Sälja till omyndigförklarad person.

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Man kan inte bli omyndighetsförklarad i Sverige nu för tiden, så det beror ju lite på vad du menar.

Omyndig person, som i under 18 år, får generellt sett inte själv ingå avtal (Föräldrabalken 9 kap). Undantag finns, bl.a. att den som är över 16 får använda pengar som han själv tjänat in genom arbete. Men den generella regeln är att föräldrarna (förmyndare) har rätt att häva avtal som har ingåtts med underårig.

Vuxna människor som behöver olika former av juridiskt stöd och hjälp kan få en god man eller en förvaltare.
Ett godmanskap är mer begränsat och gäller endast vissa rättsliga handlingar, av varierande omfattning efter behov och vad rätten bedömer (Föräldrabalken 11 kap, 4§). Till exempel kan en god man få i uppdrag att "bevaka" en dyr fastighet så inte ägaren blir "lurad" att sälja den p.g.a. till exempel demens, men övrig egendom har inte denne gode man rätt att påverka.
Förvaltare är ett "kraftigare ingripande" för personer som helt bedöms "ur stånd att vårda sig och sin egendom" (Föräldrabalken 11 kap, 7§). Även här finns dock vissa undantag om rättshandlingar som den som är satt under förvaltarskap fortfarande får utgöra.

Så: ja, om den som skriver på är underårig kan köpet gå tillbaka. Om den som skriver på har sin förmögenhet satt under godmanskap så kan köpet gå tillbaka. Om den som skriver på är satt under förvaltarskap kan köpet gå tillbaka.

Det var kvällens juridiklektion :) Läs mer i de fantastiskt spännande lagtexterna Föräldrabalken och Handelsbalken om ni inte kan sova i natt :tummenupp ;)

En ansökan görs till en länsrätt som tar ett beslut om förvaltarskap. Och ja du kan bli "omyndigförklarad" som det hette förr. Det kanske inte heter samma sak idag, men fungerar på precis samma sätt. Du har inte längre självbestämmanderätt.

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Jag var registrerad ägare till den 125:a jag köpte när jag var 16, iofs på 80-talet, och det var ingen som sade något om det.

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Jag var registrerad ägare till den 125:a jag köpte när jag var 16, iofs på 80-talet, och det var ingen som sade något om det.

Du behöver inte vara 18 för att äga en 125a, moped eller liknande
skillnad blir det med t ex Lastbil, pansarvagn eller stridsflygplan

leica

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Hoj
tjejhoj moppe edition
en földfråga (stavning?) då, om jag som 17 åring och omyndig vill köpa en till 125:a, och skriver över den på mig och allt för egna pengar. inte kan mina föräldrar häva ett sånt köp, för jag har ju faktiskt rätt att äga fordonet då jag har körkort. så borde inte då åxå få köpa fordonet i fråga då utan mina föräldrars inblandning? dvs. dom kan inte häva det?:va

Man måste skilja på två saker: rättslig förmåga att äga saker har varje enskild juridisk person, från det att han/hon föds (eller egentligen från det att han/hon tillverkas :)). Det är den rättsliga förhandlingsförmågan, det vill säga till exempel att ingå avtal, som är begränsad tills det att man är 18 år. I grova drag.

En ansökan görs till en länsrätt som tar ett beslut om förvaltarskap. Och ja du kan bli "omyndigförklarad" som det hette förr. Det kanske inte heter samma sak idag, men fungerar på precis samma sätt. Du har inte längre självbestämmanderätt.

Källa på det?

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Man måste skilja på två saker: rättslig förmåga att äga saker har varje enskild juridisk person, från det att han/hon föds (eller egentligen från det att han/hon tillverkas :)). Det är den rättsliga förhandlingsförmågan, det vill säga till exempel att ingå avtal, som är begränsad tills det att man är 18 år. I grova drag.

Källa på det?

Ja du, jag arbetar inom psykvården och där blir människor fråntagna sina rättigheter stup i kvarten och får en förvaltare i värsta fall. Det är väl förvaltningsrätten som tar beslut tillsammans med annan instans.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Då denna fråga handlar om personer som blivit "omyndigförklarade", vilket ju låter som en vuxen person som ansetts vara okapabel att ta vara på sig själv och sina rättigheter och därför blivit tilldelad förvaltare, så kan det vara på sin plats att även nämna 31§ i Avtalslagen:

31 § Har någon begagnat sig av annans trångmål, oförstånd, lättsinne
eller beroende ställning till att taga eller betinga sig förmåner, vilka
stå i uppenbart missförhållande till det vederlag, som må hava blivit
erlagt eller utfäst, eller för vilka något vederlag icke skall utgå,
vare rättshandling, som sålunda tillkommit, icke gällande mot den
förfördelade.

Lag samma vare, där sådant otillbörligt förfarande, som i första stycket
avses, ligger annan till last än den, gent emot vilken rättshandlingen
företogs, och denne ägde eller bort äga kunskap därom.

Det märks att lagen har 95 år på nacken vid det här laget... :)

leica

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Hoj
tjejhoj moppe edition
Ja du, jag arbetar inom psykvården och där blir människor fråntagna sina rättigheter stup i kvarten och får en förvaltare i värsta fall. Det är väl förvaltningsrätten som tar beslut tillsammans med annan instans.

Jag kanske missförstod dig men jag förstod inte om du hade något att invända mot det jag skrev. Tyvärr finns det väldigt många människor här på SH som "vet" en massa utan att ha belägg/källor för det..

Omyndighetsförklaring finns inte längre, avskaffat 1989 (enligt Wikipedia). Den som är satt under förvaltare har fortfarande bland annat rösträtt och förvaltarskapet är inte ett fullständigt fråntagade av rättigheter utan begränsas från fall till fall (läs mer på Wikipedia). Så än en gång, man kan inte bli omyndigförklarad i Sverige.

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Jag kanske missförstod dig men jag förstod inte om du hade något att invända mot det jag skrev. Tyvärr finns det väldigt många människor här på SH som "vet" en massa utan att ha belägg/källor för det..

Omyndighetsförklaring finns inte längre, avskaffat 1989 (enligt Wikipedia). Den som är satt under förvaltare har fortfarande bland annat rösträtt och förvaltarskapet är inte ett fullständigt fråntagade av rättigheter utan begränsas från fall till fall (läs mer på Wikipedia). Så än en gång, man kan inte bli omyndigförklarad i Sverige.

Nej du kan inte bli omyndigförklarad eftersom omyndigförklaringen har tagits bort. DU kan däremot förlora dina rättigheter och din självbestämmanderätt över frågor som t ex en utsedd förvaltare bestämmer åt/med dig. Du har rösträtt ja, och sedan är det som du skriver individanpassat. Har du dock förvaltare har du inte så mycket att bestämma över. Eller att bry dig om, det gör förvaltaren åt dig.

Fall till fall - ja, men en förvaltare går in och tar över det mesta i ditt liv, skillnad från godman som tar hand om din ekonomi.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA