Sänka KTM 625/640 LC4

Meizu

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2011
Hoj
KTM 450 EXC/SM -08
Hej!

Jag ska köpa mig en motard nu till sommaren men har ett litet problem. Med mina dryga 165cm så har jag lite problem att nå ner. Sitter jag på en 625a (sitthöjd 91cm) så når mina högra tåspetsar ner till marken precis om jag har vänster fot på fotpinnen. Detta är lite för osäkert så jag skulle behöva sänka.

Jag har läst lite och det verkar som man kan göra hojen instabil om man skruvar på dämparna, stämmer detta och hur mycket märks det på en som väger 60kg?

Har också sett att man kan köpa andra hundben -> http://www.lellesmcdelar.se/product_info.php?products_id=114477
Men såg också någon annanstans (har sökt litegran och hittat lite svar här och där men dessa svar kändes inte så säkra, därför jag frågar här) att det inte heller var det ultimata om man skulle sänka.

Karva ur sadeln har jag tänkt att göra men vill inte göra allt för mycket där då sadeln redan är rätt hård. Men kanske går 1-2cm eller?

Så frågan är helt enkelt, hur sänker man på bästa sätt och hur mycket går det att sänka? Vad har ni för erfarenheter av sänkning? Om det har någon roll så gäller det hojar från 2004 och framåt.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det finns sänkningskit i form av länkage med annan längd. Annars kan man sänka stötdämparen ytterligare internt men det kostar en del flis.

Meizu

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2011
Hoj
KTM 450 EXC/SM -08
Det finns sänkningskit i form av länkage med annan längd. Annars kan man sänka stötdämparen ytterligare internt men det kostar en del flis.

Okej det är alltså ett annat kit än det jag länkade?

Går det inte att bara sänka framgaffeln och justera lite på bakdämparen?

Så det går att få ner den 2,5cm med satsen jag länkade plus det man karvar ur sadeln om man inte vill lägga ner mer pengar på att modda om dämparen?

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Okej det är alltså ett annat kit än det jag länkade?

Går det inte att bara sänka framgaffeln och justera lite på bakdämparen?

Så det går att få ner den 2,5cm med satsen jag länkade plus det man karvar ur sadeln om man inte vill lägga ner mer pengar på att modda om dämparen?

framgafflen går att sänka om man lossar på fästena och sjuter upp gaffeln men går nog bara att få upp ca 2 cm.. men det kanske räcker?

Meizu

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2011
Hoj
KTM 450 EXC/SM -08
framgafflen går att sänka om man lossar på fästena och sjuter upp gaffeln men går nog bara att få upp ca 2 cm.. men det kanske räcker?

Funkar det att bara skjuta upp gaffeln och inte göra något med hojen bak?

Men med den där sänkningssatsen, lägre sadel och lite skruv på gaffeln så borde det räcka så jag får ner större delen av foten kanske.

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Funkar det att bara skjuta upp gaffeln och inte göra något med hojen bak?

Men med den där sänkningssatsen, lägre sadel och lite skruv på gaffeln så borde det räcka så jag får ner större delen av foten kanske.

flytta gaffeln och sen grejja lägre sadel så borde det absolut gå annars får du stå på tå,
men har du kollat på andra motarder?
min Qvarna är inte så hög och jag är bara 175 och den fungerar perfekt för mig.

Meizu

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2011
Hoj
KTM 450 EXC/SM -08
flytta gaffeln och sen grejja lägre sadel så borde det absolut gå annars får du stå på tå,
men har du kollat på andra motarder?
min Qvarna är inte så hög och jag är bara 175 och den fungerar perfekt för mig.

Jo har kollat runt lite och de flesta har ungefär samma sitthöjd men det som är bra med KTM är ju att man inte behöer byta olja var femte timme och så ser dom bra ut mot tex Yamahas motardversioner, XT.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Hur mycket sämre skulle den gå om du raggarsänkte bakfjädern (kapar den)?
Blir ju inte optimalt eller bra för någon som är större än dig.

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
gsx 1100
har en sänksats till en lc4 liggandes ett par hundben
skicka ett pm om du är intresserad

Meizu

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2011
Hoj
KTM 450 EXC/SM -08
Vad exakt sänker man med andra hundben? Behöver något göras på framgaffeln?

Meizu

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2011
Hoj
KTM 450 EXC/SM -08
Hej!

Var och köpte en 640 SM -05a igår. Släppte på förspänningen och ändrade till enduro-inställningar på dämparna så nu passar den mig lite bättre faktiskt. Når ner okej med ena foten. Så till er andra som undrar så funkar det utan någon sänkningssats för en person som är 165 med dryga 60kg.

Jag skruvade upp brickorna på bakdämparen nästan helt så den är väldigt mjuk, kanske skruvade lite för mycket får se sen när jag börjar köra om den är för mjuk eller ej.

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Hoj
KTM 625 SMC -05

Du har inte ett artikelnr till kitet? Har inte lyckats hitta något sådant nämligen (letar till 625:an).

Adde1986

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2010
Hoj
KTM 690 SMC -08
Antar att jag får en liknande peek som du fick recman av denna härliga snubben Boris JR... Men jag har hört talas om att det finns en eftermarknads sadel som är 2 cm lägre än orginal (nu snackar jag till 690smc -08 iofs, men använder likväl denna tråd.)

Dock kan jag inte hitta denna, är väl talanglös ^^

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Antar att jag får en liknande peek som du fick recman av denna härliga snubben Boris JR... Men jag har hört talas om att det finns en eftermarknads sadel som är 2 cm lägre än orginal (nu snackar jag till 690smc -08 iofs, men använder likväl denna tråd.)

Dock kan jag inte hitta denna, är väl talanglös ^^

Ja du får precis samma svar herr talanglös på google....

KTM själva säljer ett ERGO seat i 3 höjder i deras HardParts sortiment. Sedan finns där en uppsjö av aftermarket-tillverkare, denna finns i Sverige och är väldigt duktig som bygger om befintliga.

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Sviiiiiingammal tråd men har någon ett sänklänkage liggande till en 625?

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Ja ska man göra detta "snyggt" är det en del att tänka på. Först får du avlägsna regskylten, sen slipa bort ramnr och motornr. Töm den sen på alla vätskor, batteri mm, med tanke på miljöpåverkan.
Sen återstår bara att hitta lämpligt vattendrag att sänka den i. Säkerställ att det är tillräckligt djupt, det kan ligga fler KTM 'er där likaså en och annan gubbig Honda.
Detta måste ses som en absolut sista utväg, bara när den inte går att sälja och skroten vägrar ta emot den.
Lycka till!

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...