Sätta ihop nsr-motor

gammelfarfar

Bra kan alltid bli bättre
Gick med
19 May 2004
Ort
Stockholm/Nacka/Saltsjö-Boo
Hoj
Honda NSR 125 R -91
Jag har bytt ramlager, packningar och lite annat på min nsr-motor, men jag verkar inte få ihop den... Jag tror att vevaxeln har kommit in i ramlagren ordentligt och allt funkar när jag sätter ihop motorhalvorna mot varandra (det är dock ett glapp på en knapp mm) men när jag börjar momentdra låser sig både vevaxeln och den utgående axeln, de blir skithårda att vrida runt.

Har jag glömt något eller vet nån vad felet är?

Tack på förhand!
 
Last edited:

rune gris

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mariehamn
Hoj
fighter
tja.. hördu att de e gamla NSR motorn kan ja tänka mig.. :p
ha meckat lite med dom med, men hade aldrig samma problem som dig... kolla att ramlagrena är ordentligt pressade mot vevaxeln (om det var den muttern du menade). och du har förstås hittat domdär specialmuttrarna redan kan ja tänka mig (till kopplingskorgen och balansaxeln), dom är ena j''''r...
men domhär kanske hjälper dig lite...:)

hör av dj om du behöver fler bilder...:p har en bunt
 

Bifogat

  • NSR-vevaxel och kolv.jpg
    NSR-vevaxel och kolv.jpg
    37 KB · Visningar: 82
  • NSR-kopplingspaket.jpg
    NSR-kopplingspaket.jpg
    33.6 KB · Visningar: 70
  • NSR-växellåda.jpg
    NSR-växellåda.jpg
    37.4 KB · Visningar: 75

gammelfarfar

Bra kan alltid bli bättre
Gick med
19 May 2004
Ort
Stockholm/Nacka/Saltsjö-Boo
Hoj
Honda NSR 125 R -91
tja.. hördu att de e gamla NSR motorn kan ja tänka mig.. :p
ha meckat lite med dom med, men hade aldrig samma problem som dig... kolla att ramlagrena är ordentligt pressade mot vevaxeln (om det var den muttern du menade). och du har förstås hittat domdär specialmuttrarna redan kan ja tänka mig (till kopplingskorgen och balansaxeln), dom är ena j''''r...
men domhär kanske hjälper dig lite...:)

hör av dj om du behöver fler bilder...:p har en bunt

Ramlagren är redan pressade i blockhalvorna av en verkstad så de borde kommit på rätt plats. I så fall är det vevaxeln som inte riktigt kommer i det högra lagret, det ser jag inte eftersom det är ihop, men det handlar bara om en halv millimeter i så fall och det tycker inte jag verkar troligt. Det konstiga är att varken vevaxeln eller den utgående axeln från växellådan går att vrida när man har dragit åt skruvarna, trots att de inte sitter ihop med något kugghjul än... Det sitter ju inget i sidorna på vevaxeln. Fattar verkligen inte vad som är fel! :mad:
 
Last edited:

rune gris

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mariehamn
Hoj
fighter
Ramlagren är redan pressade i blockhalvorna av en verkstad så de borde kommit på rätt plats. I så fall är det vevstaken som inte riktigt kommer i det högra lagret, det ser jag inte eftersom det är ihop, men det handlar bara om en halv millimeter i så fall och det tycker inte jag verkar troligt. Det konstiga är att varken vevstaken eller den utgående axeln från växellådan går att vrida när man har dragit åt skruvarna, trots att de inte sitter ihop med något kugghjul än... Det sitter ju inget i sidorna på vevstaken. Fattar verkligen inte vad som är fel! :mad:

jasså... vad menar du med att vevstaken inte riktigt kommer in? vevstaken sitter ju ihop med vevaxeln och, sitter på ett nållager...
annars kan du ha någe knas i växellådan, kolla att alla brickor och att alla kuggar ligger i rätt läge på axlarna, och speciellt att alla axlar ligger i rätt läge... förresten har du plockat ihop någon motor tidigare?
 

gammelfarfar

Bra kan alltid bli bättre
Gick med
19 May 2004
Ort
Stockholm/Nacka/Saltsjö-Boo
Hoj
Honda NSR 125 R -91
jasså... vad menar du med att vevstaken inte riktigt kommer in? vevstaken sitter ju ihop med vevaxeln och, sitter på ett nållager...
annars kan du ha någe knas i växellådan, kolla att alla brickor och att alla kuggar ligger i rätt läge på axlarna, och speciellt att alla axlar ligger i rätt läge... förresten har du plockat ihop någon motor tidigare?

Menar såklart vevaxeln, fel av mig... :) Det kan inte vara nåt knas med kuggar som ligger i fel läge för växellådan sitter ihop komplett i högra blockhalvan.
Har ej satt ihop motorn tidigare
 

rune gris

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mariehamn
Hoj
fighter
hmm... märkligt problem detdär... kan inte komma på något... men har du provat att sätta på växelspaken och provat växla och vrida och vicka fram och tillbaka på blockhalvorna samtidigt som du sätter ihop dom? typ ända rådet jag kan komma på nu, menmen... ta lite bilder annars, så kanske man ser något som e till fans... :p
ska riva min NSR motor imorgonkväll igen.. för tredje gången:tummenupp
 

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Har du sätt i rätt ramlager?? jag har nämligen en kompis som fick fel ramlager som var ca 1mm för breda detta gjorde att det blev en glipa på 2mm.


Pressa du i lagrena i båda halvorna?? annars brukar man (i alla fall jag) sätta ena lagret på vevpartit och andra i motorhalvan. Jag brukar först sätta i vev partit på "kopplingssidan" sen så sätter du lagret på vevpartits vänstersida (mot svänghjulet) och lägger på vänster motorhalva och knackar lite lätt med en gummiklubba då brukar det funka.
 
Last edited:

Simon_125

Meckarn
Gick med
25 May 2007
Ort
Helsingborg, Rydebäck
Hoj
GasGas 400Sm 02 , samt 2 kassa rd
även fast veven går runt stenhårt så kan du starta den och det släpper ganska direkt, annars tar du en gummi hammare, svänghjulsmutter, sen slår du på vevaxlen försiktigt så hoppar veven in sig rätt så går den runt fint å lätt.

Du ska igentligen värma motor blocken i 200 grader i ugnen, frysa veven , sen smälla ihop allt så trillar allt ihopa med vart annat, när blocken inte är varma så kan de va så att veven lägger sig aningen mer på ena sidan vilket gör den väldigt seg att dra runt, men detta släpper alltid vid start. så du kan göra antingen eller, har satt ihop många motorer när veven gått trögt, släpper direkt vid start...
 
Last edited:

Mussebj

Motard Musse
Gick med
28 Oct 2006
Ort
Skåne, utanför landskrona
Hoj
Ten7 -06
jag har bytt klyvt rätt många motorer och det är alltid lite tungt när man bytt lager och veven går trögt, jag brukar skruva ihop blocken med veven i och sen slå försiktigt på var sida på veven, funkar alltid
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top