Sänka sprit- eller bensinskatten?

danjel

Real Men Ride Twins
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Västerås
Hoj
Mattsvart Ducce 750s -01
ingen som postat den här? Bensinskatteuppror - namninsamling för sänkt bensinskatt! 313697 namn på listan i skrivande stund. föreslår att samtliga går in och fyller i sitt namn och stad (MAX 2 minuter)!
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
danjel skrev:
ingen som postat den här? Bensinskatteuppror - namninsamling för sänkt bensinskatt! 313697 namn på listan i skrivande stund. föreslår att samtliga går in och fyller i sitt namn och stad (MAX 2 minuter)!


Nu har jag Skrivit på protestlistan.. :tummenupp
 

AxlySM

Edert tidningsbud, med lem.
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia MX 125 -04
Varför inte ta bort all sprit? :rolleyes:

Nu kan ni börja kasta bajs på mig.... :3freak
 

RIOTS

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2005
Ort
överallt
Hoj
retta äntligen
göran persson

han tycker ju att det inte finns ett stort folkligt stöd mot höga bensin priser detta sades på nyheterna igår :kocko
 

Mr. President

Luspank
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Älvkarleö Bruk (Gävle)
Hoj
En 86:a GSX-r 750, en ProStreet Gsx-r1100 Turbo, en ProStreet Hayabusa och har blivit med Honda oxå
RIOTS skrev:
Nån kanske ska tipsa Herr Persson om bensinskatteuppror.se så kanske han fattar att svenska folket vill ha billigare bensin. Eller så kanske Per Luder kan vidarebefodra alla hundratals mail han får per dag.

Sänk bensinskatten istället för spritskatten, för spriten kan man välja bort om man tycker det är för dyrt, det kan man inte med bensinen (åtminstone inte jag)
 

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Sverige
Hoj
ER-6n -09
RIOTS skrev:
han tycker ju att det inte finns ett stort folkligt stöd mot höga bensin priser detta sades på nyheterna igår :kocko
VAAAD?
Läser han tidningarna eller? Han lyssnar ju inte ett dugg på folket?
Jävla nöt vi har till Statsminister!
 

Calmanders

U'll never catch me alive!
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Nybro
Hoj
954 Fighterblade -03
Man ska väl inte ens kunna gå på Systemet för att köpa sig en hela Vind-i-Seglet och tröstsupa över den höga momsen och skatterna har dom väl tänkt. :dricka
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
danjel skrev:
sweet! :tummenupp
just nu 314608 namn på listan, dvs 1000 namn på mindre än 2 timmar :banana


Tycker det dår lite dåligt just nu 317184 namn på listan och det finns ju ca: 9000000 svenskar.. :(
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Tänkte först och främst besvara frågan trådskaparen ställde. Personligen ser jag sänkt bensinskatt framför alkoholskatt. Nu har det väl aldrig stått och vägt mellan de alternativen. Om man ska tro följande Artikel tänker regeringen höja reseavdraget istället för att sänka bensinskatten. Det alternativen på dagordningen just nu.

I USA närmar sig bensinpriset 6 kr/liter på sina håll. Med svenska ögon sett låter det fortfarande billigt, men sett genom den genomsnittliga amerikanen nog inte så billigt. "Motororganisationen AAA sade att genomsnittspriset på standardbensin i landet på onsdagen var cirka 5,20 kronor litern. För ett år sedan låg snittpriset runt 3,70." citat från Artikel.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Om den svenska regeringen tror att det är dom som kan bestämma över vad spritskatten ska vara är dom ju helt efterblivna. Ni kan ju pröva med att hälla mer vatten i ena änden av ett badkar å se om det funkar. Såvida man inte gör en sluss av det(hård gränskontroll) men även då kommer det läcka igenom lite.

Att inte sänka alkoholskatten till samma som vad våra grannländer har vore totalt förödande för vår stadskassa. Det är så väldigt mycket sprit som handlas i andra länder och pengarna bara rinner ut ur sverige istället för att bli skattemedel.

Annat är det dock med bensinskatten. Här är det vad jag vet ganska lika i våra granländer, ja kanske i hela europa. Då har vi inget val eftersom priset är det samma. För man åker ju inte från stockholm till köpenhamn för att tanka om priset på soppa är detsamma.


MARKNADSEKONOMI... just det så funkar det (tror jag).
 

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Nära den billiga ölen!
Hoj
R6 -01
elliott3 skrev:
Jag håller med. Spritskatten kan de gärna ha kvar. Kanske skaffa lite extra tullare så inte spriten kan flöda fritt över gränserna. Det borde förbättra folkhälsan.


Jag vet INGEN här nere i Skåne som INTE åker till Danmark/Tyskland för att köpa öl/sprit!
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
danjel skrev:
ingen som postat den här? Bensinskatteuppror - namninsamling för sänkt bensinskatt! 313697 namn på listan i skrivande stund. föreslår att samtliga går in och fyller i sitt namn och stad (MAX 2 minuter)!

Jag har oxå skrivit på, tog inte ens 30 sek, borde var obligatoriskt för alla här.
 

dwestlund

ny bild
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Södra
Hoj
a' Bug Eyed beast -955i -99
Skaffa sprit tullar istället för biltullar. Eller är det det som är garderoben in på krogen.
Edit:
Jag kör hellre på bensin än sprit.

/D
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top