Säljaryrket..positivt? negativt?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag jobbar som säljare just nu. jag utbildade mig till dataingenjör på högskolan med den branschen kraschade ju totalt så nu försöker man sig på andra saker.
jag säljer kontorsmaterial och det går skitdåligt. jag har hållt på i snart två månader. jag har rent provisionsbaserad lön och jag tjänar mycket mindre än om jag skulle gå på a-kassa. jag vet dock många som tjänar bra med pengar på denna sortens jobb, men det beror mycket på hur bra man är på att sälja/slicka stjärt och hur bra produkter man säljer förstås.
produkterna jag säljer finns det väldigt många andra som säljer också så jag har inga direkta fördelar mot andra. det är egentligen den som slickar stjärt mest som vinner. kanske därför jag förlorar stort just nu...

det var mitt bidrag.

ski_extreme

Hojlös
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Inte nu :-(
Jag jobbar som säljare på ett "stort elektronik företag" som säljer produkter till konsument. alltså jag jobbar som säljare i affär.

Fördelar med mitt jobb: Helt ok lön, ej så mkt provitionsbaserad. Klimatet inom företaget, att jobba med det man är intreserad av (tekniska prylar). Jobbarkompisarna.

Nackdelar; Arbetstiden...... ofta 10:30 till 20:00 ibland 08:00 till 20:00 plus helger.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
ski_extreme skrev:

Nackdelar; Arbetstiden...... ofta 10:30 till 20:00 ibland 08:00 till 20:00 plus helger.

Inget fel på dina tider ju. Jag jobbar i stort sett 13:00 till 22:00 mån-fre.
Lönen och kollegorna är bäst :tummenupp

Chefen är sämst.

750RR

DuCCe

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10R
ski_extreme skrev:
Jag jobbar som säljare på ett "stort elektronik företag" som säljer produkter till konsument. alltså jag jobbar som säljare i affär.

Fördelar med mitt jobb: Helt ok lön, ej så mkt provitionsbaserad. Klimatet inom företaget, att jobba med det man är intreserad av (tekniska prylar). Jobbarkompisarna.

jo jobbar i butik nu.. arbetstiderna suger..

så därför tänkte jag se mig om efter nån annan typ av säljar yrke..

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Jag jobbar som IT-konslut, det innebär sälja sig själv och i dessa tider säljer man sig själv för billigt och alldeles för lite för att man ska ha hel mage. Säljaryrke måste därför suga.

Eventuellt är det jag som är kass hora.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...