Sänka tak i badrum. Förslag på spottar?

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hej!
Ska sänka taket i badrummet och letar efter några snygga spottar. Kan sänka taket med max 110mm. Det är betongtak och jag tänkte använda mig av stålreglar och enkelgips. Badrummet är ett litet badrum på knappt 4 m2 så jag behöver inga effektmonster.

Förslag?

Jag brukar använda mig av Newlec's 85mm-spottar (72mm håltagning), dessa bygger 100mm från underkant innertak och är godkända för att montera i våtutrymme. Sen är det bara att välja spridningsgrad på lampan, jag brukar ta 30 grader eller lite mer så att det inte blir för riktat ljus.
Kostar ca 100:- styck och sen en trafo ca 150:- för att driva 6st. 12v-spottar alltså.
Edit/ Det är Elektroskandia som saluför dessa så du får köpa dem genom en återförsäljare för dem= Alla elbutiker typ...

Edit No2/ Här är produktbladet på just den jag menar, finns med fast armatur istället för vridbar...

Bifogat

• newlec2.jpg
    newlec2.jpg
    72.1 KB · Visningar: 383
Last edited:
Har du inte takhöjd på över 2,5 m så skulle jag ta inbyggnadspuckar för 20 w lampor.
Behöver då bara regla ner 16 mm plus gips.
Kolla på Theofils.se
Finns massa att välja på.

Har du högre så är dom lite för klena och då krävs 35 w.
Du mäter ju som bekant ljuset i lux och 20w ljuslängd är för klent vid högre höjd.
35w räcker längre.

Jag brukar använda mig av Newlec's 85mm-spottar (72mm håltagning), dessa bygger 100mm från underkant innertak och är godkända för att montera i våtutrymme. Sen är det bara att välja spridningsgrad på lampan, jag brukar ta 30 grader eller lite mer så att det inte blir för riktat ljus.
Kostar ca 100:- styck och sen en trafo ca 150:- för att driva 6st. 12v-spottar alltså.
Edit/ Det är Elektroskandia som saluför dessa så du får köpa dem genom en återförsäljare för dem= Alla elbutiker typ...

Edit No2/ Här är produktbladet på just den jag menar, finns med fast armatur istället för vridbar...

Precis ngt sånt jag letar efter! Sen att jag har rabatt hos Skandia gör ju inte saken värre:tummenupp. Hur tätt ska man regla? Är det 450mm som gäller?

Har du inte takhöjd på över 2,5 m så skulle jag ta inbyggnadspuckar för 20 w lampor.
Behöver då bara regla ner 16 mm plus gips.
Kolla på Theofils.se
Finns massa att välja på.

Har du högre så är dom lite för klena och då krävs 35 w.
Du mäter ju som bekant ljuset i lux och 20w ljuslängd är för klent vid högre höjd.
35w räcker längre.

Trodde inte att inredningsspottar gav såpass bra ljus.
Men man lär sig ngt nytt varje dag. Den länken hamnar bland favoriterna. Kan vara bra att ha när man går på att renovera köket.

Last edited:
Precis ngt sånt jag letar efter! Sen att jag har rabatt hos Skandia gör ju inte saken värre:tummenupp. Hur tätt ska man regla? Är det 450mm som gäller?

Det är ju bara att köra på dem isåfall, snygga som fan är de också. Kom dock på att du ej får ha justerbar i våtutrymme men kör du med 30 graders-lampa så behövs ej justerbar.
Regla CC60 och sen monterar du "Takess"-skivor, mycket snyggare/bättre/billigare än Huntonit. Finns med olika ytor och både med 0502 eller "Polarvit" som färg. Måtten är 600x1200.

Man bör regla tätare vid tak pga tyngden som kommer att bli. Typ runt 30cc brukar folk sätta. Bör dock säga att detta är när man har poröst mtrl. som gips i taket. Men även plywood kan få tedens att "hänga" sig ifall det är glest mellan reglarna

Tumregel vid "Timellande". De som inte vet hur man ska göra är inte lika farliga som de som tror sig veta hur man ska göra.

Brasklapp på att jag inte vet er utbildningsstatus. Ni kan mycket väl vara elektriker allesammans...

Jag vet bara att jag städat upp efter tillräckligt många privatpersoner för att inte bli förvånad över folks hej-å-hå-attityd. Speciellt vad gäller el. Vilket är märkligt eftersom det kan döda.

SwePace, fd serviceelektriker numera säljare.

Det är ju bara att köra på dem isåfall, snygga som fan är de också. Kom dock på att du ej får ha justerbar i våtutrymme men kör du med 30 graders-lampa så behövs ej justerbar.
Regla CC60 och sen monterar du "Takess"-skivor, mycket snyggare/bättre/billigare än Huntonit. Finns med olika ytor och både med 0502 eller "Polarvit" som färg. Måtten är 600x1200.

Blir nog att jag kör med icke vinklingsbara. Måste ha IP44 iom att det är så nära duschmunstycket.
Fattar gubbarna på random byggvaruhus vad jag vill ha om jag säger att jag ska ha ett Takessskivor?

Tumregel vid "Timellande". De som inte vet hur man ska göra är inte lika farliga som de som tror sig veta hur man ska göra.

Brasklapp på att jag inte vet er utbildningsstatus. Ni kan mycket väl vara elektriker allesammans...

Jag vet bara att jag städat upp efter tillräckligt många privatpersoner för att inte bli förvånad över folks hej-å-hå-attityd. Speciellt vad gäller el. Vilket är märkligt eftersom det kan döda.

Lugna bananer. Jag är utbildad elektriker:tummenupp

Blir nog att jag kör med icke vinklingsbara. Måste ha IP44 iom att det är så nära duschmunstycket.
Fattar gubbarna på random byggvaruhus vad jag vill ha om jag säger att jag ska ha ett Takessskivor?

Om de saluför dem så ja. Kolla byggma.no för din närmaste återförsäljare. De säljs på XL-bygg samt Coop bygg med flera, men dessa känenr jag till. Brukar alltid använda dessa före Huntonit då det är sån skillnad i kvalité på grejjerna, men utan att vara dyrare.

Standard är 300 cc regel i tak.

För gips och dylikt som R1 uffe redan har påpekat ska tilläggas. Om man monterar de skivor jag menar så är det cc600 som gäller vilket är smidigare om man ska montera spots i mitten på skivmaterial etc.
Men ska man glesa för annat så är det cc300 ja.

Last edited:
Ikeas 230 spottar har funkat kanon i min hall! har för mig att de var badrumsgodkända.
skönt att slippa trafos, jag köppte uber dyra 12v spottar till köket som gick sönder efter 13månader säljare tyckte att man fick räkna med de och ville inte ge mig ny trafo på garantin då blev de ikea och de håller än!

Kör på gips!
Funkar me vanlig. Behöver inge våtrummsgips.
Huntonit och takess vet bygghandel vad det är förnått... men de ser ut som skit.
Bättre o ha ett slätt tack utan att det är massa krimkrams mönster.
Köp hattprofiler och regla cc 300. Runt om sätter du 70 utlägg.
Sen kan du förstärka me hålband för att tacket inte ska svikta!
Kö ba

Ja har du fått städa upp i 12V installationer så är du en nyckelkompetens i företaget:D

Seså, inte vara putslustig.

Efter tiotalet år i yrket är det mer än 12V-installationer som rensats och korkade argument som fått höras på.

/ironi på/
För 12V är ju helt ofarligt och inget kan hända det vet ju alla, eller hur?
/ironi av/

Nä, jag är ingen nyckelkompetens på företaget. Ingen är unik och speciell, alla är utbytbara.

/Ödmjukast, SwePace.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...