Sälja min Triumph Bonneville T100 -03

Gick med
30 Jun 2020
Hoj
Triumph Bonneville T100
Har en Triumph som jag tänkte sälja. Tänkte mig 30k men problemet är att den inte riktigt fungerar. Det startar men går väldigt ojämnt på låga varv med smällar från avgasröret. En kille kom och kollade på den idag och det han påpekade förutom att den går dåligt är möjlig rost på en dämpare fram, möjlig oljeläcka från växellådan, nött kugghjul bak. Han gav 20k, ska jag ta erbjudandet eller är det dumt. Vad skulle ni göra?

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Har en Triumph som jag tänkte sälja. Tänkte mig 30k men problemet är att den inte riktigt fungerar. Det startar men går väldigt ojämnt på låga varv med smällar från avgasröret. En kille kom och kollade på den idag och det han påpekade förutom att den går dåligt är möjlig rost på en dämpare fram, möjlig oljeläcka från växellådan, nött kugghjul bak. Han gav 20k, ska jag ta erbjudandet eller är det dumt. Vad skulle ni göra?
Inte ta budet. En kvinna i min grupp har en sån och hade samma symtom. Tändstift och förgasarengöring löste det (inte dyrt). Sen övrigt så är det "möjligt". Nä, fixa det med hur den går och sälj för det du tänkt dig.

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Det är en säljares marknad just nu.
Håll i, håll ut.

Har du kört själv nånting i år?
Annars kan du alltid ta den på en tur och sen se om den fortfarande går knackigt på låga varv.
Kör en stund, byt bensin och dra i en fuel injector cleaner eller liknande från STP.
Kan ju vara värt att chansa.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Bild på hojen? Bild på "felen"?
Skick i övrigt? Miltal? Servad?

Svårt att ha någon åsikt annars.

EDIT: Menar att om den är riktigt risig är det en sak, men är den fräsch i övrigt är 30' (för?) billigt.

Gick med
30 Jun 2020
Hoj
Triumph Bonneville T100
Nä har inga bilder. oljeläckage är nog bara en tro. Den är ju från -03 så finns skavanker. Men skulle den funka så skulle den nog vara värd 30k eller mer. Svårt att testköra för den går typ inte att köra. Den är väl servad tidigare men lite mindre på senare år. Den är genomgången av en duktig mekaniker dock. Den står på 4750 på mätaren.

Gick med
30 Jun 2020
Hoj
Triumph Bonneville T100
När han räknade upp alla sakerna han hittade fel på kändes det som att det kommer bli svårt att sälja den om jag inte lyckas fixa så att den åtminstone fungerar. Men det kan ju inte vara helt kört eftersom han ändå bjöd 20k. Kan ju vara så att det är lätt att fixa för den som har kunskap eller känner någon som kan skruva i den. Kan ha varit ett knep från hans sida för att få ner priset. Det är ju liksom förståeligt.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Återigen, med risk för att låta tjatig.
Vill du ha någon form av bedömning av rimligheten i 20 000 eller 30 000 så behövs bra bilder, tagna på nära håll. Och en ordentlig lista över vad köparen tycker sig se vara fel. Annars bli det bara gissningar från Den Samlade Klokskapen här på SH.

"oljeläckage är nog bara en tro" - läcker den eller inte?
"går typ inte att köra" - går inte att köra? eller går att köra, men det blir inte bra?
"möjlig rost på en dämpare fram" - är det rost eller inte?

Finns det ingen i din närhet som är (duktig) mc-mekaniker? Umeå är ju ingen håla utan en halvstor stad. Det borde finnas någon mindre verkstad som kan hjälpa dig. Du skriver att är genomgången av en duktig mekaniker. Kontakta mekanikern och be om ett utlåtande!

För 20 000 kr för en Bonneville -01 är väldigt lite. Det skall du inte nöja dig med om den inte är väldigt nedgången. 4750 mil är ingenting på en sådan maskin. Det finns de som kört både 10 000 och 15 000 mil.

För 20 000 kr hade jag nästan själv kunnat tänka mig att köpa den! Trots att det är långt bort. 99 mil från mitt hem till Umeå enligt Google... :)

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
men nu är det så att han tänkar sej 30 pap för den,
o ska han lämna in den o få den lagad, det blir dyrt.
säg runt 10 pap.
då det bättre att sälja den som den står o bli av med problemet
köpa en annan mc o gå vidare
ibland får man stanna upp o tänka innan man gör något dumsnållt

Gick med
30 Jun 2020
Hoj
Triumph Bonneville T100
Precis som ni båda skriver så tänker jag också, därför är jag så kluven.

Att lämna in den är inte aktuellt så då blir det att kolla lite själv, har en som kan kolla på den men han har bara viss kunskap. Det kan ju vara en del saker som gör att den går såhär dåligt. Men frågan är om det är värt att lägga ner tid på det eller som team toker skriver, bara sälja och gå vidare. Det är också dumt när man inte exakt vet vad som är felet eller inte.

Jag ska försöka ta några kort så kan ni få se vad ni tror/tycker.

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Sen är det väl intressant (Ur din synvinkel) hur länge du har haft hojen och vad du själv betalade för den.

Sen kan du ju alltid ta den till en handlare och fråga vad du får i inbyte, då får du ju en indikation på vad den är "värd"

Gick med
30 Jun 2020
Hoj
Triumph Bonneville T100
Sen är det väl intressant (Ur din synvinkel) hur länge du har haft hojen och vad du själv betalade för den.

Sen kan du ju alltid ta den till en handlare och fråga vad du får i inbyte, då får du ju en indikation på vad den är "värd"
Jag har bara ägt den sen maj förra året. Hann köra 3.5 månad innan den började krångla. Jag betalade 35k och har blivit erbjuden 20k i det skicket som den är nu.

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Jag har bara ägt den sen maj förra året. Hann köra 3.5 månad innan den började krångla. Jag betalade 35k och har blivit erbjuden 20k i det skicket som den är nu.

20 låter som ett vettigt pris tycker jag, bor utanför Umeå och kan befria dig från dina problem för 20.000

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati