare bunden förrän ett skriftligt köpeavtal undertecknats av dem bägge. Innan dess kan säljare och säljare ändra sig utan att motparten kan ställa några krav.

Fastighetsmäklare Ola

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Jag gjorde såhär...

När budgivningen var klar så langade jag fram ett "Avtal om avsikt till köp", som han fick skriva på. Där band han sig att betala vite på 15'000 kr om affären av någon anledning inte skulle gå igenom, t.ex. pga av bankstrul.

Motivet till dom 15K var för att täcka kostnader för omannonsering osv, och drogs från köpeskillingen om affären gick igenom. DVS inte dyrare för honom, men jag fick en tröstpeng om han hoppade av, vilket han blev mindre benägen att göra eftersom han redan bundit upp 15K i affären.

Innan de 15K var betalda och kvitterade förbehöll jag mig rätten, enligt avtalet, att (fortsätta) sälja lägenheten till vem som helst. Vilket gjorde att han betalade omedelbums. Kasching.

/SSB

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Mr Ola skrev:
Du har helt fel. Vid köp av bostadsrätt är varken säljare eller köpare bunden förrän ett skriftligt köpeavtal undertecknats av dem bägge. Innan dess kan säljare och säljare ändra sig utan att motparten kan ställa några krav.

Fastighetsmäklare Ola

Du har rätt och jag hade fel!

Jag hade fått fel information, och när den skulle dubbelkollas så kröp det ju fram att den var felaktig!

//oscar

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...