Säsongsstart?

Alberto

Nybörjare
Gick med
1 Apr 2011
Hoj
2011 Honda CBR 600 FA
Jag heter Bruce Wayne, men brukar kallas batman!

nej men Seriöst. Det var jag som gick med Janne för ett par veckor sedan, långt hår och skägg ;)

JAHA!! Det var som fan! Du hade varit min sista gissning. Men nu förstår jag i alla fall varför du kände till det där med lagren. :)

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
..ska svara på det där så fort jag kommer hem till datorn.
Du får hänga med på tisdagsturer från Köping som kan bli Oti krog i Fagersta över åsen mot Skinnskatteberg och vidare mot Sala på fin fina vägar. Det kan blir Vägar över Himmeta, Medåker, Norrbysvängen ev och Käglan mot Örebro. Alt Medåker, Arboga, Västermorundan som kan fortsätta mot Katrinehom via Äsköping, eller så. eller Flodefors bie mot Hälleforsnäs(ofta en kombinerat rutt)Hållsta Eskilstuna. Finns ju fina vägar ut från Västeråsmot Salahållet, Vad, Kumla Kyrkby etc..Bara åka med, du blir inte besviken på vägvalen :) :banana

Alberto

Nybörjare
Gick med
1 Apr 2011
Hoj
2011 Honda CBR 600 FA
Jag tog bara en sväng köping-odensvi-markan typ. Vägen mellan Munktorp-Strömsholm är snablad redan i alla fall...

Är det svårt o åka på bakhjulet ? Jag får hänga på styret för att framhjulet inte ska lyfta för mycket på Ninjan ;)

Oj! Vad snabb jag är på att svara. :)

Jadu, nu är jag ju LÅNGT ifrån expert på att köra på bakhjulet.
Jag vet ju inte hur du gör eller vad för Ninja det är (600cc eller 1000cc eller någonstans emellan) men får väl försöka ge mina nybörjartips ändå.
Lyfta för mycket? Så länge du inte går förbi balanspunkten ska det inte vara något problem, fast man i början tycker 30cm över asfalten är jävligt läskigt. Ha bara alltid högerfoten redo vid bakbromsen ifall du går högre upp än du är bekväm med och landa med rakt framdäck så överlever du oftast. :)
Försök även lägga på lite gas precis innan du landar så spar du väldigt mycket på hoj, gafflar och allt vad lager heter (jag är sämst på att komma ihåg det när jag tränar).
Jag personligen tycker också man ska glömma allt vad powerwheelie heter (ändå omöjligt på min 600cc) och bara koppla upp den. Mycket bättre att man lär sig kontrollera upp framhjulet, 1 cm i taget, än att effektkurvan sköter jobbet åt dig och möjligen överraskar dig med hoj 20m. framför dig och asfalt i skinkorna.

Hur som...det finns hur mycket tips och råd och videor angående detta ute på nätet. Det gäller bara att hitta det som passar för just dig. Jag satt och läste och glodde i evigheter och inget funkade för mig och min hoj...NOLL resultat = inget lyft på framdäcket.
Sen hittade jag den här snubben. Resultat direkt, sakta men säkert 1cm. i taget. Vissa dagar precis över asfalten andra nästan uppe i kl. 10 (jag är fortfarande egentligen rädd för att lyfta framdäcket, varje gång jag lyckas skiter jag ner mig samtidigt som jag sekunden efter jublar i hjälmen) :-D

Video 1 är han nybörjare och kör på 1an.
Video 2 har han gjort framsteg och flyttat upp till 2an (vilket också är där du måste börja om du kör en 1000cc, koppla INTE upp din liter hoj på 1an)
VÄLDIGT bra tips i både klippen (ääääälskar hans kanal och andra klipp för övrigt också).

1an: http://www.youtube.com/watch?v=FbiiCqgHgKA

2an: http://www.youtube.com/watch?v=XedchZMgIgY

Lycka till och hoppas att du, jag och alla andra här och därute kommer ur denna säsong med bara hela motorcyklar, ben och glada minnen.

MVH // Alberto

Alberto

Nybörjare
Gick med
1 Apr 2011
Hoj
2011 Honda CBR 600 FA
Du får hänga med på tisdagsturer från Köping som kan bli Oti krog i Fagersta över åsen mot Skinnskatteberg och vidare mot Sala på fin fina vägar. Det kan blir Vägar över Himmeta, Medåker, Norrbysvängen ev och Käglan mot Örebro. Alt Medåker, Arboga, Västermorundan som kan fortsätta mot Katrinehom via Äsköping, eller så. eller Flodefors bie mot Hälleforsnäs(ofta en kombinerat rutt)Hållsta Eskilstuna. Finns ju fina vägar ut från Västeråsmot Salahållet, Vad, Kumla Kyrkby etc..Bara åka med, du blir inte besviken på vägvalen :) :banana

Det låter väldigt bra. Jag ska försöka komma ut på tisdagturerna dom veckor jag jobbar 1a-skift. :)

Alberto

Nybörjare
Gick med
1 Apr 2011
Hoj
2011 Honda CBR 600 FA
Hej ChrilleRR!

Skitkul att träffa dig och dina vänner idag.

Fick mig även en STOR läxa i hur otroligt nyböjare jag är och hur "mesigt" jag kör, saktar ner som fan och vågar inte lägga mig tillräckligt i kurvor, när jag åkte ifrån fiket och följde Gixxxern mot Köping. SKIIIITKUL när jag direkt började härma hans åkning och försökte haka på (gick väldigt bra om jag får säga det själv för att vara första riktiga aktiva turen). Tror jag lärde mig mer under dom minuterna det tog för oss att ta oss till Köping än dom nästan 2 månaderna jag åkt runt själv.

Riktig uppsving i teknik, förtroende för hojen/däcken och självförtroende...turen jag körde sen själv till Fagersta och sen hem till Västerås var nog det roligaste och bästa jag gjort hittills! :-D

Hoppas vi ses snart igen. MVH // Alberto

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
ZX-10R 2011
Tjenare, Alberto

Med risk för att låta som en sur gammal gubbe (vilket jag är ;)). Ta det lungt på gruppkörningarna, hellre köra i ett tempo som man behärskar än att köra över sin förmåga. Tror man skiter i att man kör "mesigt" den dagen man har turen att endast plocka upp plastdelar från en kraschad hoj. Att tex gena i en skymd kurva lr liknande för att komma ikapp dom framför förstår alla hur det kan sluta.

Finns en del som säger sig fixa att byta spår i snäva kurvor om det dyker upp ett hinder när dom ligger och pressar nära max på allmän väg. Jag tvivlar att dom kan och om man skulle så finns det oftast inte någonstans att ta vägen förutom ut i terrängen.

Skulle hellre rekommendera att du tar dig till någon smc knix kurs på gröndal, sala eller kanske kör på storbana istället. Där lär du dig att köra hoj på ett säkert sätt.

mungajanne

Låg fart gör ont!!!
Gick med
26 Jun 2005
Hoj
Suzuki GSR 600 -08, Suzuki GSX400-82, HUSQVARNA Mod. 24 1946
Tjenare, Alberto

Med risk för att låta som en sur gammal gubbe (vilket jag är ;)). Ta det lungt på gruppkörningarna, hellre köra i ett tempo som man behärskar än att köra över sin förmåga. Tror man skiter i att man kör "mesigt" den dagen man har turen att endast plocka upp plastdelar från en kraschad hoj. Att tex gena i en skymd kurva lr liknande för att komma ikapp dom framför förstår alla hur det kan sluta.

Finns en del som säger sig fixa att byta spår i snäva kurvor om det dyker upp ett hinder när dom ligger och pressar nära max på allmän väg. Jag tvivlar att dom kan och om man skulle så finns det oftast inte någonstans att ta vägen förutom ut i terrängen.

Skulle hellre rekommendera att du tar dig till någon smc knix kurs på gröndal, sala eller kanske kör på storbana istället. Där lär du dig att köra hoj på ett säkert sätt.

Alberto!

Instämmer helt med Tpåsen, börjar du köra på gränsen i trafiken så får övriga plock ihop delarna efter dig snart.
Tänk på att de du åker med troligtvis inte ligger på sin övre gräns när du som ny kör nära din övre gräns,
man inväntar alla i gruppkörningar så det är ingen som kommer bort.

Kör lungt så ses vi på många körningar. :tummenupp

Alberto

Nybörjare
Gick med
1 Apr 2011
Hoj
2011 Honda CBR 600 FA
Tjenare, Alberto

Med risk för att låta som en sur gammal gubbe (vilket jag är ;)). Ta det lungt på gruppkörningarna, hellre köra i ett tempo som man behärskar än att köra över sin förmåga.

Alberto!

Kör lungt så ses vi på många körningar. :tummenupp

Hej!

Åhja! Jag instämmer helt på vad ni säger. Jag kör aldrig, själv eller med någon annan, så jag känner mig osäker.
Därför tog jag i mer i t.ex. öppna kurvor när jag såg hur killen framför hanterade dom och samtidigt tänkte "Men! Varför har jag inte gjort så innan?!" medan andra gånger var det "Ehhh...nej! Det där vågar jag inte här. Vi ses längre fram!"

Jag blev ju inte huligan på 1 sekund pga sällskapet utan jag tror mer jag uppgraderare "mes" till "mes-light". :-D

Jag tar ju det fortfarande bra lugnt och vill lära mig ett steg i taget för min egen säkerhet samtidigt som jag är VÄLDIGT rädd om min hoj som fortfarande är såpass nyfödd att den inte klarar av att hålla upp huvudet själv. :)

Alberto

Nybörjare
Gick med
1 Apr 2011
Hoj
2011 Honda CBR 600 FA
Välkommen till Gelleråsen 27-28 april så kan du få lära dig svänga på riktigt ;)

Jag har redan funderat på att ta SHKen.
Jag fyller år 28e så jag hoppas att jag kan åka dit och fira min födelsedag på vad jag tycker är bästa möjliga vis...med hojen på bana. :)

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Hoj
Lill-Jingis
janä ta å skvimpa i lite olja i den där gammla hondan, å ut och skaka rost av sig,
men veckans fail som jag kom på var ju att magneten för fartmätarn sitter på fälgarna med bandäck :huvet

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Jag har redan funderat på att ta SHKen.
Jag fyller år 28e så jag hoppas att jag kan åka dit och fira min födelsedag på vad jag tycker är bästa möjliga vis...med hojen på bana. :)

Tipset är o boka innan ;) Det är inte riktigt 'kom o kör' på storbane åkningarna ;) Jag ska dit både 27-28 ;)

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring