Det verkar vara lite slumpmässigt med släpvagnsvikter. Du har alltså 630 obromsat och 950 bromsat? Jag har 500 obromsat och 1200 bromsat. Men det kanske beror på att du har bättre bromsar än jag, men att jag med mina 105 dieselhästar orkar dra tyngre.
Nej. Reglerna är betydligt mer godtyckliga än så.
Min ex-sambo hade en liten Opel frontera sport och jag hade då en Audi 80 2,0E.
Båda hade 2 liters sugmotor på 115 hästar.
Audin hade bättre bromsar och väghållning men fick bara dra 1350 kg (har jag för mig)
Opeln hade taskiga bromsar och en väghållning som gjorde att med släp efter så hade man nätt och jämt rösträtt om vart man skulle i hastigheter kring 70 och högre.
Då båda bilarna hade samma motorstyrka så var det inte det som gjorde skillnaden.
Min upplevelse var att det var betydligt farligare att köra med Lagligt med opeln än olagligt med audin.
Min gissning är att skillnaden i det fallet baserades på att opeln var rambyggd medan Audin hade självbärande kaross. (Vilket ger risk att rutor spricker om man har riktigt tungt efter den. Och att man tar hänsyn till vad växellåda och drivlina i övrigt ska klara i slitage utan onödiga haverier.
Tillåter man högre släpvikter så måste man dimensionera växellåda mm efter det för att inte få dyra garantiärenden om folk börjar dra tungt med bilen.
Så det var helt och hållet en bedömning från biltillverkaren hur tung släplast som bilen ska hålla för. Ingen direkt hänsyn till vad som är säkert enligt min mening.
Om nissan skulle komma fram till att en Nissan Micra borde klara 2 ton i släpvagnsvikt så skulle du få dra det efter bilen med E behörighet oavsett om bilen sedan i praktiken skulle klara det på ett bra sätt.