Så är det

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Det primära på ett forum är inte att vara saklig och ge korrekta svar, det är betydligt viktigare att ifrågasätta saker som man inte har en aning om och gärna krydda det med egna gissningar.

_Dräparen_

Medlem
Gick med
29 Sep 2011
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 900SSiE -00
Köp altid dina glöd lampor på dacia dom har livstids garranti så länge dom är monterade på rätt sett i deras bilar av värksta biltema ÄR skit för det saknas lampor i kartångerna

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Triumph Tiger SE
1 gamal forum räv som snor en "hur man"-tråd från ett anat forum och återpostar på sitt egna forumät med vissa mofidikationSidor :fakta

Att kalla en webbplats för hemsida är lika fel som att kalla en bok för omslag, eller att kalla ett hus för fasad. Jag föreslår att vi alla slutar använda ordet hemsida. Nu.

Ordet hemsida kan betyda den första sidan på en webbplats, alternativt den webbsida som laddas när du startar din browser. Men hemsida betyder inte en hel webbplats.

Hemsida är en översättning av ordet homepage och på engelska skulle ingen säga ”We are rebuilding our entire homepage”, utan istället säga ”We are rebuilding our entire website”. Frågan är varför det gått så snett i Sverige.

Ordet hemsida kan betyda många olika saker

Det stora problemet med ordet hemsida är att det inte är entydigt. Det gör att om du pratar med någon som säger hemsida vet du inte exakt vad hon menar:
1.Personen säger hemsida men kanske menar webbplats.
2.Personen säger hemsida men kanske menar förstasidan på en webbplats
3.Personen säger hemsida men kanske menar den webbsida som visas när en webbläsare startas
4.Personen tror att du lättare förstår ordet hemsida än ordet webbplats, så hon använder det för att vara hygglig (=dubbel förvirring).

Sammantaget gör det att det ibland är klart svårt att förstå vad någon egentligen menar när de använder ordet hemsida. Så mitt förslag är att vi helt enkelt inte använder ordet längre. Alls.

Är det inte bara lättare att säga hemsida?

När nu så många använder ordet hemsida som att betyda något helt annat än vad ordet homepage betyder, borde vi bara ge upp och alla sluta använda ordet webbplats? I den kontext som ordet kommer i så förstår man oftast vilken av alla olika betydelser som ordet hemsida har i just det här fallet?

Mitt svar på det är att det finns säkert många fall då det är ganska tydligt vad någon menar med ordet hemsida. Men det är inte tydligt i samtliga fall. Jag menar inte att du ska rätta folk som säger hemsida felaktigt, så länge du förstår dem är ju allt lugnt. Men om du själv vill vara tydlig och hygglig, sluta använda ordet hemsida.

Svenska datatermgruppen håller med om att ordet hemsida inte borde användas, just eftersom det råder begreppsförvirring kring det.

Vad du kan säga istället för hemsida

Och var inte orolig, för alla fallen ovan finns bra uttrycka att använda sig av. Här är min lathund för den osäkre:
1.Menar du en hel webbplats: säg det.
2.Menar du webbplatsens förstasida: säg det
3.Menar du webbläsarens startsida: säg det.
4.Menar du webbplats men tror att personen du inte pratar med kommer förstå – säg det ändå. Jo, folk förstår :)

http://www.socialbusiness.se/varfor-du-aldrig-mer-ska-anvanda-ordet-hemsida/

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Hoj
S1000 RR ///M
Min glödlampa är pajj men jag måste transportköra hojjen en liten sträcka asså typ max 5 minuter! Om jag kör i fullt dagsljus tror ni polisen tycker det är okej ändå? Eller ska jag köra på cykelbanan så jag inte stör annan trafik som har fungerande glödlampor?

(Ska byta glödlampa snart men farsan har inte hunnit ännu.)

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Nu tycker jag du får göra om den här tråden så den passar oss tjejer med.

Det skulle se ut så här

1 fråga

98% svarar de hjälper i utbyte mot något typ av sexuell tjänst

1% av medlemmarna svara på allt förutom frågan

1% beklagar sig över hur tramsiga resten av forumet är.

:tuttar

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R

Det skulle se ut så här

1 fråga

För att ni är i minoritet och därtill skitjobbiga.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
För att ni är i minoritet och därtill skitjobbiga.

Hur kan en minoritet vara skitjobbiga? Det är som en piss i sjön, märks inte av. Fast ni killar är mer som en fluga som dras till bajs här så fort en tjej gör en tråd. :hihi

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro

Det skulle se ut så här

1 fråga

Sluta skicka flåsiga pm, det blir inge ligga...

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning