Sänka en suzuki gsx-r1000 2012

maritad62

Ny medlem
Gick med
19 May 2012
Ort
Luleå
Hoj
2011 Yamaha xj6 1995 Suzuki Savage 2005 Honda cr85r
Nån som har kunskap gällande att sänka en Suzuki GSX-R1000? Är det att rekommendera? Ändras köregenskaperna?
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Tror inte det är något att rekommendera, kör egenskapen försämras ju vilket är ganska självklart. Hojjen är ju byggd för den höjden osv och testad på banor etc så. Dock tror jag inte det är något som skulle störa någon som kör på vägarna om det nu passar en bättre med lägre hoj

edit: sen beror det ju på hur mycket du ska sänka. Sänker du förmycket lär du ta emot lite här och där.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Beror på hur mycket och hur. Släppa ner gaffelkronor eller med ställbara "hundben" till stötdämparen bak? Både och kanske?
 

maritad62

Ny medlem
Gick med
19 May 2012
Ort
Luleå
Hoj
2011 Yamaha xj6 1995 Suzuki Savage 2005 Honda cr85r
Jag har en sänkt xj6:a som enligt uppgift har samma propotioner som när den var 3 cm högre. Köpte den fabriksny 2011 från Yamahacenter som åxå sänkte den. Det finns sänkningssatser på 3 cm till gsx-r åxå. Köregenskaperna kanske förändras men försämras dom bara för att mc:n är lägre? Jag är lätt så dämparmässigt tror jag inte det spelar roll. xj6:an går som ett snöre - det enda jag märkt är att den hamnar i nån sorts självsvängning när jag kör i topphastighet men om det har med sänkningen att göra... har det det så känns det tungt..
 

maritad62

Ny medlem
Gick med
19 May 2012
Ort
Luleå
Hoj
2011 Yamaha xj6 1995 Suzuki Savage 2005 Honda cr85r
hahaha.. inte schysst! Dom där kan du stoppa upp! Jag SKA ha en gsx-r! Får väl köra mot rött..
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Jag har en sänkt xj6:a som enligt uppgift har samma propotioner som när den var 3 cm högre. Köpte den fabriksny 2011 från Yamahacenter som åxå sänkte den. Det finns sänkningssatser på 3 cm till gsx-r åxå. Köregenskaperna kanske förändras men försämras dom bara för att mc:n är lägre? Jag är lätt så dämparmässigt tror jag inte det spelar roll. xj6:an går som ett snöre - det enda jag märkt är att den hamnar i nån sorts självsvängning när jag kör i topphastighet men om det har med sänkningen att göra... har det det så känns det tungt..

Förmodligen har du för styv fjädring om du väger mindre än 70 kg(troligt). Både XJ'n och gsxr'n mår nog bra av att göra en riktig fjädringsinställning och byta till mjukare fjädrar. På http://www.racetech.com/page/id/80 kan du själv jämföra standard mot vad du borde ha enligt din vikt.

Sänka 3 cm borde gå bra om du inte pressar den till max på en bana (få klarar det). Min 750 har en "båtdel" på kraschkåporna som är 5 cm lägre än orginal utan problem och tung som man är har fjädringen aldrig bottnat.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Så länge du sänker lika mycket fram och bak (mätt på hjulaxlarna...!) så förblir framändens geometri samt viktfördelningen mellan hjulen densamma som före sänkningen. Detta innebär att de flesta egenskaper inte ändras särskilt mycket och inget blir farligt. Eftersom du bara flyttar motorcykelns tyngdpunkt rakt ner så blir hojen snabbare vid riktningsbyten från sida till sida, men hojen kommer också att kräva en större lutningsvinkel för att komma runt samma kurva med samma hastighet som före sänkningen.

Sedan finns naturligtvis praktiska gränser för sänkningen. Avgassystem och diverse kåpdelar kommer helt enkelt för nära marken. GSX-R 1000 K9-L2 har redan i standardskick en del frigångsproblem vid bankörning, så du kommer inte att kunna sänka särskilt mycket innan du får problem vid kurvtagning.

Sänkning fram fixas lämpligast genom att flytta gaffelbenen uppåt i kronorna. Sänkning bak fixas lämpligast med en kortare stötdämpare. Kom ihåg att stötdämparlänkaget har en utväxling på ungefär 2:1, därför blir en millimeter på stötdämparen två millimeter på hjulaxeln. Jag rekommenderar aldrig så kallade sänksatser som bara består av dragstag till stötdämparlänkaget då jag aldrig sett en sådan sats som ger fungerande fjädring (de brukar sabotera länkagets utväxling totalt).

"Fuskvarianten" är att du först provar att plocka av så mycket fjäderförspänning du kan både fram och bak.
 

maritad62

Ny medlem
Gick med
19 May 2012
Ort
Luleå
Hoj
2011 Yamaha xj6 1995 Suzuki Savage 2005 Honda cr85r
Tack för alla svar - det finns en hel del matnyttigt här som jag ska forska vidare på! God Jul på er!
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top