Sänka totalvikt på släpvagn

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Nej, teknisk förändring krävs.
Jag bytte en fullt fungerande kulhandske för att få väga upp hästsläpet till 2000Kg.

Och den där nya släpvagnskalkylatorn är riktigt bra. Ibland är det förvirrande med att man faktiskt även utan E-kort i vissa kombinationer får räkna med bruttovikten på släpet ifall viktreglerna godkänner släpets totalvikt men bilens tekniska begränsningar gör att den inte klarar av att dra riktigt så tungt.

Även om man reggar ner i vikt?
Låter helt sjukt, varför finns dessa regler?

I min värld räcker det med anledningen;
"Jag vill kunna köra släpet lagligt med min bil".
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Även om man reggar ner i vikt?
Låter helt sjukt, varför finns dessa regler?

I min värld räcker det med anledningen;
"Jag vill kunna köra släpet lagligt med min bil".

Mmm ja jo det var en väldigt kafkaistisk process att väga om släpet...för min del handlade det om att jag tagit BE-kort och försökte få släpet reggat så jag kunde köra en häst i det utan övervikt. Tror det var tjänstevikt 960 kilo och totalvikt 1300 = lastvikt 340 kilo. Räcker ju knappt till en mager ponny liksom.

Precis som du skrev, "jag vill kunna köra släpet lagligt OCH har lagt ner tid och tusenlappar redan på teoriprov och uppkörning..."
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Räcker tydligen inte ens med att byta kulhandske för nyare släp nuförtiden

http://www.fogelsta.se/sv-se/se/support/weight-rules

Vagnar tagna i trafik efter 2005

För vagnar tagna i trafik efter 2005-01-01 finns de två olika varianter

Fördefinierade vikter: Detta finns endast på hästsläp samt vissa obromsade flakvagnar. Med fördefinierade vikter innebär det att man med hjälp av ett NTA-intg kan flytta vagnen mellan de olika vikterna. Vanligaste vikterna man kan flytta hästsläp är 1350-1400-1500kg och mellan 2000-2600kg det går alltså inte att flytta en vagn från 1350kg till 2000kg med hjälp av ett NTA intyg. När det gäller obromsade flakvagnar så finns dem oftast i tre olika vikter 500-650-750kg, finns en hel del undantag som endast har 650kg och 750kg som alternativ.

Icke fördefinierade vikter: I princip alla vagnar som ej är hästsläp hamnar i denna klass. För att ändra totalvikt på dessa vagnar krävs en ”större” teknisk förändring detta innebär byte av påskjutsanordning eller axel/axlar oavsett om detaljerna på vagnen håller för den nya vikten så krävs det en förändring för att ändra totalvikten . exempel en vagn som är gjord för 2000kg tas i trafik med en totalvikt på 1500kg av första ägaren, när sedan vagnen säljs vill den nya ägaren typa upp vagnen till 2000kg då kommer de krävas att påskjutsanordning byts till annan påskjut oavsett av vad som sitter på vagnen.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det verkar vara lite slumpmässigt med släpvagnsvikter. Du har alltså 630 obromsat och 950 bromsat? Jag har 500 obromsat och 1200 bromsat. Men det kanske beror på att du har bättre bromsar än jag, men att jag med mina 105 dieselhästar orkar dra tyngre. :)

Nej. Reglerna är betydligt mer godtyckliga än så.
Min ex-sambo hade en liten Opel frontera sport och jag hade då en Audi 80 2,0E.
Båda hade 2 liters sugmotor på 115 hästar.
Audin hade bättre bromsar och väghållning men fick bara dra 1350 kg (har jag för mig)
Opeln hade taskiga bromsar och en väghållning som gjorde att med släp efter så hade man nätt och jämt rösträtt om vart man skulle i hastigheter kring 70 och högre.
Då båda bilarna hade samma motorstyrka så var det inte det som gjorde skillnaden.

Min upplevelse var att det var betydligt farligare att köra med Lagligt med opeln än olagligt med audin.

Min gissning är att skillnaden i det fallet baserades på att opeln var rambyggd medan Audin hade självbärande kaross. (Vilket ger risk att rutor spricker om man har riktigt tungt efter den. Och att man tar hänsyn till vad växellåda och drivlina i övrigt ska klara i slitage utan onödiga haverier.

Tillåter man högre släpvikter så måste man dimensionera växellåda mm efter det för att inte få dyra garantiärenden om folk börjar dra tungt med bilen.

Så det var helt och hållet en bedömning från biltillverkaren hur tung släplast som bilen ska hålla för. Ingen direkt hänsyn till vad som är säkert enligt min mening.

Om nissan skulle komma fram till att en Nissan Micra borde klara 2 ton i släpvagnsvikt så skulle du få dra det efter bilen med E behörighet oavsett om bilen sedan i praktiken skulle klara det på ett bra sätt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är det samma regler för husvagn? Jag får dra 750-860 kg med mina bilar. Om jag köper en husvagn med tjänstevikt under 750 kg borde jag väl kunna byta kulhandske och typa ner den till 750 kg totalvikt?

Finns det någon minsta last som en husvagn måste klara? Jag menar om det tex förutsätts att man har lite prylar lastat i en husvagn. Dom förutsätter väl kanske att man ska kunna lägga en kabel i toaletten utan att man får överlast på vägen hem.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Lyfter tråden på förekommen anledning.

Någon som mer som faktiskt har lyckats registrera om ett släp med 750 Kg totalvikt till lägre totalvikt? Byta bara däcken verkar inte räcka. Besiktningsingenjör informerade mig om att det krävs typintyg från tillverkaren, samt en ”större” teknisk förändring, för att få den att gå igenom ny registreringsbesiktning. Dvs även om släpet har intyg, samt att samma släp säljs nya med olika totalvikt på papper, så måste man göra påtagliga ingrepp i släpet för att kunna registrera om det med en lägre totalvikt.

Det är för mig aningen besvärande att ett litet fis-släp på 113 kg är registrerat med en totalvikt på 750 Kg. Obromsat släp med en totalvikt på 750 Kg får du ju inte ens dra med en mellanstor bil likt S70/V50 osv. Sedan undrar man vem i hela friden skulle vilja lasta 637 kg på en släpvagn som ser ut som en skottkärra med två skenor på.

Reglerna med släpets totalvikt och fordonets godkända maximala obromsade släpvagnsvikt blir aningen besvärliga, om man omöjliggörs registrera ner släpets totalvikt för att kunna köra med en laglig maximal obromsad släpvagnsvikt. I Tyskland pröjsar man €30 och sedan är det klart. I Sverige får man köpa annan bil, eller köra 40 Km/h även om man har lastat ett mjölkpaket och har <400 Kg kvar till fordonets maximala obromsade släpvagnsvikt.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Att bilen har max 630kg har väl inte med hastigheten att göra? 630kg innebär att släpets bruttovikt inte vid något tillfälle får överstiga 630kg, du får alltså bara lasta släpet så att släpet plus last väger 630kg. Hastigheten bestäms av om släpets totalvikt överstiger bilens halva tjänstevikt, så om bilen har tjänstevikt över 1500kg så får du köra 80km/h. Detta är min tolkning av reglerna, så jag garanterar inte att det är rätt.

Det är inte riktigt rätt.

Om man bara har B körkort så gäller totalvikten på släpets registrering. Dvs om du har ett helt tomt släp utan last som i sig bara väger 300 kg men maximalt tillåten totalvikt är över vad du får dra så spelar det ingen roll vad släpet faktiskt väger.
Anledningen är att man inte anses kunna veta vad släpet väger om man inte har tagit E tillägget.

Om man däremot har BE så skall man ha koll på vad släpet väger och då utgår man ifrån vad släpet faktiskt väger och inte bara vad som står i registreringen.

I TS fall så tolkar jag det som att enligt bilens registreringsuppgifter så får han inte dra ett obromsat släp som väger mer än 630 kg i högre hastighet än 40 km/h. Dvs om släpet väger mer än 630 så räknas det inte längre som ett lätt släp enligt bilens registrering och då måste han hålla sig under det.

Dvs TS bil väger troligen då inte mer än 1260 kg som jag tolkar det.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Det är inte riktigt rätt.

Om man bara har B körkort så gäller totalvikten på släpets registrering. Dvs om du har ett helt tomt släp utan last som i sig bara väger 300 kg men maximalt tillåten totalvikt är över vad du får dra så spelar det ingen roll vad släpet faktiskt väger.
Anledningen är att man inte anses kunna veta vad släpet väger om man inte har tagit E tillägget.

Om man däremot har BE så skall man ha koll på vad släpet väger och då utgår man ifrån vad släpet faktiskt väger och inte bara vad som står i registreringen.

I TS fall så tolkar jag det som att enligt bilens registreringsuppgifter så får han inte dra ett obromsat släp som väger mer än 630 kg i högre hastighet än 40 km/h. Dvs om släpet väger mer än 630 så räknas det inte längre som ett lätt släp enligt bilens registrering och då måste han hålla sig under det.

Dvs TS bil väger troligen då inte mer än 1260 kg som jag tolkar det.

Ett EU-släp (obromsat) får du köra tomt i 80km/h oavsett totalvikt på släp och dragförmåga på bilen.
Så fort du lastar 1kg så kan det däremot bli 40km/h som gäller.

I övrigt är det som du säger, totalvikten på släpet är det som gäller med B-kort, inte bruttovikt.

Halva tjänstevikten = totalvikt på EU-släp är ingen garanti heller. Biltillverkaren kan säga en lägre gräns om de vill.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ett EU-släp (obromsat) får du köra tomt i 80km/h oavsett totalvikt på släp och dragförmåga på bilen.
Så fort du lastar 1kg så kan det däremot bli 40km/h som gäller.

I övrigt är det som du säger, totalvikten på släpet är det som gäller med B-kort, inte bruttovikt.

Halva tjänstevikten = totalvikt på EU-släp är ingen garanti heller. Biltillverkaren kan säga en lägre gräns om de vill.

Jo. Det finns ju en del specialregler som skiljer sig från tumreglerna så det är nästintill omöjligt att hålla reda på allt.
Jag brukar inte bry mig så mycket. Jag drar bara bromsade släp och då får jag med min bil dra dom flesta släpvagnar lagligt. I alla fall dom som finns att hyra på mackar mm.

Däremot har jag säkert vid några tillfällen överlastat en del. Men det krävs ju att man överlastat minst 100 kg på ett enaxlat släp innan man kan få böter för det. (100 kg felmarginal på polisens vågceller)
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Jo. Det finns ju en del specialregler som skiljer sig från tumreglerna så det är nästintill omöjligt att hålla reda på allt.
Jag brukar inte bry mig så mycket. Jag drar bara bromsade släp och då får jag med min bil dra dom flesta släpvagnar lagligt. I alla fall dom som finns att hyra på mackar mm.

Däremot har jag säkert vid några tillfällen överlastat en del. Men det krävs ju att man överlastat minst 100 kg på ett enaxlat släp innan man kan få böter för det. (100 kg felmarginal på polisens vågceller)

Det är helt klart bättre att ha en laglig släp & bilkombination och överlasta istället för en olaglig släp & bilkombination och lasta lagligt.
På ett EU-släp är det klockrent då släpen oavsett totalvikt till 99% är identiska med varandra. Ingen risk att överlasta farligt mao.

Hur stor är risken att bli vägd liksom?
Ingen möjlighet att väga = inga böter vid överlast.
Olaglig släp & bilkombination = böter eller indraget körkort?
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top