Sälja till en tokfrans?

JensT

Kör fort, sväng vänster
Gick med
9 Sep 2009
Hoj
Hojlös
Hej,

det är någon utländsk galning som bjuder 5000 kr över vad jag satt ut hojen för. Han vill skicka pengarna till mitt PayPal-konto och när jag bekräftat att pengarna finns där så skickar han någon att hämta den. Så långt allt bra.

Problemet är att den är inregistrerad i Sverige men han bryr sig inte om att jag exporterar den officiellt.

Vad skulle ni råda mig att göra? Den har iofs varit avställd sedan -89 men det kan ju aldrig vara bra att exportera en inreggad hoj och hoppas på det bästa.

Vad skulle du göra? Tacksam för hjälp.

Tricku

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2007
Hoj
Mt07-15
Du måste ju förstå att även i andra länder så vill man pruta och betala så lite som möjligt för allt inte tvärtom. Därför är det ganska upenbart att han försöker blåsa dig.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Haha vafan, han kommer försäkra dig om att allt är bra, sen ber han om lite hjälp att lösa några transaktioner som börjar med att du sätter in 15.000,- för att han lovar att sända över för mycket pengar.

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
S1000RR -11
Låter det för bra för att vara sant är det förmodligen det.

Steg 2 är väl att du skall skicka pengar/betala någon avgift åt honom eftersom du ändå "skall få" 5k över utsatt pris. I princip alla bra scams bygger på att folk låter sig luras av sin egen girighet. Även om det låter skumt vill man tro det.

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Tydlig scam...det du iofs kan göra är att be dom sätta in pengarna men att du kommer ta ut dem kontant innan hojen får hämtas.
Så var det klart..

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Låter för bra (cashen) och knepigt (utländsk köpare som inte ens tänkt kolla på hojen innan köp) för att vara sant, pungt.

bus

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2009
Hoj
Suzuki GS 850 -81
Rofl. Lek med honnom!!

Be han ge sin "kontakt" pengarna och sen betala kontant när han träffar dig. se vad han gör.

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Han vill sätta in 5000 extra på ditt paypalkonto, och sen be dig betala frakten som kostar 5000 tills att du får tillbaka pengarna men bekräftelsen från paypal är fake för inga pengar är insatta. Har redan varit med om den historism och man märker snabbt att det är scam.

JensT

Kör fort, sväng vänster
Gick med
9 Sep 2009
Hoj
Hojlös
Jag förstår ju självklart att om något är för bra för att vara sant så är det 99 av 100 gånger det.

Frågan kvarstår dock, skulle det nu ramla in kulor på kontot, vore det intressant att veta hur ni skulle lösa hela registreringsbiten.

Jag skulle ju aldrig få för mig att släppa den förrän jag står med kulorna i näven.

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Med andra ord, de kommer aldrig o hämtar hojen men du har betalt em falsk svindyr frakt som går rakt ner i hans ficka o du får inget av paypal. Mailet går från en falsk paypal-mailadress och länken till betalningsbekräftelsen går också till en länk som är väldigt lik paypal, men paypal själva äger inte den webadressen. Säg att du vill ha ut pengarna kontant av han som hämtar den och du får ej fler mail av snubben.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag skulle ju aldrig få för mig att släppa den förrän jag står med kulorna i näven.

Nä folk brukar säga det...sett några scams och eftersom du istället för att slänga mailet och gå vidare med ditt liv väljer att fundera sitter du där snart. Blåst. Kanske bara några laxar men den tjocka brittiska skithögen lyfte inte ens på sitt hemmoröjddrabbade arsle när han lurade dig

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag förstår ju självklart att om något är för bra för att vara sant så är det 99 av 100 gånger det.

Frågan kvarstår dock, skulle det nu ramla in kulor på kontot, vore det intressant att veta hur ni skulle lösa hela registreringsbiten.

Du kommer inte att stå med kulorna i näven.
Du kommer att stå med kuken i näven och undra var det djävla arselet tog vägen.
Som vanligt.

Ozzi

Guest
Han kommer att skicka en falsk länk till din mail som ger sken av att du fått in pengarna på paypalkontot, mao en solklar blåsning, du är inte den första att vara med om detta, o säkert inte den sista heller.:mad:

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati