Sälja till omyndigförklarad person.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Hej!

Jag och en kollega satt och funderade över rubricerat ärende idag.
Vad händer om man säljer ett fordon till en person som är omyndighetsförklarad. Dvs personen som skriver på kontrakt/regbevis har av någon anledning blivit omyndighetsförklarad. Kan köpet gå tillbaka då?

Detta är en rent hypotetisk fråga. Vi kom inte fram till något vettigt mera än att det troligtvis är så att köpt är köpt och går inte att häva.

Vad säger expertisen på sporthoj? :)

//KaliZ

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Suzuki DR650 + Yamaha FZ6
skulle gissa på att förmyndaren för personen i fråga får ta över ägandet av fordonet. jag är själv inte omyndigförklarad men var inte myndig när jag köpte min hoj. den skrevs över på farsan som inte hade haft något med ägarbytet att göra, och tror inte att han skulle kunnat häva köpet bara för att jag var omyndig. sen om detta även gäller omyndigförklarade vet jag ju inte:rolleyes:

Ellex

Skånsk Wiking
Gick med
23 Apr 2009
Hoj
En sån röd :)
Skulle tro att ägarbytet inte går igenom om man skulle råka ut för nån sån. Men har för mig att själva fenomenet "omyndighetsförklarad" inte finns längre, inte helt säker dock :va . T ex fick min far en "gode man" efter sin hjärnblödning å d e ju en typ av omyndighetsförklaring iofs va han inte i stånd att skriva nåra papper.

Smedis

The annoying thing...
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
KTM 990 Adventure, 2008 edition
Om bara den omyndige skrivit under är kontraktet ogiltigt.
Kontraktet kräver förmyndares underskrift också.

Om en 17-åring köper något fordon krävs förälders underskrift på köpekontraktet.

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Jag lyckades få igenom ett ägarbyte av en hoj när jag var under 18 utan problem. Däremot när jag sålde samma hoj till en kille under 18 då blev det lite problem, då fick jag hem ett papper som sa att personen ej var myndig så ägarbytet kunde ej genomföras tills personens föräldrar godkänt ägarbytet, tog cirkus 1 månad sedan var det äntligen klart :tummenupp

rallypack

n00b
Gick med
20 Aug 2006
Hoj
Kawasaki Versys 650 2009a
Tror det heter förvaltarskap numera. Men vad jag vet så får man inte ingå avtal med en person som har en så kallad "god man". Minns ett exempel där en förvirrad man köpte ett helt kök med tillhörande vitvaror osv men detta köp hävdes senare av den gode mannen. Snopet för butiken...

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Om bara den omyndige skrivit under är kontraktet ogiltigt.
Kontraktet kräver förmyndares underskrift också.

Om en 17-åring köper något fordon krävs förälders underskrift på köpekontraktet.

jag var 16 när jag köpte min. damp ner ett papper i brevlådan som sa att hojen behövde skrivas över till mor eller far min. inget om att den kunde reggas tillbaka till ursprunglig ägare:va

Smedis

The annoying thing...
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
KTM 990 Adventure, 2008 edition
jag var 16 när jag köpte min. damp ner ett papper i brevlådan som sa att hojen behövde skrivas över till mor eller far min. inget om att den kunde reggas tillbaka till ursprunglig ägare:va

Om din mamma eller pappa vägrat är det väl det som skulle hänt...

bus

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2009
Hoj
Suzuki GS 850 -81
Det beror till stor det av hur gammal den omyndigförklarade personen är, kostnad på prylen och hur personen förvärvat sina pengar.

När jag läste juridik så finns det exempel på att målsman vill häva ett köp som deras 16 åriga son eller dotter gjort. Har den omyndiga tjänat sina egna pengar och priset inte handlade om för mycket pengar så kunde inte målsman häva köpet.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
gav bort en hoj till lillbrossan när han va 16, då skickade vägverket papper till min mor och far de skulle skriva under för att ta på sig ansvaret över hojen, men ingen av dem skrev på och efter ett tag fick jag brev från vägverket att ägarbytet ej kunnat genomföras då köpare var omyndig, och jag stod kvar som ägare

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har stått på ett flertal fordon åt min son när han var under 18, varje ägarbyte har varit en lååång och utdragen process trots att vi har varit snabba att returnera papperen.

Okej att det har tagit en jävla tid när han har köpt fordonen, men det har tagit minst lika lång tid för oss att sälja dom.

När han sedan fyllde 18 så kom det en drös kuvert från transportstyrelsen att jag inte längre var ansvarig för fordonen och att dom hade övergått i hans ägo automatiskt.

Men en person i mogen ålder som är omyndigförklarad vete fan, det syns ju inte på en eventuell köpare att han är omyndigförklarad, därför kan han/hon ju genomföra ett köp av en dyr vara/fordon, jag som säljare kan ju då bränna pengarna/köpa nytt fordon själv (en av dom vanligaste anledningarna till att man säljer fordon, för att frigöra stålar att köpa nytt för).

Då känns det ju lite lurigt för mig att tvingas ta tillbaka min gamla MC, betala tillbaka pengarna och sedan stå där med två fordon.

leica

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Hoj
tjejhoj moppe edition
Man kan inte bli omyndighetsförklarad i Sverige nu för tiden, så det beror ju lite på vad du menar.

Omyndig person, som i under 18 år, får generellt sett inte själv ingå avtal (Föräldrabalken 9 kap). Undantag finns, bl.a. att den som är över 16 får använda pengar som han själv tjänat in genom arbete. Men den generella regeln är att föräldrarna (förmyndare) har rätt att häva avtal som har ingåtts med underårig.

Vuxna människor som behöver olika former av juridiskt stöd och hjälp kan få en god man eller en förvaltare.
Ett godmanskap är mer begränsat och gäller endast vissa rättsliga handlingar, av varierande omfattning efter behov och vad rätten bedömer (Föräldrabalken 11 kap, 4§). Till exempel kan en god man få i uppdrag att "bevaka" en dyr fastighet så inte ägaren blir "lurad" att sälja den p.g.a. till exempel demens, men övrig egendom har inte denne gode man rätt att påverka.
Förvaltare är ett "kraftigare ingripande" för personer som helt bedöms "ur stånd att vårda sig och sin egendom" (Föräldrabalken 11 kap, 7§). Även här finns dock vissa undantag om rättshandlingar som den som är satt under förvaltarskap fortfarande får utgöra.

Så: ja, om den som skriver på är underårig kan köpet gå tillbaka. Om den som skriver på har sin förmögenhet satt under godmanskap så kan köpet gå tillbaka. Om den som skriver på är satt under förvaltarskap kan köpet gå tillbaka.

Det var kvällens juridiklektion :) Läs mer i de fantastiskt spännande lagtexterna Föräldrabalken och Handelsbalken om ni inte kan sova i natt :tummenupp ;)

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
en földfråga (stavning?) då, om jag som 17 åring och omyndig vill köpa en till 125:a, och skriver över den på mig och allt för egna pengar. inte kan mina föräldrar häva ett sånt köp, för jag har ju faktiskt rätt att äga fordonet då jag har körkort. så borde inte då åxå få köpa fordonet i fråga då utan mina föräldrars inblandning? dvs. dom kan inte häva det?:va

ber om ursäkt om jag uttrycker mig lite.. svårförståeligt:tungan

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Jag skulle kolla vad som gäller, är man omyndigförklarad så brukar det finnas en "god man"(kan vara en kvinna) som får utföra affärer mm åt denne person. Kolla av med konstumentvägledningen vad de säger.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
en földfråga (stavning?) då, om jag som 17 åring och omyndig vill köpa en till 125:a, och skriver över den på mig och allt för egna pengar. inte kan mina föräldrar häva ett sånt köp, för jag har ju faktiskt rätt att äga fordonet då jag har körkort. så borde inte då åxå få köpa fordonet i fråga då utan mina föräldrars inblandning? dvs. dom kan inte häva det?:va

Fordon som du får bruka får du även äga!!!!!

Sonens första A-traktor skrevs på mig tills han tog traktorkortet, sedan övergick den i hans ägo, den andra skrevs direkt på honom eftersom han då hade traktorkort.

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800
Fordon som du får bruka får du även äga!!!!!

Sonens första A-traktor skrevs på mig tills han tog traktorkortet, sedan övergick den i hans ägo, den andra skrevs direkt på honom eftersom han då hade traktorkort.

:va vad har äganderätten för koppling till behörighet? Låter i mina öron märkligt att man inte kan stå som ägare på ett fordon man saknar behörighet för exempelvis har ju bilsport och mc ett alternativ just för de som inte har körkort.

9 Kap FB

3 § Underårig äge själv råda över vad han genom eget arbete förvärvat efter det han fyllt sexton år. Detsamma gäller avkastningen av sådan egendom och vad som trätt i egendomens ställe.

Förmyndaren må med överförmyndarens samtycke omhändertaga egendom, varom i första stycket sägs, såvitt det må anses erforderligt med hänsyn till myndlingens uppfostran eller välfärd. Innan samtycke meddelas, skall överförmyndaren bereda myndlingen tillfälle att yttra sig.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
:va vad har äganderätten för koppling till behörighet? Låter i mina öron märkligt att man inte kan stå som ägare på ett fordon man saknar behörighet för exempelvis har ju bilsport och mc ett alternativ just för de som inte har körkort.

Tja, jag antar att eftersom du får framföra det så gör dom ett undantag så att du även får äga det och således blir ansvarig för eventuella parkeringsböter...

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA