Sänka bilen. Kommer gubbarna klaga?

• Thread starter Thread starter Phillip
  • Start date Start date
Att köra en låg bil har sina nackdelar. Jag har i dagarna lämnat in min stötfångare bak på lack och plastreparation.

Avgasrören bak har slagit emot hindret vid nedfarten och tryckt till värmesköldarna mot plasten så att plasten har spruckit. Det är i princip ofrånkomligt så som man utformat många av hindren.

Egentlign borde man skicka räkningen till ansvariga myndigheter, men jag känner inte för att lägga ner energi på det.

Nu har vi behandlat både rallycross och att kapade original fjädrar :tungan. Åter, detta är hur jag vill att bilen ska se ut. M135 fälgar och lagom låg.
ohneswpCWNY6.jpg

Det är en gudomlig skillnad på fjädrar och fjädrar och på gasdämpare, coilovers, oljedämpare, om du har kortare kolvstång eller originallång och vad som sätts i kombination med vartannat.

Jag har t ex en Ford Mondeo ST 220 som är 40 mm lägre än en Original 2,0 liters för att dra en jämförelse med en standardkärra. Med delad bakaxel så tippar bakhjulen svagt inåt vid en snabb blick men tittar man en extra gång på framhjulen så tippar de ännu mer och komforten är fullt likvärdig. Ford kan det där med väghållning precis som BMW. det är rejäl skillnad på en bil som är anpassad för det och en som inte är det men i totalen, har man en bil som är max 10.000 mil gammal så är det sällan problem om man sänker max 40 mm.

Sänker man mer och samtidigt kör med proggressiva dämpare med kort kolvstång så är det väl klart som korvspad att bilen blir stötig men väljer du lång kolvstång och touringdämpare i kombo med 40 mm sänkning så behåller du det mesta av komforten och i alla lägen gör du en framvagnsinställning vilket är ett måste, dock kan det räcka med fram och det går utmärkt att behålla en aggressiv cambervinkel. Dock bör du veta att det sliter på innern men samtidigt har du igen det på en brutal väghållning.

3 år som Radicalmekaniker i STCC har lärt mig det mesta om dämpare och inställningar på bil.

Dom borde skicka räkning till dig för att du skrapar på deras vägar med din löjligt sänkta bil!

Förstår att du vill provocera. Den är inte löjligt sänkt, det rör sig om en Porsche 911. Studera en sådan lite närmare så förstår du varför spetsen på avgasrören drar emot vissa typer av farthinder. I synnerhet de som är av den typ som påminner väldigt mycket om att köra ner från en rak trottoarkant i låg fart. Med 40 profil fram och 30 profil bak förstår du att man inte bara kan köra rakt på i hög fart utan att skada bilen ännu mer. Man måste sänka farten och då får det konsekvenser av att avgasrören trycks upp mot stötfångaren. Nu undviker jag de ställena jag känner till. Men den här kommunen jag bor i har en förmåga att bygga allt fler väldigt illa utformade farthinder. Inte underligt att folk köper SUV. En dag kommer jag också att äga en fast med ballongdäck och stålfälg.

Förstår att du vill provocera. Den är inte löjligt sänkt, det rör sig om en Porsche 911. Studera en sådan lite närmare så förstår du varför spetsen på avgasrören drar emot vissa typer av farthinder. I synnerhet de som är av den typ som påminner väldigt mycket om att köra ner från en rak trottoarkant i låg fart. Med 40 profil fram och 30 profil bak förstår du att man inte bara kan köra rakt på i hög fart utan att skada bilen ännu mer. Man måste sänka farten och då får det konsekvenser av att avgasrören trycks upp mot stötfångaren. Nu undviker jag de ställena jag känner till. Men den här kommunen jag bor i har en förmåga att bygga allt fler väldigt illa utformade farthinder. Inte underligt att folk köper SUV. En dag kommer jag också att äga en fast med ballongdäck och stålfälg.

Din bil är inte lämplig för dom vägar som erbjuds!

Skaffa en bättre bil.

Porchen är säkert bra på nysopade banor, men inte i trafik.

Eller så förutsätter man att BMW kan bygga bättre bilar än den genomsnittlige Zatzymuppen och låter bilen vara så bra som den var från fabrik.

Så du påstår att ett kit för 10k med tvivelaktiga konstruktörer bakom, med bra sänkning är sämmre än orginal???:rolleyes:

Vuxen mode:
Jag kan inte begripa varför man inte kan få riktiga stolar och 16" ballong däck utan sänkning på bilen i nya passat med 4wd. Nu fick jag 15mm sänkning och 17" bara för att jag vill ha riktiga stolar. Helt kass, bilen orginal tar ju i med stänkskydden i kurvor som den är och nu ska min vara 15mm lägre...

du kommer tycka det är coolt och bra i typ 1mån(kanske mindre), ja det blir sjuk skillnad i komfort. varenda liten bula på vägen känns.

med facit i hand fattar jag inte hur dum jag kunde vara som sänkt 2 bilar på raken.

Nästa bil kommer förbli helt orörd. på sin höjd lite snyggare fälgar(med ballongdäck såklart)

men du gör ju som du själv vill.

Snart 7 år med låg och ganska stötig bil (36 år gammal är jag själv), och jag kan inte fatta att jag stått ut med mina tidigare krängande regalskepp till bilar :).

Men allting är relativt. Det enda vettiga tipset är väl att gå in på något BMW-forum och fråga ifall någon har bra tips på vilka grejor du ska montera och sedan fråga om någon med dessa grejor är sugen på att låta dig åka med en sväng för att avgöra om du gillar det eller inte.

Din bil är inte lämplig för dom vägar som erbjuds!

Skaffa en bättre bil.

Porchen är säkert bra på nysopade banor, men inte i trafik.

Faktum är att det är rätt bra bruksbil om det inte vore för alla nymodigheterna med dåligt konstruerade farthinder in på avtagsvägar och lite varstans där man funnit det lämpligt. I stadstrafik har man otroligt fin sikt runt om bilen. Det känns som man sitter innesluten i en cockpit. Sportstolarna är bekväma även efter ett par timmar bakom ratten. Men det är en bil som kräver lite fokusering på bilkörning. Att sitta och njuta av naturen gör man inte ostraffat.

Det är en enorm frihetskänsla att ge sig ut en tidig morgon och känna hur biturbo motorn matar på oavsett växel. Ens självbehärskning sätts på prov ständigt. Tyvärr har vägarna förfallit en hel del även här nere i Skåne. Enda sättet att verkligen utnyttja en sådan bils kapacitet är att ta ut den på en motorbana - helst en utanför Sveriges gränser.

Med allt ovan sagt så är det bara att konstatera att man sakta men säkert bygger bort den typen av vägar som 911 och många andra sportbilar är konstruerade för. Gäller att njuta så länge det varar :tummenupp

Det enda vettiga tipset är väl att gå in på något BMW-forum och fråga ifall någon har bra tips på vilka grejor du ska montera och sedan fråga om någon med dessa grejor är sugen på att låta dig åka med en sväng för att avgöra om du gillar det eller inte.

Finns säkert gott om tips och fallgropar om man börjar titta på BMW forum. En sak jag spontant tänker på är sprickorna i infästningen på bakvagnen på BMW 3 serien. Ett känt typfel sedan länge. Om man sänker bilen och sätter dit styvare stötdämpare lär det ju knappast vara en hälsokur för den bilen. Finns gott om självutnämnda experter där ute. Gäller verkligen att sålla bort bruset och lyssna på rätt personer.

Last edited:
Faktum är att det är rätt bra bruksbil om det inte vore för alla nymodigheterna med dåligt konstruerade farthinder in på avtagsvägar och lite varstans där man funnit det lämpligt. I stadstrafik har man otroligt fin sikt runt om bilen. Det känns som man sitter innesluten i en cockpit. Sportstolarna är bekväma även efter ett par timmar bakom ratten. Men det är en bil som kräver lite fokusering på bilkörning. Att sitta och njuta av naturen gör man inte ostraffat.

Det är en enorm frihetskänsla att ge sig ut en tidig morgon och känna hur biturbo motorn matar på oavsett växel. Ens självbehärskning sätts på prov ständigt. Tyvärr har vägarna förfallit en hel del även här nere i Skåne. Enda sättet att verkligen utnyttja en sådan bils kapacitet är att ta ut den på en motorbana - helst en utanför Sveriges gränser.

Med allt ovan sagt så är det bara att konstatera att man sakta men säkert bygger bort den typen av vägar som 911 och många andra sportbilar är konstruerade för. Gäller att njuta så länge det varar :tummenupp

Finns säkert gott om tips och fallgropar om man börjar titta på BMW forum. En sak jag spontant tänker på är sprickorna i infästningen på bakvagnen på BMW 3 serien. Ett känt typfel sedan länge. Om man sänker bilen och sätter dit styvare stötdämpare lär det ju knappast vara en hälsokur för den bilen. Finns gott om självutnämnda experter där ute. Gäller verkligen att sålla bort bruset och lyssna på rätt personer.

http://www.youtube.com/watch?v=w185G1Ngxik

Nu har vi behandlat både rallycross och att kapade original fjädrar :tungan. Åter, detta är hur jag vill att bilen ska se ut. M135 fälgar och lagom låg.
ohneswpCWNY6.jpg

En tum mindre på fälgarna och cirka 2 cm högre fram, 1 cm högre bak så skulle även jag (old school) tycka att det ser ok ut. (Men det är väl typ standardmått...)

Med andra ord gärna samma avstånd "hela vägen runt" fälg vs skärmkant, annars ser det bara ut som en gammal 30k mila slutkörd bil.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick