Troy Bayliss började inte köra hoj förrän han var 18! Sen är det bara att ringa. Ring ring ring! Var med och arrangerade en endagsfestival när jag gick i gymnasiet och kommer ihåg det ständiga jagandet av sponsorer. Ring företag du vet har mycket pengar. Jag som bor på västkusten ringde till exempel Gothia och konversationen gick såhär:
Jag: Hejsan jag heter ---- ------- och går på Ljud och bildskolan, jag skulle vilja prata med någon på erat kontor om vårat evenemang vi ska ha här i staden och sponsring av pengar till det.
Gothia: Ja du får prata med den här snubben(typ)
Jag: blablbalbalbala "Allt vi kan få är väldigt uppskattat, det kan handla om en tusenlapp!"
Gothia: Då är vi inte intresserade. Då handlar det om välgörenhet och det håller inte vi på med. Hade det varit en annan typ av upplägg där vi stod som enda sponsor hade vi kanske med närmare samarbete och genomgång och möten kunnat finansiera hela kalaset om det hette typ "Gothiafestivalen" eller något och vi såg ett värde i att nå ut till den målgruppen. Men det är inte aktuellt med den typen av pengar.
Lärde mig en bra läxa där och det MÅSTE vara tydligt vad som går tillbaka, vad målgruppen är och vad pengarna går till och så vidare. Det handlar alltså om STORA företag, och i ditt fall företag som skulle ha ett intresse av att synas internationellt i hoj-kretsar och kanske ett långsiktigt samarbete eftersom du är ung, vilket är svårt att hitta i Sverige, tror det är lättare att hitta t.ex. i England. Ring HM plant och dom som rejsar i BSB liksom och fråga om dom är intresserade av en ung svensk talang, som har kontakt med ex. Backlund som det går bra för, du kan bara få ett nej.
Nu är det tajt men tror att det kan vara ditt enda hopp att bara ringa och ringa och sen ringa tillbaka om de inte är nöjda med intrycket