Sätta i extra stålplatta i kopplingen på gixxer 1000 k4

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
Längst in i kopplingskorgsnavet så glider lamellen direkt mot kopplingskorgsnavet, borde man inte kunna lägga till en extra drivstålplatta där. Så man slipper slita på aluminiumet i kopplingskorgsnavet? Vad kan gå snett om man på hela lamellenpacken sammanlagd behåller standardmåtten utåt mot tryckplattan?

Svara om du har kunskap i ämnet, helst ska du ha tagit isär en koppling av typen eller motsvarande själv.

Tack!
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Och hur menar du att lamellen skulle slita på aluminiumet? Visst, någon form av nötning blir det säkert, men det kommer bli hack i kopplingskorgen så att du vill byta ut den långt innan du slitit på den med lamellerna, som du lär behöva byta ett 20tal gånger innan du faktiskt slitit på aluminiumet. Du kör en 12 år gammal dussinhoj, inte en 70 år gammal raritet, ta det lugnt, folk som jobbar 8-17 med att designa sådana här prylar har suttit något år med din koppling, varken du eller jag kan bättre än dem.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det är inget som kan gå snett om du ser till att tryckplattan inte kan förlora ingreppet mot hubben när du kopplar ur.
 

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
Och hur menar du att lamellen skulle slita på aluminiumet? Visst, någon form av nötning blir det säkert, men det kommer bli hack i kopplingskorgen så att du vill byta ut den långt innan du slitit på den med lamellerna, som du lär behöva byta ett 20tal gånger innan du faktiskt slitit på aluminiumet. Du kör en 12 år gammal dussinhoj, inte en 70 år gammal raritet, ta det lugnt, folk som jobbar 8-17 med att designa sådana här prylar har suttit något år med din koppling, varken du eller jag kan bättre än dem.
Jag frågar vilka problem som hade kunnat uppstå.

Och de som jobbar 8-17 med att designa min koppling i ett år har inte som primärt mål att maximera livslängden (isåfall så hade de gjort en framskärm som går längre ner och ett galler framför kylaren för att skydda den t.ex., om man kollar designen på andra delar av cykeln), de vill samtidigt bespara vikt på alla fronter. Så släpp kortet att deras design inte kan förbättras (i alla fall ur en livslängdssynpunkt).

Sen är det sant att jacken i kopplingen kommer, men ifall man flyttar hela raden lameller och tryckplattor 2,5 mm utåt (som det blir med en stålplatta längst in) så kommer tryckplattorna inte längre fastna i jacken på kopplingskorgen (ha i åtanke att hela raden med lameller och tryckplattor fortfarande är inom standardmått på det stora hela då lamellerna var för sig har cirka hälften av friktionsmaterialet kvar). Så om slitaget på kopplingskorgens botten inte är nåt du bryr dig om så kanske jacken är något som är värt att tänka på? En kopplingskorg är inte billig, du får gärna länka till någon som har ett rimligt pris för än ny eller "som ny" begagnad.

Alternativt om du är så ekonomiskt oberoende som du verkar så får du gärna skicka en till mig.
 

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
Jag sa inte att du måste ha bytt koppling på en gixxer 1000, ja sa att du ska ha (jag citerar) "tagit isär en koppling av typen eller motsvarande själv."

Har du tagit isär en motsvarande koppling? (alltså inte specifikt en gixxer 1000)
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag frågar vilka problem som hade kunnat uppstå.

Och de som jobbar 8-17 med att designa min koppling i ett år har inte som primärt mål att maximera livslängden (isåfall så hade de gjort en framskärm som går längre ner och ett galler framför kylaren för att skydda den t.ex., om man kollar designen på andra delar av cykeln), de vill samtidigt bespara vikt på alla fronter. Så släpp kortet att deras design inte kan förbättras (i alla fall ur en livslängdssynpunkt).

Sen är det sant att jacken i kopplingen kommer, men ifall man flyttar hela raden lameller och tryckplattor 2,5 mm utåt (som det blir med en stålplatta längst in) så kommer tryckplattorna inte längre fastna i jacken på kopplingskorgen (ha i åtanke att hela raden med lameller och tryckplattor fortfarande är inom standardmått på det stora hela då lamellerna var för sig har cirka hälften av friktionsmaterialet kvar). Så om slitaget på kopplingskorgens botten inte är nåt du bryr dig om så kanske jacken är något som är värt att tänka på? En kopplingskorg är inte billig, du får gärna länka till någon som har ett rimligt pris för än ny eller "som ny" begagnad.

Alternativt om du är så ekonomiskt oberoende som du verkar så får du gärna skicka en till mig.

Andra träffen på ebay går på 2000 Ink frakt. Det är ett 12 år gammalt fordon. Saker kommer att gå sönder. Ett bakdäck kostar mer än kopplingskorgen, en uppsättning hjullager närmar sig samma peng de med, att äga ett gammalt fordon kostar, välkommen till verkligheten.

För övrigt, en lite glappande stålskiva lär äta långt mer aluminium än en lamellskiva, mjukaste materialet ger ju som bekant efter först.

För all del, flytta runt, det gör inte mig något alls.
 

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
Det är inget som kan gå snett om du ser till att tryckplattan inte kan förlora ingreppet mot hubben när du kopplar ur.

Men som sagt i originalposten, håller man sig inom standard måtten på packen med lameller+drivplattor (räknat över hela packen) så borde ju inte tryckplattan kunna släppa ut lamellerna?

För annars får man ju vara rädd för att tryckplattan släpper ut lamellerna då man byter drivplattor och lameller till nya också?
 
Last edited:

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
Andra träffen på ebay går på 2000 Ink frakt. Det är ett 12 år gammalt fordon. Saker kommer att gå sönder. Ett bakdäck kostar mer än kopplingskorgen, en uppsättning hjullager närmar sig samma peng de med, att äga ett gammalt fordon kostar, välkommen till verkligheten.

För övrigt, en lite glappande stålskiva lär äta långt mer aluminium än en lamellskiva, mjukaste materialet ger ju som bekant efter först.

För all del, flytta runt, det gör inte mig något alls.
Tro mig, jag har kollat på Ebay. Jag har ännu inte sett nåt kopplingsnav utan märken efter drivplattorna, så de där är inte nya. Jag sa länka mig till en som är ny eller "som ny". De där ihopskruvade kopplingskorgarna går ju inte å se hur slitna de är inuti. Du kanske gillar att köpa grisen i säcken, men alla har inte den böjelsen.

Och vad är som ska glappa menar du? Det har aldrig legat en stålskiva längst in, alltså kommer det glappa allra minst där inne, och i och med att packen flyttas 2,5 mm utåt så kommer glappet att minska hela vägen. Så vad är ditt problem? (förutom att du tycker du vet bäst för att du kör rookie 600 och gärna stoltserar med det i din signatur)
 

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
Sen Rosabil, så förstår jag inte hur en drivplatta som roterar tillsammans med kopplingskorsnavet kan orsaka mer slitage än en lamell som utövar friktion på densamma
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Tro mig, jag har kollat på Ebay. Jag har ännu inte sett nåt kopplingsnav utan märken efter drivplattorna, så de där är inte nya. Jag sa länka mig till en som är ny eller "som ny". De där ihopskruvade kopplingskorgarna går ju inte å se hur slitna de är inuti. Du kanske gillar att köpa grisen i säcken, men alla har inte den böjelsen.

Och vad är som ska glappa menar du? Det har aldrig legat en stålskiva längst in, alltså kommer det glappa allra minst där inne, och i och med att packen flyttas 2,5 mm utåt så kommer glappet att minska hela vägen. Så vad är ditt problem? (förutom att du tycker du vet bäst för att du kör rookie 600 och gärna stoltserar med det i din signatur)

Om stålskivorna inte glappade något alls, så hade de inte gått att rubba i sidled (in/ut över kopplingskorgen). Det lilla glappet blir värre med tiden då de nöter upp de små hack vi båda talat om tidigare. Det innebär att stålskivan kommer att ligga o gnuggas lite lätt mot aluminiumet. Jag tror inte att det är någon fara med det heller, din cykel är inte gjord av smör.

Den jag såg på ebay var ny. Du är så sur så du får faktiskt leta själv. Dock kommer den ju ändå inte behövas? Stoppa i din stålskiva o kör, hojen kommer inte att dö för det.
 

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
Om stålskivorna inte glappade något alls, så hade de inte gått att rubba i sidled (in/ut över kopplingskorgen). Det lilla glappet blir värre med tiden då de nöter upp de små hack vi båda talat om tidigare. Det innebär att stålskivan kommer att ligga o gnuggas lite lätt mot aluminiumet. Jag tror inte att det är någon fara med det heller, din cykel är inte gjord av smör.

Den jag såg på ebay var ny. Du är så sur så du får faktiskt leta själv. Dock kommer den ju ändå inte behövas? Stoppa i din stålskiva o kör, hojen kommer inte att dö för det.
Men det har ju inte legat något stålskiva längst in innan? Så då har ju inte glappet blivit "värre med tiden" som du utrycker dig.

Jag är så sur? Du tjatar om dussinhojar och att jag klagar på att det är dyrt att äga en gammal hoj? Detta sa du redan i din originalpost. Istället för att klanka ner på hojen i sig, eller på mig som person (bra start för dig eller hur?) så kan du väl säga rent mekaniskt vad som kan gå fel eller om du varit med om något som kan vara av intresse att veta, alternativt har en bekant som har de?

Titta på dig själv innan du anklagar mig för att vara sur. Och jag tror inte alls du hittat nåt nytt kopplingskorgsnav på ebay, du säger bara så för att försöka bestraffa mig för att jag sårat dig!
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Men det har ju inte legat något stålskiva längst in innan? Så då har ju inte glappet blivit "värre med tiden" som du utrycker dig.

Jag är så sur? Du tjatar om dussinhojar och att jag klagar på att det är dyrt att äga en gammal hoj? Detta sa du redan i din originalpost. Istället för att klanka ner på hojen i sig, eller på mig som person (bra start för dig eller hur?) så kan du väl säga rent mekaniskt vad som kan gå fel eller om du varit med om något som kan vara av intresse att veta, alternativt har en bekant som har de?

Titta på dig själv innan du anklagar mig för att vara sur. Och jag tror inte alls du hittat nåt nytt kopplingskorgsnav på ebay, du säger bara så för att försöka bestraffa mig för att jag sårat dig!

Nej, glappet är inte stort än, det kommer förr eller senare att bli större, men hur som, så finns glappet där, hur litet det än må vara.

Jag har dussinhojar även jag, som du ser under mitt namn. De är byggda för att funka, precis som vilken mc, bil eller moppe som helst. Att konstatera att den är gammal nog för att få problem, men inte i närheten av gammal nog för att få problem med att saker som håller 40 år nöts ut är väl ändå inte att klanka ner på varken dig eller hoj? Själv har jag även en 17 år gammal bil, det tog 2 veckor innan jag fick slanta en verkstad 4000 för att byta ett jävla lager på skiten. Dock är det bara att bita i det sura äpplet, för jag vet att den är 17 år gammal, och att det förr eller senare kommer att gå sönder saker på den. Inte heller bilen är något exotiskt.

Om du bara stoppar i en extra skiva så kommer du på kort sikt bara att behöva justera kopplingen, inget annat kommer troligtvis att hända. Om absolut ingen olja kommer in mellan stålskiva och kopplingskorg (vilket inte känns troligt att det kommer ske, men nu säger jag OM, den kommer ju trots allt inte vilja flytta sig från kopplingskorgen frivilligt, och jag vet inte hur plan den är eller vad vibrationerna gör) så kommer det lilla glappet som finns redan från början (jättelitet, men det finns där) att börja nöta lite på kopplingskorgen. Tittar vi några tusen mil fram i tiden så kan det då bli dags att byta kopplingskorg, men det hade det ju blivit hur som. (vilket är anledningen att jag ser det som ganska onödigt)
Blir det så att det blir några aluminiumflagor av slitaget så är de ju tyngre än oljan, så de kommer antagligen bara att lägga sig på botten i oljetråget.

2mm på en koppling är ganska mycket. Jag känner mig spontant väldigt osäker på om du klarar att hålla dig inom specad tjocklek med en extra skiva. Om inte kan du se om det finns olika tjocklekar på skivorna till gixxern (vilket jag spontant är osäker på, men jag vet att kawa har några 2.6, några 2.3 och några 2.0 skivor i varje koppling), i sådana fall kan du ju pussla litegrann.

Det stod åtminstone "new gsxr 1000 clutch basket", men de kanske ljög.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Längst in i kopplingskorgsnavet så glider lamellen direkt mot kopplingskorgsnavet, borde man inte kunna lägga till en extra drivstålplatta där. Så man slipper slita på aluminiumet i kopplingskorgsnavet? Vad kan gå snett om man på hela lamellenpacken sammanlagd behåller standardmåtten utåt mot tryckplattan?

Svara om du har kunskap i ämnet, helst ska du ha tagit isär en koppling av typen eller motsvarande själv.

Tack!

Det går inte att behålla standardmått på lamellpaketet om en extra stålplatta sätts in och spelet är normalt så pass litet, några tiondelar, att en extra platta troligen kommer att låsa upp kopplingen. Min egen erfarenhet är att botten i kopplingkorgen, även om det är aluminium, är det som orsakar minst problem på kopplingar som behöver renoveras.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har aldrig sett en innerkorg som blivit så nött att den måste kasseras, den kommer antagligen fortfarande vara användbar den dagen din motor havererar och hojen är totalslut.

Vad som kan gå fel? Prova lägga dit en stållamell direkt längst in på innerkorgen så kommer den med största sannolikhet inte ligga an mot friktionsytan utan istället hänga fast längre in på medbringartänderna och fjädra in ner mot innerkorgens befintliga glidyta.

Men vad vet jag, jag har ju aldrig haft isär en gixxer 1000.
 

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
Nu tycker jag du känns mycket trevligare att prata med!

Hur tänker du mer ingående när du skriver följande?
Om du bara stoppar i en extra skiva så kommer du på kort sikt bara att behöva justera kopplingen, inget annat kommer troligtvis att hända. Om absolut ingen olja kommer in mellan stålskiva och kopplingskorg (vilket inte känns troligt att det kommer ske, men nu säger jag OM, den kommer ju trots allt inte vilja flytta sig från kopplingskorgen frivilligt, och jag vet inte hur plan den är eller vad vibrationerna gör) så kommer det lilla glappet som finns redan från början (jättelitet, men det finns där) att börja nöta lite på kopplingskorgen. Tittar vi några tusen mil fram i tiden så kan det då bli dags att byta kopplingskorg, men det hade det ju blivit hur som. (vilket är anledningen att jag ser det som ganska onödigt)
Blir det så att det blir några aluminiumflagor av slitaget så är de ju tyngre än oljan, så de kommer antagligen bara att lägga sig på botten i oljetråget.


Menar du att det kommer bildas jack precis som på de andra ställena på kopplingskorgen där drivplattorna hakar i korgen? Detta förstår jag såklart isåfall. Eller menar du att stålplattan kommer nöta på samma yta som lamellen nötte på innan på aluminiumet? I det senare fallet får du förklara ytterligare, för att plattan bara går rakt ut och rakt in borde inte slita det minsta på korgen känns det som (i alla fall inte på botten av den, på korgens armar förstår jag såklart att det bildas märken precis som där de andra drivplattorna sitter)? Som sagt förklara gärna lite mer ingående hur du ser på saken gällande denna detalj.

Sen så har jag mätt varje lamell och drivplatta, och jämfört tjockleken med nya lameller och plattor, och kommit fram till att en helt ny uppsättning lameller+drivplattor är 3,35 mm tjockare på det stora hela än vad de är just nu. Isåfall borde jag kunna sätta in en platta på 2,5 mm längst in och ändå vara 0,85 mm från standardmått (då har jag inte räknat med slitage på aluminium på tryckplatta och kopplingskorgsbotten)
 

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
Det går inte att behålla standardmått på lamellpaketet om en extra stålplatta sätts in och spelet är normalt så pass litet, några tiondelar, att en extra platta troligen kommer att låsa upp kopplingen. Min egen erfarenhet är att botten i kopplingkorgen, även om det är aluminium, är det som orsakar minst problem på kopplingar som behöver renoveras.
NU är det så att lamellerna är lite slitna, så att standardmått kan bibehållas på det stora hela.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Om du har så mycket slitage som totalt 3,35 mm är det lamellerna som har gjort sitt och behöver bytas. Att sätta dit en extra stålplatta för att kompensera slitaget är inte så begåvat.
 

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
Jag har aldrig sett en innerkorg som blivit så nött att den måste kasseras, den kommer antagligen fortfarande vara användbar den dagen din motor havererar och hojen är totalslut.

Vad som kan gå fel? Prova lägga dit en stållamell direkt längst in på innerkorgen så kommer den med största sannolikhet inte ligga an mot friktionsytan utan istället hänga fast längre in på medbringartänderna och fjädra in ner mot innerkorgens befintliga glidyta.

Men vad vet jag, jag har ju aldrig haft isär en gixxer 1000.

Vad menar du med att den inte kommer ligga an mot friktionsytan? Friktionslamellen pressas ju mot den då jag satt ihop kopplingen? Vad menar du med att den kommer "hänga fast längre in på medbringartänderna och fjädra in ner mot innerkorgens befintliga glidyta." självfallet kommer den pressas mot innerkorgens befintliga glidyta, men vad kommer få den att fjädra?
 

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
Om du har så mycket slitage som totalt 3,35 mm är det lamellerna som har gjort sitt och behöver bytas. Att sätta dit en extra stålplatta för att kompensera slitaget är inte så begåvat.

Lamellerna kan vara mellan 2,45 till 2,95 mm nya (beroende på märke och typ antar jag) enligt verkstadshandboken, minsta gräns för byte enligt samma bok är 2,15 mm.
Drivplattorna är 2,3 mm standard (barnetts). Om man räknar ihop hur stor packen av lameller+plattor får vara (2,95 mm x 10 + 9 x 2,3 mm) och jämför med vad jag har (den sämsta lamellen är 2,5, några 2,6, några 2,7, några 2,85) så är jag inom gränserna med mina slitna lameller så att de inte ska behöva bytas, samtidigt så är jag 3,35 mm från de största standardmåtten för min koppling ---> därför borde man kunna lägga till en platta längst in?
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top