Säljaryrket..positivt? negativt?

DuCCe

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10R
tänkte höra med er som jobba som nån säljare var det som är positivt och vad som är negativt?

arbetstider?
fömåner?
löner?
mm

tänker på säljare som säljer varor till olika företag men skriv o berätta även om ni är nån annan slags säljare bil säljare eller vad som helst?

tacksam för seriösa svar.

Aero

PBR
Gick med
23 May 2003
Hoj
Stor, go & tysk
I medgång är säljjobb riktigt bra, när man har oflyt suger de tokfett....
Bra chanser att tjäna bra med deg under förutsättning att man SÄLJER. Gör man inte det är man torsk, då grundlönen oftast är rena skämtet. Har man flyt så säljer man nästan "av sig själv", medans om det går dåligt så bryter man nästan ryggen av sig för att bli av med en bil, en pall sylt, ett mobilabbonemang eller vad det nu må vara man säljer. I motgång blir man osäker på sig själv, och det märker kunden. Det blir dåliga vibbar å det e lätt att tappa affären. I medgång är det precis tvärt om.

Sammanfattning: kan du tänka dig att leva med ovissheten om vad du kommer att tjäna per månad, så är det ett tokkul jobb. Träffar mycket folk osv. Vill du däremot ha en god trygghet ekonomiskt, inte behöva bry dej om den berömda "Marknaden" eller vad Saddam o Bush ställer till för elände i världen, då kanske det inte är att rekommendera. Erbjuds du däremot ett säljjobb med hög grundlön med möjlighet till bonus/provis, kanske en tjänstebil och en bra produkt att sälja, då skall du ta det direkt. PM:a mig annars så söker jag.. :D

Dea

En potatis
Gick med
20 May 2003
Hoj
R1
Att sälja är en tävling. En tävling mot konkurenter, mot tiden, mot sig själv. Skall man bli en duktig säljare så måste man gilla att hela tiden ligga i täten, slappnar man av eller tappar fokus så förlorar man. Förlorar man så får man inga pengar och i värsta fall inte behålla jobbet. Det är alltså en tävling med ganska hög insats. Men ofta också med ganska fina priser.

Det kan vara jobbigt att tävla varje dag på jobbet. Precis som Aero skriver, när man har medgång så är det kul som fan och allt bara flyter. I motgång så är det precis som att bli fett ifrånåkt.

Vad vill jag säga med det här? Vet inte...

/A

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Aero skrev:
Erbjuds du däremot ett säljjobb med hög grundlön med möjlighet till bonus/provis, kanske en tjänstebil och en bra produkt att sälja, då skall du ta det direkt.

Därför säljer jag glass ;)

Det mesta är sammanfattat: Under + så är man kung, men under - så suger man.

750RR

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
kajlyl skrev:
kan ni inte skriva vad det är ni säljer/jobbar nån stans? :D

Mavman: Dörrsäljare. Produkt: Strapon till alla i familjen. Stora som små, gamla som unga.

Undrar varför ingen tycker om mig :va

750RR

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
maverick_750rr skrev:
Därför säljer jag glass ;)

Det mesta är sammanfattat: Under + så är man kung, men under - så suger man.

750RR
Köra glassbil faller väl inte riktigt under säljare. En säljare söker upp kunder och kränger produkter. Du står mer i kassan även om den är rörlig. Kunderna söker ju upp dig.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gulsnabbtrajja skrev:
Köra glassbil faller väl inte riktigt under säljare. En säljare söker upp kunder och kränger produkter. Du står mer i kassan även om den är rörlig. Kunderna söker ju upp dig.

Jag jobbar som säljare.
Säg till min chef att jag inget kan göra då det regnar och folk inte kommer ut, det begriper hon inte.

750RR

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
nä, jag håller med dem, du är inte säljare utan nån slags kassagubbe.
Eller försöker du snacka på folk grejorna?:)

Typ "men hörni, det har kommit en NY glass, vad sägs om att prova 2 paket av den?, jo jag lova våra kunder är så nöjda med den här sorten, klart förbättrad från tidigare modeller, Nilssons och Svenssons på granngatan äter dena sorten."

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Silwer skrev:
nä, jag håller med dem, du är inte säljare utan nån slags kassagubbe.
Eller försöker du snacka på folk grejorna?:)

Typ "men hörni, det har kommit en NY glass, vad sägs om att prova 2 paket av den?, jo jag lova våra kunder är så nöjda med den här sorten, klart förbättrad från tidigare modeller, Nilssons och Svenssons på granngatan äter dena sorten."

Jag skall på säljutbildning i Strängnäs den 22 eftersom jag jobbar som säljare.
Vad jobbar du som?

750RR

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
maverick_750rr skrev:
Jag skall på säljutbildning i Strängnäs den 22 eftersom jag jobbar som säljare.
Vad jobbar du som?

750RR
:crash Öm tå? Det är nog bara charmkurs som dom kallar säljutbildning för att det låter bra. :rolleyes:

/S. Äljare.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gulsnabbtrajja skrev:
:crash Öm tå? Det är nog bara charmkurs som dom kallar säljutbildning för att det låter bra. :rolleyes:

/S. Äljare.

Eftersom du inte vet vad mitt yrke går ut på kommer vi ingenstans. Du inbillar dig att det bara är att köra runt o spela för grannarna i området. Så är det inte.

/Säljare

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
maverick_750rr skrev:
Eftersom du inte vet vad mitt yrke går ut på kommer vi ingenstans. Du inbillar dig att det bara är att köra runt o spela för grannarna i området. Så är det inte.

/Säljare
Nope inte den blekaste, Har bara hört om glassbil hela sommarn och utgick från att det var den du körde runt och spelade på. Ber om ursäkt för missförståndet. Berätta gärna var o hur du säljer.
Eller se detta som flame bara...

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gulsnabbtrajja skrev:
Nope inte den blekaste, Har bara hört om glassbil hela sommarn och utgick från att det var den du körde runt och spelade på. Ber om ursäkt för missförståndet. Berätta gärna var o hur du säljer.
Eller se detta som flame bara...

Jag säljer glass i hela NV Skåne.

Hur: Genom att vara så charmerande som jag är :whip :slicka

750RR

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
My bad! :rodnar
Då blir ju säljkurs bara ren formalia då, friska upp minnet lite. Vem vet, du kanske kan lära dom nåt. :)

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gulsnabbtrajja skrev:
My bad! :rodnar
Då blir ju säljkurs bara ren formalia då, friska upp minnet lite. Vem vet, du kanske kan lära dom nåt. :)

Jag ska ta över lektionen och utöva djupinlärning på bakhjulskörning med endast 400 kubik :cool:
Efter kursen kommer alla vilja ha en båge :bow

750RR

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
hehe, jag känner som kört glassbil, lät inte direkt som ett säljaryrke på det sätt som man normalt tänker.
Det var mer åka från gata till gata och spela en melodi, vänta en stund och om nån kom ut ta betalt och dela ut glass.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy