Sänka totalvikt på släpvagn

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Mitt as till bil har max 630kg obromsad släpvagn i regbeviset. Av en kamrat så får jag ett släp avsett för mc-transport som dock är reggat för 750kg dvs jag får inte lov att dra det snabbare än 40km/h. Då är min tanke att beiktiga ner släpet till en totalvikt på de godkända 630kg. För detta kräver SBP att man gör en förändring i konstruktionen som motiverar den lägre totalvikten. Vanligast är att byta kulhandske eller däck till några med lägre belastningsindex.

Problemet är bara att jag inte hittar en kulhandske med lägre vikt än 750 kg. Att hitta däck med belastningsindex under 70 verkar dessutom svårt. Har den samlade eliten några tips?

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Räcker det inte med nåt så simpelt som att byta från 14" till 13 eller 15" hjul :va

Ersätta botten med sträckalu :va (sen är det ju bara att lägga en skiva ovanpå)

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Räcker det inte med nåt så simpelt som att byta från 14" till 13 eller 15" hjul :va

Ersätta botten med sträckalu :va (sen är det ju bara att lägga en skiva ovanpå)

Jo det räcker att byta till däck som inte får bära mer. Problemet är att hitta däck som har tillräckligt lågt belastningsindex för att inte få lov att bära mer än 300kg/däck.

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Eller så skiter du i de idiotiska reglerna och håller dig under viktgränsen på din bil... jag har mycket svårt att tro att någon skulle haka upp sig på vad det står på skyltarna då...

steffe

Gick med
11 Jul 2009
Hoj
Eller så skiter du i de idiotiska reglerna och håller dig under viktgränsen på din bil... jag har mycket svårt att tro att någon skulle haka upp sig på vad det står på skyltarna då...

Om haffa ser att vikterna inte stämmer så står man där med ett diplom i näven tyvärr, de väger inte om de inte måste pga regler. :död

Sannolikheten att det är en tänkande konstapel som stoppar en är väldigt liten tyvärr...

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Att bilen har max 630kg har väl inte med hastigheten att göra? 630kg innebär att släpets bruttovikt inte vid något tillfälle får överstiga 630kg, du får alltså bara lasta släpet så att släpet plus last väger 630kg. Hastigheten bestäms av om släpets totalvikt överstiger bilens halva tjänstevikt, så om bilen har tjänstevikt över 1500kg så får du köra 80km/h. Detta är min tolkning av reglerna, så jag garanterar inte att det är rätt.

steffe

Gick med
11 Jul 2009
Hoj
Att bilen har max 630kg har väl inte med hastigheten att göra? 630kg innebär att släpets bruttovikt inte vid något tillfälle får överstiga 630kg, du får alltså bara lasta släpet så att släpet plus last väger 630kg. Hastigheten bestäms av om släpets totalvikt överstiger bilens halva tjänstevikt, så om bilen har tjänstevikt över 1500kg så får du köra 80km/h. Detta är min tolkning av reglerna, så jag garanterar inte att det är rätt.

Har du några regnummer så kan du kolla i denna länk

https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx

steffe

Gick med
11 Jul 2009
Hoj

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.

Nja...

det innebär att man får hålla 80km/h med ett större obromsat släp om det är olastat. Med last (oavsett hur lite) så får man köra max 40km/h.

Så att hålla 80km/h med ett lastat släp är 40km/h över hastighetsgränsen dvs körkort indraget. Känns sådär även om Polisen långt ifrån alltid är insatt i reglerna.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vägde ner båtsläpet förra våren. Då bytte jag till ett däck med annat index än det som den var reggad med (dimensioner ?).
Däcken jag satte dit tål klart mer än vad jag ville att släpet skulle ha i totalvikt. Jag fick själv ange vilken totalvikt jag ville ha i samband med omregistreringen. Det som krävdes var att man gjort någon form av teknisk förändring. Så om det inte finns däck med lagom index, prova byta dimension. Och ange din nya totalvikt.

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
Nja...

det innebär att man får hålla 80km/h med ett större obromsat släp om det är olastat. Med last (oavsett hur lite) så får man köra max 40km/h.

Så att hålla 80km/h med ett lastat släp är 40km/h över hastighetsgränsen dvs körkort indraget. Känns sådär även om Polisen långt ifrån alltid är insatt i reglerna.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordonsregler/Slap/Slapvagn--husvagn/Hastighet/

Totalvikten är alltså släpets tjänstevikt plus släpets maxlast.

http://www.transportstyrelsen.se/sv...tung-slapvagn-eller-husvagn-far-din-bil-dra-/

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF

Klockrent.

Så har man en reggad cykel på släpet är det ju lätt för kling och klang att lägga ihop 1+1...och förhoppningsvis få det till 2.

Men man bör väl ha det där utskrivet den dagen man hamnar i diskussion.

/J - med en bil som får dra 620 obromsat...

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Såhär svarar hemsidan med mina regnummer inmatade:

Du kan dra släpvagnen med bilen, men får bara lasta släpvagnen med högst 330 kg. Om släpvagnen är lastad är högsta tillåtna hastighet 40 km/h och om släpvagnen inte är lastad är högsta tillåtna hastighet 80 km/h.

Besiktigar jag ner släpets totalvikt från 750 till 600 får jag lov att köra 80 även med last på vagnen.

Skall kolla Fettsnok tipset med SBP.

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
Såhär svarar hemsidan med mina regnummer inmatade:

Du kan dra släpvagnen med bilen, men får bara lasta släpvagnen med högst 330 kg. Om släpvagnen är lastad är högsta tillåtna hastighet 40 km/h och om släpvagnen inte är lastad är högsta tillåtna hastighet 80 km/h.

Besiktigar jag ner släpets totalvikt från 750 till 600 får jag lov att köra 80 även med last på vagnen.

Skall kolla Fettsnok tipset med SBP.

Din bil har alltså en tjänstevikt på mindre än 1500kg, då blir det så. Jag antar att din bil har tjänstevikt på över 1200kg så du får köra 80km/h med 600kg kärra? Min lilla Skoda Fabia har det så de flesta moderna bilar borde ha det.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Din bil har alltså en tjänstevikt på mindre än 1500kg, då blir det så. Jag antar att din bil har tjänstevikt på över 1200kg så du får köra 80km/h med 600kg kärra? Min lilla Skoda Fabia har det så de flesta moderna bilar borde ha det.

YES 1220kg. Dessutom sjukt ittiterande att den är typad för 950kg bromsad släpvagn så man får inte dra 1000kg kärror....

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har ett 950-kilos kåpsläp. :banana Men jag får bara dra 800 kg... :näsblod Köpa? :7peta

Har eg också tänkt typa ner det till 800 kg men behöver inte släpet så ofta så jag har bara fulkört med det de få gångerna.

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
YES 1220kg. Dessutom sjukt ittiterande att den är typad för 950kg bromsad släpvagn så man får inte dra 1000kg kärror....

Det verkar vara lite slumpmässigt med släpvagnsvikter. Du har alltså 630 obromsat och 950 bromsat? Jag har 500 obromsat och 1200 bromsat. Men det kanske beror på att du har bättre bromsar än jag, men att jag med mina 105 dieselhästar orkar dra tyngre. :)

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Är det inte bara enklare att byta bil kan jag tycka?

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
När jag köpte ett nytt obromsat släp så kunde man ju välja vilken totalvikt släpet skulle ha (450-750). Släpen var identiska oavsett totalvikt.

Jag tror att du kan göra en ny regbesiktning utan att göra ett skvatt med släpkärran.

Edit;
www.slapvagnsbutiken.se/info/korkortsregler/

Nej, teknisk förändring krävs.
Jag bytte en fullt fungerande kulhandske för att få väga upp hästsläpet till 2000Kg.

Och den där nya släpvagnskalkylatorn är riktigt bra. Ibland är det förvirrande med att man faktiskt även utan E-kort i vissa kombinationer får räkna med bruttovikten på släpet ifall viktreglerna godkänner släpets totalvikt men bilens tekniska begränsningar gör att den inte klarar av att dra riktigt så tungt.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning