Sälja sporthoj = svårt

Jonteponte

Har inte knäpuckarna på
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma, ibland borta.
Hoj
Kawasaki Vulcan S 2016 ABS
Det verkar inte vara rent förbenat svårt att sälja sporthoj denna vår/sommar. Har haft min gsxr 750 ute sedan mitten av maj och det har följt samma mönster hela sommaren:

- Kille ringer (eller vanligare mailar) och frågar en hel drös med frågor, även sånt som står i (den ganska detailjerade) annonsen. Verkar jätteintresserad. Jag lägger ned tid på att dela med mig av det jag vet om hojen.

- Kille frågar efter regnummer och slår sedan till med följande pärla: - Jag är intresserad av att komma och kolla, skall bara kolla försäkring först. Har du nån aning om vad det kan kostar att försäkra den? Det visar sig sig sen att de allra flesta inte har den minsta koll på att det förmodligen kostar mer att försäkra en sporthoj ett år en vad de betalade för körkortskursen....

*Ingen* har hört av sig igen efter att ha kollat försäkring. Har väl haft 10-15 kontakter som liknat det ovanstående... En kom och kollade och bjöd på den och avslöjade sedan att han var 19 och prexis hade tagit kortet. Han skulle bara kolla försäkring. Jojo...

Är det *ännu* värre med försäkringar i år än tidigare? Jag kommer snart att få skänka bort skiten om jag skall bli av med den...

Otroligt frustrerande att man alltid skall köpa prylar när alla vill ha dem (=högt pris) och sen sälja när ingen vill ha (=lågt pris). Jag har snart 20K torsk på en 97:ans hoj som jag kört *två* säsonger...

/Frustrerad
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Premierna för sporthojar ökar väl varje år så i år lär de vara högre än ifjol.

Jag tror att många räknar att de har råd med en viss summa per månad som de kan lägga på en hoj, till exempel 2000:-. De 2000:- ska sedan räcka till månatlig betalning på eventuellt lån, bensin, service, lite nya coola delar och så den allt större posten försäkring. Med detta tankesätt blir det ju naturligt så att desto högre belopp försäkringen betingar, desto mindre plats blir det över för de andra kostnaderna och då service och bensin är svårt att pruta på blir det förmodligen priset på hojen som måste gå ned.

Du har ju inte riktigt samma underlag med potentiella köpare här uppe som du har nere i södra Sverige. Ytterligare en märkesspecifik faktor är nog det faktum att Suzuki var utan auktoriserad återförsäljare i Umeå när Two Wheels bytte och i alla fall jag tänker mig för lite extra innan jag köper ett märke som inte finns representerat på hemaorten.

Sen tror jag många är lite halvskraja för att köpa en sporthoj som en GSX-R som är 7 år gammal och som man vet är värdelös till touring och egentligen allt annat än hård körning på gata och landsväg. Man vet ju liksom hur de är brukade och har man otur och köper ett misskött exemplar kan man ju få lägga ut priset på hojen några gånger om innan man fått den i hyfsat skick igen.

Sen är det väl ytterst sällan som ägandet av ett motordrivet fordon är en bra affär?

//Eric
 
Last edited:

Advance4Stroke

Law enforcement agent
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha Majesty Scooter :)
Precis, vill man sälja något fort så får man anpassa priset efter vad spekulanterna vill ge, alla hojjar jag sålt har jag sålt på under en vecka. Ofta har jag säkert tagit för lite betalt, men vill man bli av med dem fort och kunna engagera sig i annat så får man ta en liten förlust.

Jag har kikat lite på annonser på hojjar, och jag tycker att 9 av 10 har pris ganska långt över vad de är värda.... Inte konstigt att de ligger ute hela sommaren.

Och givetvis, sporthojjar är ju inte precis roliga att försäkra så klientelet som tittar på dem blir ju inte fler precis.
 

Jonteponte

Har inte knäpuckarna på
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma, ibland borta.
Hoj
Kawasaki Vulcan S 2016 ABS
Med tanke på referenser till ett eventuellt för högt pris ovan så måste jag passa på att fråga folk som vet om 39K för en gsxr750-97 i gott skick som gått ca 4000 mil är orimligt mycket? På det priset slänger jag även med kapell, lås och fullt packset (tankväska + tre väskor).

Kollar man på blocket ligger jag tusenlappar under tom 96:eek:r.

Däck och drivpaket är inte helt nytt för detta år men hade jag trott att jag hade fått ens en tusenlapp tillbaks på den investeringen (5000+) så hade jag sett till att allt varit nytt där bara för att vara säker...

Vad är rimligt. 35K? 30? 25?

Fan, folk vill ju ha över 20K för hojar i bruksskick från tidigt 80-tal?

Allt detta vore väl inte så farligt om jag cashat för hojen (hur många gör det?) men det har jag alltså inte. Det är Handelsbanken Finans som äger den och det vore ju smutt om man fick så pass för den att man kan lösa lånet (vilket jag alltså måste, får jag mindre måste jag låna någon annan stans för att lösa detta lånet). Vore extremt trist om man sitter kvar med lån på nåt man inte har kvar.

Det känns bittert att man skall behöva avsluta sitt hojägande för den här gången med att i frustration i princip skänka bort grejorna när det annars har varit en i huvudsak mycket positiv upplevelse.

Det gnager lite i samvetet när man i sina mörkaste stunder räknar lite på saken och kommer fram till att man har lagt nånstans strax över 150K på sitt hojintresse under 5 år. Det är mycket pengar det... Har man verkligen haft så kul?

Sorry för den bittra tonen, men som ni förstår så blir det så när man inser att man förmodligen måste bita i det sura äpplet.

Man jobbar ju tyvärr inte på pengaträdet volvo.

/J
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
funderar.. om detta är någon hjälp?

Hmm
Jag brukade sälja bilar förut privat, köpte tvättade upp dom och repade till småfel, sålde några tusenlappar dyrare. Det gick skitbra tills dom ringde från skattemyndigheterna och undrade om jag var bilhandlare. Då la jag det på hyllan...
Lärde mig några saker under den tiden:
1. Skicka aldrig med prylar som du kan ta loss. folk fattar normalt inte alls att det är bra med dessa prylar, dessa kan du sälja separat eller behålla/ge bort.. Ju mer man skickar med ju desperatare verkar dessutom man vara.
2. Om folk frågar om det är många som ringt på annonens = GIVETVIS, men den som först står där med pengarna får bilen säger man. Det där med att "hålla" prylarna gör bara att folk funderar mer och oftast ändrar dom sig.
3. Skriv inte alltförmycket i annonsen, samt ge inte alltför mycket info på telefonen som du förstår. Säg att det är bäst att dom kommer och kollar på hojen. För varje snubbe som kollar på fordonet desto större chans är det att dom köper.
4. Sist men inte minst: var inte inställsam eller snäll och pruta för mycket sätt ett lågt resonabelt pris från början och säg att den som först tar den får den. affärerna går fortare då. som en gammal vindelbo sa till min farsa på bondska
Du förstår lennart, det behövs bara en dumdjävel för att bilen skall bli såld...
Jag vet inte om detta gav dig någon hjälp, men jag ville bara ge tips. Någon annan som har några bättre råd än mina? vore kul att höra hur andra gör....

ps. ta ett banklån och lös ut hojen på handelsbanken finans för nu ligger det en leasingspärr på din hoj i bilregistret. Ingen köper en hoj med leasingspärr utan att detta ordnats först. efter du sålt den så löser du bort det lånet du tog. kostar bara typ uppläggningsavgiften, oftast 500kr men du får samtidigt alldeles säkert lägre ränta, samt kan lägga lånet på längre tid än HB finans. ger lägre månadsinbetalning. Spärren i bilregistret är säkert avgörande.
Testa bara att smsa ditt regnummer till telefonnummer 71456 (gratis tjänst) så kommer omedelbart det ett sms till dig där du ser att det ligger en spärr på hojen.. kul tjänst för övrigt då någon tar ens parkeringsplats på jobbet så kan man ringa upp vederbörande medans man står på parkeringen... :hihi
 
Last edited:

Jonteponte

Har inte knäpuckarna på
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma, ibland borta.
Hoj
Kawasaki Vulcan S 2016 ABS
riverrafter skrev:
Hmm
Jag brukade sälja bilar förut privat, köpte tvättade upp dom och repade till småfel, sålde några tusenlappar dyrare. Det gick skitbra tills dom ringde från skattemyndigheterna och undrade om jag var bilhandlare. Då la jag det på hyllan...
Lärde mig några saker under den tiden:
1. Skicka aldrig med prylar som du kan ta loss. folk fattar normalt inte alls att det är bra med dessa prylar, dessa kan du sälja separat eller behålla/ge bort.. Ju mer man skickar med ju desperatare verkar dessutom man vara.
2. Om folk frågar om det är många som ringt på annonens = GIVETVIS, men den som först står där med pengarna får bilen säger man. Det där med att "hålla" prylarna gör bara att folk funderar mer och oftast ändrar dom sig.
3. Skriv inte alltförmycket i annonsen, samt ge inte alltför mycket info på telefonen som du förstår. Säg att det är bäst att dom kommer och kollar på hojen. För varje snubbe som kollar på fordonet desto större chans är det att dom köper.
4. Sist men inte minst: var inte inställsam eller snäll och pruta för mycket sätt ett lågt resonabelt pris från början och säg att den som först tar den får den. affärerna går fortare då. som en gammal vindelbo sa till min farsa på bondska
Du förstår lennart, det behövs bara en dumdjävel för att bilen skall bli såld...
Jag vet inte om detta gav dig någon hjälp, men jag ville bara ge tips. Någon annan som har några bättre råd än mina? vore kul att höra hur andra gör....

ps. ta ett banklån och lös ut hojen på handelsbanken finans för nu ligger det en leasingspärr på din hoj i bilregistret. Ingen köper en hoj med leasingspärr utan att detta ordnats först. efter du sålt den så löser du bort det lånet du tog. kostar bara typ uppläggningsavgiften, oftast 500kr men du får samtidigt alldeles säkert lägre ränta, samt kan lägga lånet på längre tid än HB finans. ger lägre månadsinbetalning. Spärren i bilregistret är säkert avgörande.
Testa bara att smsa ditt regnummer till telefonnummer 71456 (gratis tjänst) så kommer omedelbart det ett sms till dig där du ser att det ligger en spärr på hojen.. kul tjänst för övrigt då någon tar ens parkeringsplats på jobbet så kan man ringa upp vederbörande medans man står på parkeringen... :hihi

Råkade ut för nåt intressant för ett par veckor sedan. En snubbe som kallade sig "gurra" ringde från Stockholm och ville köpa hojen cash. Han skulle bara övertala en arbetslös kompis att åka upp och hämta den. Efter några samtal var det mesta överrenskommet och jag lade till att transaktionen var tvungen att ske på banken så att jag omedelbart kan lösa lånet och han kan övervaka att det blir löst. Tryggt både för mig och han tänkte jag. Han lät lite överraskad men påstod att han skulle återkomma samma dag med detaljer om när kompisen skulle komma osv. Sen hörde jag inte ett spår från honom.

Till saken hör att mobilnumret han ringde från inte alls stämde med vad han berättade för mig. Det var nån helt annan som stod på numret.

Har en känsla av att han kanske skulle försöka blåsa mig. Men frågan är hur? Falska pengar?

Annars är det intressant det här med att ha sporthoj på annons. Det finns ett stort intresse (speciellt bland folk som är rookies, flera som ringt har inte fått kortet än) och flera gånger har det ringt folk (ibland på KNAGGLIG svenska) och påstått att de skall köpa hojen på studs bara jag går ner i pris (helst 5-10 tusen). När jag sen föreslår att de skall komma och kolla på den innan vi snackar om pris säger de att de skall höra av sig igen för att sedan inte göra det. Dessutom har jag fått förslag om byte med allt från husbilar till en BMW eller varför inte en scooter eller en vattenskooter? Hade jag velat byta så hade det varit bytesannons eller så hade det stått i annonsen...

I grund och botten är det väl som sägs ovan. Kostar försäkringen 1500 och man har en budget på 2000 i månaden till hoj så blir det väl en tidig 80-talare eller en offroad istället för min gixxer. Hur kul det än är.

Det där med lånet är lite märkligt. Jag lär väl knappast vara den enda som finansierat genom handlaren när jag köpt hoj? Det kan ju inte vara ovanligt direkt... Om man gör transaktionen på banken och löser lånet direkt så vet ju både säljare och köpare att allt är OK. Kan det vara så illa att jag skall vara tvungen att lösa lånet först för att bli av med den?
 
Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top