Sänkning fram av tzr!

Lingonpoeten

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Cbr 400 rr
Tja!

Har nyss sänkt min tzr fram och det gjorde underverk med både utseende och vägegenskaper! den känns mycket stabilare och är lättare att svänga med... problemet är att när jag gör kraftiga inbromsningar med frambromsen så åker ju nederkåpan fram och tar i framdäcket :( är det farligt för packboxarna att ta mer olja än vad som är rekomenderat och är det bästa sättet för att undivka att kåpan går i däcket?

sen om någon har en ritning liggandes på en höjninssats bak till tzr tar jag tacksamt emot! vet att det är några på forumet som gjort det :D

nu ska jag ut och driva! ha det gott gubbar

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Umeå/Kalmar Norrlänning & smålänning på samma g
Hoj
KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04
Lingonpoeten skrev:
Tja!

Har nyss sänkt min tzr fram och det gjorde underverk med både utseende och vägegenskaper! den känns mycket stabilare och är lättare att svänga med... problemet är att när jag gör kraftiga inbromsningar med frambromsen så åker ju nederkåpan fram och tar i framdäcket :( är det farligt för packboxarna att ta mer olja än vad som är rekomenderat och är det bästa sättet för att undivka att kåpan går i däcket?

sen om någon har en ritning liggandes på en höjninssats bak till tzr tar jag tacksamt emot! vet att det är några på forumet som gjort det :D

nu ska jag ut och driva! ha det gott gubbar

bilder! du säger att de blev snyggare? förstår inte hur de ka nbli snyggare? tzr`en är redan ganska så lite så varför gjöra den ännu mindre?? :va och om jag förstår det rätt så är det frontkåpan (där lyset är monterat) som tar i däcket? men det kan ju inte vara nyttigt vare sig för dig eller hojen att du inte kan använda frambromsen ordentligt?, vad gör du om du måste göra en ordentlig hård inbromsning och du har lärt in dig att om du bromsar hårt så tar kåpan i? :död men men.. fixa bilder så man får se skillnaden :tungan

Lingonpoeten

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Cbr 400 rr
nicke skrev:
bilder! du säger att de blev snyggare? förstår inte hur de ka nbli snyggare? tzr`en är redan ganska så lite så varför gjöra den ännu mindre?? :va och om jag förstår det rätt så är det frontkåpan (där lyset är monterat) som tar i däcket? men det kan ju inte vara nyttigt vare sig för dig eller hojen att du inte kan använda frambromsen ordentligt?, vad gör du om du måste göra en ordentlig hård inbromsning och du har lärt in dig att om du bromsar hårt så tar kåpan i? :död men men.. fixa bilder så man får se skillnaden :tungan

haha...naj det är inte i kåpan med lyset som tar i... det är längst ner, längst fram på magkåpan eller vad man nu ska kalla det som tar i... sen ÄR tzr väldigt hög fram jämfört med bak vilket gör att det känns som man kör en offroad mer än en sporthoj :rolleyes: :tungan men får jag en ritning på en höjningssats bak så är det möjligt att jag höjer den någon cm fram igen, du har väl höjt din bak nicke? (mellanrummet mellan främre sänkskärm och toppkåpa är också ganska gräsligt orginal)

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Lingonpoeten skrev:
den känns mycket stabilare och är lättare att svänga med...
Hur mycket har du sänkt den?
Om du sänkt den så mycket som jag tror så borde den väl nästan vara lite nervös...alltså, att hojen vill kastas in djupare i kurvor än du själv vill?

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
SpeedAbuser skrev:
Hur mycket har du sänkt den?
Om du sänkt den så mycket som jag tror så borde den väl nästan vara lite nervös...alltså, att hojen vill kastas in djupare i kurvor än du själv vill?

Lånar lite tråd. :)

Vad får hojen för egenskaper om man sänker den bak? släppte lite på fjädern på min förra året, och den har väldigt lätt för styrfladder :skrämd Eller kan det bero på något annat? eller är det standard? :)

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Edholm skrev:

Vad får hojen för egenskaper om man sänker den bak? släppte lite på fjädern på min förra året, och den har väldigt lätt för styrfladder :skrämd Eller kan det bero på något annat? eller är det standard? :)
Den borde bli lite lugnare i sitt beteende, den kan dock bli gungig/svajig om det blir för mjukt i bak.
(märks mest/enklast i långa svepande böjar som är lite kuperade)

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Lingonpoeten skrev:
haha...naj det är inte i kåpan med lyset som tar i... det är längst ner, längst fram på magkåpan eller vad man nu ska kalla det som tar i... sen ÄR tzr väldigt hög fram jämfört med bak vilket gör att det känns som man kör en offroad mer än en sporthoj :rolleyes: :tungan men får jag en ritning på en höjningssats bak så är det möjligt att jag höjer den någon cm fram igen, du har väl höjt din bak nicke? (mellanrummet mellan främre sänkskärm och toppkåpa är också ganska gräsligt orginal)

okey, my bad... nja, min var höjd bak, byggde en enkel höjningssats av 3mm stålplåt som jag vek dubbelt... fungerar nog fin fint men jag tyckte att den blev nästan okörbar när den var höjd bak,, det ända som var positivt med höjningen var att det såg bra mycket bättre ut :huvet så jag kör nu utan höjningssats...
bild ett: gammal med höjningssats och trasigt kåpglas
bild två: ny utan höjningssats och nytt kåpglas

Bifogat

• namnls23.jpg
    namnls23.jpg
    20 KB · Visningar: 72
  • bild_0063.jpg
    bild_0063.jpg
    23.2 KB · Visningar: 73

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Edholm skrev:

Är du säker på att hojen verkligen inte hade lika lätt för att få styrfladder redan innan du släppte på fjäderförspänningen?

Miton är ju tämligen extrem i dess chassigeometri så aningen nervöst bereende är mer eller mindre standard på dessa hojar. Det var därför som Cagiva började originalmontera styrdämpare på Miton i slutet av 90-talet.

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
SpeedAbuser skrev:
Är du säker på att hojen verkligen inte hade lika lätt för att få styrfladder redan innan du släppte på fjäderförspänningen?

Miton är ju tämligen extrem i dess chassigeometri så aningen nervöst bereende är mer eller mindre standard på dessa hojar. Det var därför som Cagiva började originalmontera styrdämpare på Miton i slutet av 90-talet.

Jo det är mycke möjligt. Sänkte den innan körkort så blev inte så mkt åkt innan.. Hur menar du med extrem?

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Edholm skrev:
Jo det är mycke möjligt. Sänkte den innan körkort så blev inte så mkt åkt innan.. Hur menar du med extrem?
Miton är extrem på så sätt att aktern är ganska hög, samtidigt som fronten är låg, och hela cykeln är ganska liten och kompakt. Detta i kombination med relativt brant gaffelvinkel ger snabb respons, men på bekostnad av stabiliteten.

Lingonpoeten

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Cbr 400 rr
nicke skrev:
okey, my bad... nja, min var höjd bak, byggde en enkel höjningssats av 3mm stålplåt som jag vek dubbelt... fungerar nog fin fint men jag tyckte att den blev nästan okörbar när den var höjd bak,, det ända som var positivt med höjningen var att det såg bra mycket bättre ut :huvet så jag kör nu utan höjningssats...
bild ett: gammal med höjningssats och trasigt kåpglas
bild två: ny utan höjningssats och nytt kåpglas

Var det så himlans mycket svårare att köra alltså? hur mycket höjde du den egentligen? men på bild två så är din bak fortfarande mycket högre än vad min är... har du ändrat inställningarna på stötdämparen eller vilket hack har du den på? jag sänkte den iallafall 5,5 cm fram och det gjorde mycket för utseendet, sen tyckte jag inte den kändes nervös eller instabil, tycker att vägegenskaperna förbättrades :banana

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
SpeedAbuser skrev:
Miton är extrem på så sätt att aktern är ganska hög, samtidigt som fronten är låg, och hela cykeln är ganska liten och kompakt. Detta i kombination med relativt brant gaffelvinkel ger snabb respons, men på bekostnad av stabiliteten.

Aha på så vis :)

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
jag tycker iallafall att den blev enormt nervös och det blev en sk. "skottkäre" effekt,, på bild två ser den oxå hög ut för att kortet är taget ganska lågt, jag använder det "hårdaste" hacket på dämparen, du då?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag kan inte förstå hur fan ni kan köra hojarna med 5 cm höjning/sänkning de måste ju få helt suspekta chassiegeometrier. Eller är de så kassa från början att det bara blir bättre.

Inom racing så ändrar vi ett fåtal millimeter och det gör jätteskillnad för styregenskaperna.

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Borsiin skrev:
Jag kan inte förstå hur fan ni kan köra hojarna med 5 cm höjning/sänkning de måste ju få helt suspekta chassiegeometrier. Eller är de så kassa från början att det bara blir bättre.

Inom racing så ändrar vi ett fåtal millimeter och det gör jätteskillnad för styregenskaperna.
Sant. Men det gäller främst produktionsracers.
De flesta standardcyklar däremot är inte så jättekänsliga eftersom de inte har lika extrem geometri, men självklart reagerar alla cyklar mer eller mindre. 5cm är dock på tok för mycket, oavsett vilken sporthoj vi snackar om. Sänker man fram (eller höjer motsvarande i bak) så mycket så får man den effekten som nicke tidigare här i tråden kallade "skottkärreeffekt", vilket innebär att hojen vill lägga ner mer i kurvorna än man själv vill.

På min RS som jag tävlade med förra året så sänkte vi den ungefär 10mm i gaffelkronan samtidigt som fjäderförspänningen drogs åt en hel del i bak.
Kan ju säga att det blev ganska stor skillnad att köra hojen.
Dock känner man inte av sådana skillnader lika mycket på gata eftersom man då inte kan köra lika extremt som på bana.

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...