Säsongen tog slut idag..

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Det märkliga är Norsk polis självsvåldiga agerande att "dra in" ett svenskutfärdat(?) körkort.
Dom kan utfärda böter, böterna kan krävas in på plats - kontant eller kort, dom lär kunna hålla kvar en tills man ordnat med betalning om dom gitter, men mej veterligt har dom inte rätt att norpa ett svenskt körkort.

Rapportera förseelsen till svensk myndighet, varsågod, men inte beslagta utländskt körkort - det är helt befängt. Är man lite slug och visar passet istället så brukar dom komma med en variant att man nu är "förbjuden att köra bil eller MC i Norge fortsättningsvis".

Jag vet inte riktigt vad dom har för grund för det påståendet eller hur dom tänker se till att det efterlevs, men så mycket är klart - du kommer att få betala böterna. Dom brukar lämna över till svenskt inkassobolag som inte släpper förrän dom har stålarna, inklusive vägen via betalningsanmärkning om man försöker ducka.

Svensk polis har rätt att omhänderta utländska körkort så jag tror nog norsk polis har samma rätt.

2. KÖRKORTSINGRIPANDE MOT UTLÄNDSKA KÖRKORT

2.1 6 kap. körkortslagen (KKL)

5 §
Om det finns någon sådan grund för körkortsingripande som avses i 5 kap.,
skall ett utländskt körkorts giltighet i Sverige prövas.
Vid prövningen tillämpas de bestämmelser som gäller vid ingripande mot
körkort utfärdade i Sverige.
(dvs ta det vid vägkanten och ge det till transportstyrelsen som är beslutande organ fast i det här fallet ursprungslandets dito.)

varför skulle säsongen vara slut,hur stor är chansen att du skall bli stoppad igen under den tid körkort är indraget.
vet många yrkesförare som kör ändå om körkortet skulle bli indraget i en eller 2 månader,det är ju inte direkt att man kan gå till akassan och säga,jag får ingen inkomst nu dom närmaste månaderna kan jag stämpla.......NO WAY,sälj alla dina tillhörigheter om du vill överleva.
är ju en minimal chans att arbetsgivaren ringer och kollar med transportstyrelsen om körkortet är indraget.
jag vet att det är fel att göra detta men vem kan hålla hastigheterna med en motorcykel,kanske om du kör en custom men inte en sport :)
har en norsk kollega som blev stannad av en norsk mc polis när han körde mc och han bor i sverige.polisen frågade varför han inte stack för jag hade inte följt efter,snacka om att polaren ångrade sig.

Risken finns att om du blir stoppad med indraget körkort väntar rättegång istället. Och du får definitivt inte tillbaka det lika snabbt. Har man inte råd att bli av med det borde man vara lite mer rädd om det.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Har Ni inte separata leg ?
Körkortet använder man leg och leget använderman när polisen stoppar en ( mer än 30km/h för fort)
Du blir ändå bara staffad för det värsta brottet (fortkörningen)
DEssutom är det jobbigt att använda passet som legitimation

Vad är poängen? Nu har jag inte blivit stoppad särskilt ofta men nog brukar de gå och kolla upp giltigheten och inte bara lita på kortet? De brukar ändå kolla upp dig som person, finns du med i registret av någon anledning, de kollar regnr och ser så ditt fordon är godkänt för trafik. Så var det iaf sålänge de använde gamla modellen av polisradio som allmänheten kunde lyssna på.
Att visa leg istället för körkort är inget brott. Sålänge du kan visa giltig legitimation så ska det duga.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Kusinen åkte 180 på 100 väg i Norge med hojen och blev bara av med kortet i Norge.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
varför skulle säsongen vara slut,hur stor är chansen att du skall bli stoppad igen under den tid körkort är indraget.
vet många yrkesförare som kör ändå om körkortet skulle bli indraget i en eller 2 månader,det är ju inte direkt att man kan gå till akassan och säga,jag får ingen inkomst nu dom närmaste månaderna kan jag stämpla.......NO WAY,sälj alla dina tillhörigheter om du vill överleva.
är ju en minimal chans att arbetsgivaren ringer och kollar med transportstyrelsen om körkortet är indraget.
jag vet att det är fel att göra detta men vem kan hålla hastigheterna med en motorcykel,kanske om du kör en custom men inte en sport :)
har en norsk kollega som blev stannad av en norsk mc polis när han körde mc och han bor i sverige.polisen frågade varför han inte stack för jag hade inte följt efter,snacka om att polaren ångrade sig.

Nä, varför inte.Ankan1 körde ju var och varannan dag under spärrtiden och jag upplevde inte att hojen gick sämre för det under denna period.Skulle jag då ha slutat mitt arbete med en medföljande bister ekonomi utan hoj när jag redan betalt skyhöga böter för denna fortkörning där de då även skulle ha mitt kort ... ööhhh, skulle inte tro det pga enbart en fortkörning.Super LOL. :crash

Last edited:

Hawken

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2012
Hoj
Ducati 999
Körde själv i 250 i Norge, men inga böter!

Därför det finns banor typ Rudskogen.
Ta lärdom

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Det märkliga är Norsk polis självsvåldiga agerande att "dra in" ett svenskutfärdat(?) körkort.
Dom kan utfärda böter, böterna kan krävas in på plats - kontant eller kort, dom lär kunna hålla kvar en tills man ordnat med betalning om dom gitter, men mej veterligt har dom inte rätt att norpa ett svenskt körkort.

Rapportera förseelsen till svensk myndighet, varsågod, men inte beslagta utländskt körkort - det är helt befängt. Är man lite slug och visar passet istället så brukar dom komma med en variant att man nu är "förbjuden att köra bil eller MC i Norge fortsättningsvis".

Jag vet inte riktigt vad dom har för grund för det påståendet eller hur dom tänker se till att det efterlevs, men så mycket är klart - du kommer att få betala böterna. Dom brukar lämna över till svenskt inkassobolag som inte släpper förrän dom har stålarna, inklusive vägen via betalningsanmärkning om man försöker ducka.

Jag har numera aldrig KÖRKORTET med mig, det ligger säkert inlåst hemma.
Eftersom det idag räcker att du kan identifiera dig så kan polisen via radio kontrollera att du verkligen är du,
och man behöver därmed inte ha med körkortet under färd.

Istället använder jag mig av "Nationellt Identitetskort", som även fungerar istället för PASS inom Schengen-området.
Kortet har samma storlek och utformning som körkortet och utfärdas av Polisen.

/KentW

torrtalln

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2013
Hoj
Rsv4 Factory. KTM 690 SM
Tänkte uppdatera tråden med allt som hänt efter den 25:e Augusti. Kan väl vara bra med lite info om nån tänkt åka till Norge och köra fort och sen få för sig att stanna då polisen blinkar.
Vet inte om jag berättade att när jag stannade så kom en väldigt glad polis ut och sa "vad kul att du stannade, oftast kör ni ju bara".. Förstod det som att dom ger upp så fort en hoj ser ut att vilja fortsätta.

Aja, hursom.

Fick efter några veckor hem brev från nån Norsk myndighet som sa att jag kört för fort vilket resulterade i 9000 nok i böter och tre månaders förbud för att köra motorfordon inom Norges gränser. Eftersom Norska myndigheter inte kan dra in svenska tillstånd så fick jag fortfarande köra i Sverige.

Tills:
Fick i mitten av oktober ett brev från transportstyrelsen där det stod att dom fått uppgifter från norska myndigheter som betydde att mitt körkortsinnehav i Sverige var under utredning.
Det tog enda till i slutet på November innan jag fick brev hem där det stod att mitt körkort skulle dras in i två månader, dom ville ha ett yrkande från mig men det sket jag i. Jag hade nämligen en enkelbiljett till Thailand bokad den sista november med plan om hemresa nån gång i April så om dom ville dra in mitt körkort i två månader under tiden så fick dom göra det. :)
Så blev det! Den 17:e december blev mitt körkort indraget tillochmed den 17:e februari. Passade fint! ;)

Det var förhoppningsvis det sista från den här historien. Sensmoralen är nog att inte åka dit för fortkörning, men om det måste göras så passar det bra att vara utan körkort när man ligger på en strand i Sydostasien och dricker Chang/Bintang och liknande. :)

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Vill inte slänga käppar i ditt hjul men jag hoppas inte ditt försäkringsbolag vill höja premien nudå för har man varit av med kortet räknas det som att du haft körkort sen du "får tillbaka det" så 5år blir nollställt ex.... I alla fall vad jag hört...

Putte01

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2011
Hoj
Kawa Ninja 10r 06/ kawa zzr1400 2012
4 år sen körde jag på 90 väg 142 och dem tog kortet. När jag kom hem kontaktade jag trafikverket och sa att jag har tappat mitt körkort och sickade in ny foto och ansökan fick kortet efter 1 vecka. Men det va lite jobbigt köra i Norge man måste undvika att bli stoppad men det gick bra. Domen va 15 dagar fängelse och 18000 norska böter. Jag fick villkorligt på grund av att det gick så länge innan dom fick ta på mig 2år :huvet

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år