Sätta på framdrev på GSXR 750 -01

krutow

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
Örebro
Hoj
2001 Suzuki GSX 750 R
Köpt ett nytt framdrev från Vortex och undrar över en sak.

Originaldrevet är ju helt platt men på Vortex är det en liten "klack" runt hålet, samma sida där numren är stämplade.
Skickar en bild så ni ser :)

Visst ska väl sidan med klacken och numren vara inåt?

Någon som vet med säkerhet?

Tacksam för svar
 

Bifogat

  • 20150724_152650_resized.jpg
    20150724_152650_resized.jpg
    1.2 MB · Visningar: 103

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om originaldrevet (säker på det är originaldrevt?) är helt platt så kommer drevet flyttas ut från motorn om du sätter klacken in mot motorn. Och var det då rätt från början kommer kedjan gå lite snett inåt bakåt mot bakdrevet.
Om jag var helt säker på att det är originaldrevet från Suzuki så hade jag satt klacken utåt.
För att undvika att kedjan flyttas utåt.
Servicemanualen till 2000,,2001,2002
http://speedzonemanuals.com/manuals/suzuki/motorcycle/gsxr750_00-03.pdf

Båda dreven är väl lika tjocka? :va Dvs båda är avsedda för samma kedja....
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Japp, drevet är för 525 kedjan som sitter på ;)

Jag tror inte det är originaldrevet som sitter på.
För nar jag bytte drivpaket vid ca 3000mil på min Suzuki SV650S och likadant när jag bytte drivpaket på min Triumph Sprint RS vid ca 3500 mil satt originaldrevet på och det är inte platt.
Under tänderna (på båda hojarna) på dreven satt det ca 5 mm tjocka och ca 5 mm djupa fyrkantiǵa gummiringar.
På båda sidorna av dreven.
Uppgiften för gummiringarna är att dämpa djud från kedjan/drevet.
På mina drivpaket från ADDEMOTO fanns inga gummiringar på främre kedjedrevet. Och med tanke på priset jämfört med original drivpaket, OK för mig.

Min tro är därför att att det inte var originaldrevet som satt på din hoj.
Jag saknar gummiringarna.
Hur långt har den gått?
 

krutow

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
Örebro
Hoj
2001 Suzuki GSX 750 R
Jag vet vad du menar med de gummibeläggen, jag har ett drev på nu från JT som är gjort för GSXR 750 -01 det är helt platt
Om jag sätter drevet med klack inåt kommer ju läget att ändras och kedjan kommer att gå snett.
Får jämföra de 2 innan jag skruvar dit det nya

Hojen gått snart 4000mil
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Siffror etc som är instämplat på drevet torde logiskt sett synas när man kladdat på drevet. JT´s drev ska i alla fall monteras så.....
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag vet vad du menar med de gummibeläggen, jag har ett drev på nu från JT som är gjort för GSXR 750 -01 det är helt platt
Om jag sätter drevet med klack inåt kommer ju läget att ändras och kedjan kommer att gå snett.
Får jämföra de 2 innan jag skruvar dit det nya

Hojen gått snart 4000mil

Då gissar jag att drivpaketet är bytt redan en gång. För min SV650S nådde gränsen för kedjeförlängning enligt Haynes Suzuki manual vid 3000mil.
GSX-R 750 har dubbla motoreffekten jämfört med SV650S. Accelerationerna sliter på kedjan.
Det finns ett knep till. Originalkedjorna levereras normalt färdignitade till MC-fabriken. Och monteras samtidigt med svingen på hojen. Går kedjan genom svingen gissar jag att kedjan om det går svetsas in i svingen vid svingtillverkningen. Allt för att slippa fetta in, montera och nita kedjelås på "bandet".

Det betyder att en originalkedja har till 100 % identiska nitar. Medan på en utbytt kedja kan man hitta två nitar som skiljer sig från de övriga nitarna, nitlåset.
 
Last edited:

krutow

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
Örebro
Hoj
2001 Suzuki GSX 750 R
Då gissar jag att drivpaketet är bytt redan en gång. För min SV650S nådde gränsen för kedjeförlängning enligt Haynes Suzuki manual vid 3000mil.
GSX-R 750 har dubbla motoreffekten jämfört med SV650S. Accelerationerna sliter på kedjan.
Det finns ett knep till. Originalkedjorna levereras normalt färdignitade till MC-fabriken. Och monteras samtidigt med svingen på hojen. Går kedjan genom svingen gissar jag att kedjan om det går svetsas in i svingen vid svingtillverkningen. Allt för att slippa fetta in, montera och nita kedjelås på "bandet".

Det betyder att en originalkedja har till 100 % identiska nitar. Medan på en utbytt kedja kan man hitta två nitar som skiljer sig från de övriga nitarna, nitlåset.

Ok, tack för tips :)
 

krutow

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
Örebro
Hoj
2001 Suzuki GSX 750 R
Fick hem drevet, passade utmärkt med Vortex 18kugg på GSXR 750 /01
Nu 18 fram och bak 44 SRAD
Blir ganska nära 17/42 som är original
:D
 
Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top