<micke>
#647, Supermoto S1.
- Gick med
- 20 Aug 2004
- Ort
- Blåsta
- Hoj
- Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Ska sänka min gaffel / korta slaglängden med cirkus 40 mm hade jag tänkt.
Cykeln är en Cb 900 -81 med 37 mm gaffeln.
30, 40 & 50 mm distanser hade jag tänkt göra för att kunna justera / mixa till det som jag tycker blir bäst.
Frågan är ju nu hur jag löser det praktiskt, rev isär gaffeln ikväll och hitta ju några problem då.
1: Bör jag lägga distansen över eller under "negativa bottnings fjädern"?
2: Lägger jag distansen över fjädern så kommer jag dölja ett av oljehålen med distansen, gör det något? Kan ju gå att borra hål i distansen men risken är ju stor att den kommer rotera allt eftersom..
Ja, vad säger ni? Säkert en massa som har gjort det här på liknanade gafflar och har stenkoll!
3: Tänkte köpa nya progressiva fjädrar och hänga i, kommer gaffeln bli tokhård och helt okörbar om jag inte kortat fjädrarna?
Att gaffeln är stenhård tycker jag iofs. om, men vill ju inte få en tokmjuk retur som kastar upp mig över styret....
15-20 w olja motverkar kanske lite på returen det som fjäderförspänningen ställer till med?
Har nån nå andra booona knep med att borra större / mindre hål, nya hål o.sv så är jag inte främmande för att mixtra lite!
Har ju även höjt gaffeln i kronorna ca. 20 mm...Ska bli intressant å se hur detta kommer bete sig.
Cykeln är en Cb 900 -81 med 37 mm gaffeln.
30, 40 & 50 mm distanser hade jag tänkt göra för att kunna justera / mixa till det som jag tycker blir bäst.
Frågan är ju nu hur jag löser det praktiskt, rev isär gaffeln ikväll och hitta ju några problem då.
1: Bör jag lägga distansen över eller under "negativa bottnings fjädern"?
2: Lägger jag distansen över fjädern så kommer jag dölja ett av oljehålen med distansen, gör det något? Kan ju gå att borra hål i distansen men risken är ju stor att den kommer rotera allt eftersom..
Ja, vad säger ni? Säkert en massa som har gjort det här på liknanade gafflar och har stenkoll!
3: Tänkte köpa nya progressiva fjädrar och hänga i, kommer gaffeln bli tokhård och helt okörbar om jag inte kortat fjädrarna?
Att gaffeln är stenhård tycker jag iofs. om, men vill ju inte få en tokmjuk retur som kastar upp mig över styret....
15-20 w olja motverkar kanske lite på returen det som fjäderförspänningen ställer till med?
Har nån nå andra booona knep med att borra större / mindre hål, nya hål o.sv så är jag inte främmande för att mixtra lite!
Har ju även höjt gaffeln i kronorna ca. 20 mm...Ska bli intressant å se hur detta kommer bete sig.
Bifogat
Last edited: