Sänka framgafflar, ej i styrkronan, Honda cb 500 four

Gick med
14 May 2011
Ort
Hedekas
Hoj
83,suzuki gsx es, 80 kawasaki z 250
Går det att sänka framgafflar invändigt på nåt bra vis, om man bara kapar fjädrarna så blir det väll lång fjädringsväg(med glapp) om man tex stegrar................
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Hästar stegrar, motorcyklar wheelar, ja eller slangar för all del.
Det säkraste och komfortablaste sättet är enligt min mening att helt enkelt hitta ett par gaffelben som är av den längd du söker, skroten, här på forumet, eller E-Bay.

Lägg upp en bild på härket så hittar säkert panelen en lösning.

fotnot: två gaffelben blir en framgaffel :nicka
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
TS skriver
Går det att sänka framgafflar invändigt på nåt bra vis

Varför ?
Förklara varför så kan du nog få fler svar.
Och skicka gärna en bild när du stegrar med Honda cb 500 four !
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
På såna gaffelben är det riktigt enkelt, ta isär dem helt och hållet. Då ser du var du kan stoppa in en rördistans på önskad längd, distansen ska alltså hindra gaffeln från att fjädra ut mer.

Kapa fjädern motsvarande ( eller låt den vara lite längre ) och sätt ihop. Gaffeloljan får du mäta/gissa dig till ang mängd.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Många äldre hojar har ett ganska långt distansrör mellan fjädern och toppmuttern. Om det finns på CB500 kan du prova med lite kortare distansrör så minskar förspänningen och den blir lägre fram när du sitter på hojen. Men du får hålla koll på att all förspänning inte försvinner och att gaffeln inte bottnar vid hårda inbromsningar.

Min Kawa 500 Triple har en gaffel från en Suzuki 750 GT för att få det stora bromstrumsnavet. Den gaffeln är 25 mm för lång så jag stack av gaffelrören upptill och gjorde nya gängor för toppskruvarna. Det blev kanonbra och gaffeln arbetar som den ska.
 

Bifogat

  • 20180318_160057.jpg
    20180318_160057.jpg
    369.2 KB · Visningar: 149
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
De flesta gafflar går att sänka internt genom att sätta dit en distans som förhindrar att den fjädrar ut helt. Då slipper man de negativa delarna med att korta fjädrarna. Hur man exakt gör på din gaffel kan jag dock inte säga utan att ha sett den.
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Hästar stegrar, motorcyklar wheelar, ja eller slangar för all del.
Det säkraste och komfortablaste sättet är enligt min mening att helt enkelt hitta ett par gaffelben som är av den längd du söker, skroten, här på forumet, eller E-Bay.

Lägg upp en bild på härket så hittar säkert panelen en lösning.

fotnot: två gaffelben blir en framgaffel :nicka
-

Exakt!
Nästan på alla forum ser man människor som skriver 'mina framgafflar läcker' eller 'framgaffeln är för hård' etc.
Ni tar vi det en gång för alla. En motorcykel har 1 framgaffel, och den består vanligen av 2 stötdämpare (gaffelben kan de också kallas) och övre samt nedre styrkrona. Så. :fakta

/H
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
-

Exakt!
Nästan på alla forum ser man människor som skriver 'mina framgafflar läcker' eller 'framgaffeln är för hård' etc.
Ni tar vi det en gång för alla. En motorcykel har 1 framgaffel, och den består vanligen av 2 stötdämpare (gaffelben kan de också kallas) och övre samt nedre styrkrona. Så. :fakta

/H
Bakgaffel är också något som folk tror sig ha på sina hojar :gnissla Dvs sving med en eller två stötdämpare.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Bakgaffel är också något som folk tror sig ha på sina hojar :gnissla Dvs sving med en eller två stötdämpare.

Fast bakgaffel är faktiskt ett gammalt begrepp som använts för svingen. Varför tror du man säger _fram_gaffel om dämparrören fram och inte bara ”gaffeln”? ;)
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Vi kanske måste utveckla varför det över huvud taget kallas för 'gaffel'. Logiskt nog kallar vi saker för det som de ser ut som.
Titta på en högaffel, så ser vi att den utgörs av 2 'pinnar' som är förbundna på något sätt.

Ska?rmavbild 2018-08-12 kl. 11.44.29.png

När vi jämför med en motorcykels 'framgaffel' utgör stötdämparna varsin 'pinne', vilka är förbundna genom styrkronorna, som alltså utgör en 'gaffel'.

Att vi sedan kallar besticket gaffel för just gaffel, kan säkert någon annan förklara ;-) Det bör ju egentligen kallas för grep :D
(Troligen var det så att en bestickgaffel tillverkades från början av 2 pinnar som förbands på något smart sätt)
-

Nu är vi där igen, vi ska inte säga 'framgaffel' om 'dämparrören' eftersom det inte är en gaffel. Stötdämpare, gaffelben eller gaffelrör är vad det är :tungan
Och varför sa vissa bakgaffel?
Det Kan ju ha varit så att någon faktiskt såg likheten med en gaffel, där de båda rören bakåt bildade pinnarna och som förbands vid svingaxeln...
Eller kanske för att framfjädring/stötdämpning utvecklades före bakfjädring/stötdämpning, och monterades på motorcyklar. Bak sedermera med en rörlig enhet och eftersom man sa framgaffel så tyckte väl någon att bakgaffel kan det väl få heta...
(Spekulationer och inget annat.)

/H
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top