Säsongen tog slut idag..

torrtalln

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2013
Hoj
Rsv4 Factory. KTM 690 SM
Idag tog nog min säsong slut på grund av indraget körkort, kruxet är att det skedde i Norge..

117km/h på 80 väg.
Nån som vet hur det funkar med kommunikationen mellan Norge och Sverige? Som jag fattade av polisen så får jag fortfarande köra i Sverige tills beslut tagits av transportstyrelsen?

Någon som vet ungefär vad böterna kommer landa på? Gissar på att det är en rätt så dyr hobby att köra fort i Norge då polisen ser.. :)

Yes! Jag vet! Skulle inte ha stannat men jag hade damen bakpå och jag trodde faktiskt bara det skulle bli böter... Smög ju fram ju..

Henco_norr

#91 Bott & Pro superbike
Gick med
26 Jul 2006
Hoj
Rc8R, Sx450F, Vivaro Buss å en Dodge
8-10000 i böter får du nog räkna med, och du kan köra på i sverige som vanligt.
En kompis råkade ut för det och åkte dit med 36km/h før fort, 9600kr i bøter før han.

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Hoj
En jättesnabb
Förbannade regler:mad: synd att det är så kul att bryta mot dem :D

Kör på tills dom tar lappen av dig, du lär få post förr eller senare :näsblod

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Vad händer om han skiter i att betala ? Norsk kronofogde har väl inte nå befogenheter i Sverige ?

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Norsk kronofogde ber svensk kronofogde om hjälp att driva in skulden. Låter du det gå så långt kan du dock räkna med att böterna ökat med diverse avgifter och dessutom kan du få en prick i systemet som gör att du är torsk så fort du vill ta ett lån eller kredit.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Det märkliga är Norsk polis självsvåldiga agerande att "dra in" ett svenskutfärdat(?) körkort.
Dom kan utfärda böter, böterna kan krävas in på plats - kontant eller kort, dom lär kunna hålla kvar en tills man ordnat med betalning om dom gitter, men mej veterligt har dom inte rätt att norpa ett svenskt körkort.

Rapportera förseelsen till svensk myndighet, varsågod, men inte beslagta utländskt körkort - det är helt befängt. Är man lite slug och visar passet istället så brukar dom komma med en variant att man nu är "förbjuden att köra bil eller MC i Norge fortsättningsvis".

Jag vet inte riktigt vad dom har för grund för det påståendet eller hur dom tänker se till att det efterlevs, men så mycket är klart - du kommer att få betala böterna. Dom brukar lämna över till svenskt inkassobolag som inte släpper förrän dom har stålarna, inklusive vägen via betalningsanmärkning om man försöker ducka.

torrtalln

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2013
Hoj
Rsv4 Factory. KTM 690 SM
Det märkliga är Norsk polis självsvåldiga agerande att "dra in" ett svenskutfärdat(?) körkort.
Dom kan utfärda böter, böterna kan krävas in på plats - kontant eller kort, dom lär kunna hålla kvar en tills man ordnat med betalning om dom gitter, men mej veterligt har dom inte rätt att norpa ett svenskt körkort.

Rapportera förseelsen till svensk myndighet, varsågod, men inte beslagta utländskt körkort - det är helt befängt. Är man lite slug och visar passet istället så brukar dom komma med en variant att man nu är "förbjuden att köra bil eller MC i Norge fortsättningsvis".

Jag vet inte riktigt vad dom har för grund för det påståendet eller hur dom tänker se till att det efterlevs, men så mycket är klart - du kommer att få betala böterna. Dom brukar lämna över till svenskt inkassobolag som inte släpper förrän dom har stålarna, inklusive vägen via betalningsanmärkning om man försöker ducka.

Läste om det där någonstans och det verkar vara som du säger, norsk polis har inte befogenhet att beslagta ett svenskt körkort.
Ska ringa polisen imorgon och kräva att jag får tillbaka det.
Sen hoppas jag det tar lång tid innan transportstyrelsen får tummen ur och spärrar mitt kort.. ;)

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Undrar om man kan anmäla det som stulet....??
Du kände dig trängd och hotad i situationen. de var ju flera än dig och beväpnade. Så du fann det enklast att lämna ifrån dig körkortet.
Beskrivning av förövaren: Iklädda blåa uniformer som liknade norska polisens.
:D

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Förutom att de tydligen inte kan/får ta själva kortet på plats, har de över huvud taget befogenhet att besluta om kk-indragning? Det gör väl svenska myndigheter, i Sverige, och inte på rapporter från utlandet?
Någon som vet om just detta?

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Trist. Men det bästa är att betala och gå vidare i livet.

Orimliga böter. Det finns ingen rim och reson.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Har Ni inte separata leg ?
Körkortet använder man leg och leget använderman när polisen stoppar en ( mer än 30km/h för fort)
Du blir ändå bara staffad för det värsta brottet (fortkörningen)
DEssutom är det jobbigt att använda passet som legitimation

Tjita1

Guest
Eller så ger man faen i att köra för fort, det är också en lösning.. :) Nej just det, vi är på sporthojforumet. Sorry.. ;) Tomgång i ettan = 140 km/h.. :tummenupp

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
varför skulle säsongen vara slut,hur stor är chansen att du skall bli stoppad igen under den tid körkort är indraget.
vet många yrkesförare som kör ändå om körkortet skulle bli indraget i en eller 2 månader,det är ju inte direkt att man kan gå till akassan och säga,jag får ingen inkomst nu dom närmaste månaderna kan jag stämpla.......NO WAY,sälj alla dina tillhörigheter om du vill överleva.
är ju en minimal chans att arbetsgivaren ringer och kollar med transportstyrelsen om körkortet är indraget.
jag vet att det är fel att göra detta men vem kan hålla hastigheterna med en motorcykel,kanske om du kör en custom men inte en sport :)
har en norsk kollega som blev stannad av en norsk mc polis när han körde mc och han bor i sverige.polisen frågade varför han inte stack för jag hade inte följt efter,snacka om att polaren ångrade sig.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år