Sänka hoj 30 mm - måste jag korta stödet också?

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
När jag sänkte en vfr800 åt frugan så behövde jag inte korta stödet, det räckte med att slipa ned infästningen så det kom lite längre fram när man fällde ut det. Alltså ta bort lite av godset på antingen själva stödet eller plattan det stöder mot när det är utfällt. Kanske skulle funka på en Versys med? Rätt enkel operation.
Exakt så har jag gjort på en hoj. Det blev visst ingen succé i tråden. Det är väl för enkelt helt enkelt.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Eftersom hypotenusan (stödet) är kortare än närliggande katet (avståndet till marken) kan inte jag i alla fall räkna ut det, men om du mäter ut hur långt stödet skulle vara för att nå marken med hojen upprätt går det att räkna ut.


T.ex vi lägger på 200mm extra längd, stöd + mätt extra längd = 500mm

Om jag har räknat rätt så är det så här:

cos V = närliggande katet/hypotenusan
V = cos−1 (370/500)
V = 42,3 grader lutning på stödet
cos (42,3) = 340/x (340 är nya höjden efter sänkning, x är den obekanta längden på stödet. Bibehållen vinkel)
340/cos (42,3) = x
x = 460
Alltså borde längden på stödet bli 260mm (460- extra 200mm) långt för att bibehålla samma lutning på hojen med sänkningssatsen monterad. :mattias

Observera att jag bara tagit ett godtyckligt mått för att förlänga stödet för att kunna räkna.
Grymt! Skall ut och mäta med rakt stående hoj - när min fru kommit hem och kan hålla den uppe! *hojen alltså* :D

Jag satt också och brottades med Pythagoras sats, men vi kom inte överens han och jag, eftersom jag inte hade med hojens lutningsvinkel. Skall ta nya tag efter din input. Det där med cos V fick jag aldrig klart för mig ens i skolan. Men jag kunde en del annat som ändå räckte till betyget 4. :)
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Eller låta bli stödet och kasta brädbiten under hjulet istället...
Används de teoretiska beräkningarna här i tråden blir nog slutresultatet som HD:n på bilden(i bästa fall).
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kom plötsligt på att du kan ju chansa också, bara kapa lite på måfå.
Hellre för mycket än för lite, för om det blir en aning kort finns det ju enkla lösningar.
Eller....mät kanske ändå.... :3freak

View attachment 500583

Är faktiskt inte så säker på att det bara är kapat på måfå utan klossen är där för fotograferingen, på min GSX skiljer det 15 cm från stödet till marken då den står på centralstödet. Kan faktiskt vara så att den bara är uppallad för att se bättre ut på kortet.

Har själv lite planer på att vinkla om stödet så det kommer längre ut och hojen lutar mer i utfälld läge, om jag bara kapar stödet är jag rädd att det hamnar för nära centrum utfällt.

Detta kräver väl dock matte på högre nivå då man måste vinkla om fästet bägge vägarna fast jag kör nog med trial error, hojen på depåstöd och punkta fast fästet och sen bryta till det ser ut bra i ut och infällt läge och svetsa fästet.

20240705_105242.jpg
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top