Så blev RG:n till slut...

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
oFFkeFF skrev:
Ehh, inte kan du väl gnälla över att cykeln vill varva?

Mja, kolvhastigheten blir väl förmodligen lite ofördelaktig vid de varvtalen. En "normal" 2T brukar falla platt på ansiktet när pipan tar slut, men RG:n som den är nu fortsätter bara. Förbi 13000 också om jag skulle våga varva. Så det är inte bra alls, man blir störd när man kör om man vet att man inte kan känna på hojen när det är dags att växla (att effekten dalar). Så jag vill bygga ett nytt set pipor som ger ett "varvtalsstopp" där motorn bara slutar drar. Nya pipor i kombination med andra slidventiler.

Ludde skrev:
När betalade du honom? Jag skickade ett mail till honom för en över en månad sen och frågade hur han ville ha betalt. Då svarade han att han var "out of stock" i 2-3 veckor. Sedan mailade jag honom för 2 veckor sen och då sa han också att kittet skulle bli färdigt om 10 - 14 dagar. Och nu så mailade jag honom i lördags och det mailet har han inte svarat på.... :(

Jag betalade honom med PayPal ganska rakt av och hörde med honom hur lång tid man fick vänta, och då sa han att han var out of stock, men att han skulle få in nya snart. Efter en vecka så låg de hemma hos mig. Så ta kontakt med honom, och betala (du kan absolut lita på honom när det gäller den punkten) så ska det nog inte vara något problem.

Konstigt att du verkar ha kommit i kläm på något sätt, för Mark har verkligen gjort intryck på mig som en noggrann och seriös kille. Inte för att mud-slinga här, men han verkar ju väldigt mycket mer seriös än t.ex. Rick Lance som ju också säljer filterkit.

/J
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
RG500-Johannes skrev:
Mja, kolvhastigheten blir väl förmodligen lite ofördelaktig vid de varvtalen. En "normal" 2T brukar falla platt på ansiktet när pipan tar slut, men RG:n som den är nu fortsätter bara. Förbi 13000 också om jag skulle våga varva. Så det är inte bra alls, man blir störd när man kör om man vet att man inte kan känna på hojen när det är dags att växla (att effekten dalar). Så jag vill bygga ett nytt set pipor som ger ett "varvtalsstopp" där motorn bara slutar drar. Nya pipor i kombination med andra slidventiler.

Det är ju just de högra varven som är trevliga med jollypiporna, har du ändrat tändningen är det inga större problem, både vev och kolvar håller uppåt 13k rpm, och det ska väl levereras bra med effekt?
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
oFFkeFF skrev:
Det är ju just de högra varven som är trevliga med jollypiporna, har du ändrat tändningen är det inga större problem, både vev och kolvar håller uppåt 13k rpm, och det ska väl levereras bra med effekt?

Jo, iof. Men jag vill nog ändå försöka få till ett varvtalsstopp av något slag, och helst få ned varvet samtidigt. Och så vill jag ju skräddarsy pipor för mina nuvarande förutsättningar. Enligt Lennarth's beräkningsprogram (Proffessor Blairs "programpaket") så kan jag hoppas på runt 120-130 hästar, vilket låter en rimlig nivå -och mer effekt än så blir nog dyr, både i underhåll och i godis.

/J
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Shiftlight :tummenupp
Menar, det brukar kännas när cykeln inte vill dra särskilt mycket mer, fastän den kan varva en bit till, bara att växla då. Låter lite overkill att bygga nya pipor för att cykeln vill varva för mycket? ;)
 

Ludde

#85 - TokStrokeRacing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg, Tosslanda
Hoj
Honda CRF450 SM o MX
RG500-Johannes skrev:

Jag betalade honom med PayPal ganska rakt av och hörde med honom hur lång tid man fick vänta, och då sa han att han var out of stock, men att han skulle få in nya snart. Efter en vecka så låg de hemma hos mig. Så ta kontakt med honom, och betala (du kan absolut lita på honom när det gäller den punkten) så ska det nog inte vara något problem.

Konstigt att du verkar ha kommit i kläm på något sätt, för Mark har verkligen gjort intryck på mig som en noggrann och seriös kille. Inte för att mud-slinga här, men han verkar ju väldigt mycket mer seriös än t.ex. Rick Lance som ju också säljer filterkit.

/J

Ok... Får väl ta och betala honom och se, men det känns lite fel att betala honom fast man inte har snackat med honom om det :) ... Han har kanske mycket att göra med den "Mystery Modification" som finns på hans sida....

HA DE GÔTT
 

oneleg

Vila La Figa!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Östersund
Hoj
Ducati 916 BIP
Hur går det med den lilla kopplingen på RGn då du ökar effekten en massa?

Har du förstärkt den något?

En kompis med portad RG kör med GSXR750 fjädrar i sin koppling, liiite trögare blir den då men den slirar i varjefall inte.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
oneleg skrev:
Hur går det med den lilla kopplingen på RGn då du ökar effekten en massa?

Har du förstärkt den något?

En kompis med portad RG kör med GSXR750 fjädrar i sin koppling, liiite trögare blir den då men den slirar i varjefall inte.

Jo, kopplingen är ju rätt underdimensionerad (liksom växellådan). Man kan tydligen slänga i ZX6R stålskivor i den så ska detta hjälpa en del. Det är rätt tunna skivor i RG-kopplingen, och ZX-varianten är tjockare. Sedan finns det förmodligen en del annat man kan hitta på, se http://homepage.mac.com/WebObjects/...les:Tech articles&templatefn=FileSharing.html

Om inte ovantsående massiva länk funkar, prova annars: http://homepage.mac.com/rg500delta/FileSharing.html och klicka dig vidare till "bike stuff" & "tech articles".

Där finns det lite info om RG-koppling + annat RG-godis.

Men för att återvända till den ursprungliga frågan, så har jag inte stött på patrull där ännu. Vanligt på RG är det med koppling som inte kopplar ur ordentligt, men jag har inte något problem med detta ännu. Tips är f.ö. att köra med Mobil 1, det verkar de flesta RG500-ornas koppling gilla av någon anledning.

Jo, Filip, jag skrev ett tok-långt inlägg om pipor, slider mm som skulle motivera merjobbet att bygga pipor. Men datorn ballade ur och det försvann ut i cyberrymden. Och jag orkar fan inte skriva om det. Om du bjuder in mig till ditt garage någon mek-kväll så kan vi ta det då? ;)

/J
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
RG500-Johannes skrev:


Jo, Filip, jag skrev ett tok-långt inlägg om pipor, slider mm som skulle motivera merjobbet att bygga pipor. Men datorn ballade ur och det försvann ut i cyberrymden. Och jag orkar fan inte skriva om det. Om du bjuder in mig till ditt garage någon mek-kväll så kan vi ta det då? ;)

/J

You're välkommen any tid :tummenupp
 

Ludde

#85 - TokStrokeRacing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg, Tosslanda
Hoj
Honda CRF450 SM o MX
Johannes, för en som inte handlat så mycket över Internet osv, Hur fungerar det där Paypal?? Jag är ingen höjdare på sånt här med kort och sånt.... lättare att betala med riktiga pengar..... ;)

HA DE GÔTT
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Ludde skrev:
JHur fungerar det där Paypal??

Det är mycket enkelt, du bör ha ett internationellt kredit/kontokort av något slag (VISA, AMEX, etc). Sedan går du in på deras site och anhåller om ett medlemsskap -och då får du koppla ditt medlemsskap där med ditt kontokort. Det kostar något obetydligt, som kanske 10-20:- eller nåt (som man sedan får tillbaka efter sin första transaktion).

Det är ganska rakt på, och de verkar vara seriösa.

/J
 

Ludde

#85 - TokStrokeRacing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg, Tosslanda
Hoj
Honda CRF450 SM o MX
Nu har Dent svarat på mitt mail, och han säger att han vill ha betalt med PayPal, precis som du sa... Men jag förstår inte riktigt hur man gör sen... Jag vill betala med brorsans VISA-kort, men jag förstår inte vilken site man ska gå in på... Du skrev deras site, menar du då kortföretagets?? Sorry om jag låter dum, men jag är helt grön på dessa sakerna... :)

(Skickar både PM och postar i din tråd, så du ser detta så fort som möjligt) :tummenupp

HA DE GÔTT
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Ludde skrev:
Men jag förstår inte riktigt hur man gör sen... Jag vill betala med brorsans VISA-kort, men jag förstår inte vilken site man ska gå in på...

https://www.paypal.com/

Finns en länk upp till höger som det står "Sign up" på.

Du måste göra en "internationell registrering", direktlänk: https://www.paypal.com/cgi-bin/webscr?cmd=_international-register

Där knappar du bara in dina uppgifter, rätt enkelt. Du kan direkt efter detta göra en betalning med begränsat belopp (dock tillräckligt för filterkitet), för att göra stora överföringar så behöver du en kod som kommer att finnas på nästa kontoutdrag.

/J
 

Ludde

#85 - TokStrokeRacing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg, Tosslanda
Hoj
Honda CRF450 SM o MX
RG500-Johannes skrev:
https://www.paypal.com/

Finns en länk upp till höger som det står "Sign up" på.

Du måste göra en "internationell registrering", direktlänk: https://www.paypal.com/cgi-bin/webscr?cmd=_international-register

Där knappar du bara in dina uppgifter, rätt enkelt. Du kan direkt efter detta göra en betalning med begränsat belopp (dock tillräckligt för filterkitet), för att göra stora överföringar så behöver du en kod som kommer att finnas på nästa kontoutdrag.

/J

Grymt!!! Fick hjälp med själva grejen redan igår, men trodde att man behövde koden för att betala överhuvudtaget... Men nu ska det betalas filter!! :tummenupp :tummenupp TACK FÖR HJÄLPEN!!!!! :bow

EDIT: Nu när jag försökte betala, så säger dom att jag måste ha koden ändå... Men, finns denna på ett vanligt kontoutdrag som finns i bankomaten, eller måste man vänta tills man får hem ett?? :confused:

HA DE GÔTT
 
Last edited:

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
RG500-Johannes skrev:
https://www.paypal.com/

Finns en länk upp till höger som det står "Sign up" på.

Du måste göra en "internationell registrering", direktlänk: https://www.paypal.com/cgi-bin/webscr?cmd=_international-register

Där knappar du bara in dina uppgifter, rätt enkelt. Du kan direkt efter detta göra en betalning med begränsat belopp (dock tillräckligt för filterkitet), för att göra stora överföringar så behöver du en kod som kommer att finnas på nästa kontoutdrag.

/J

Själv e man lite skraj att lämna ut kortnummer, efter att ha fått en orderbekräftelse från Ohlins.nl på en ducce 996 gaffel för ~4600 euro... kan ju säga att kortet va spärrat 20min efter att jag fått mailet... Dom påstod att det var en miss i e-mailen, men hur som helst så blev man lite mera försiktig med att lämna ut kortnummer.

Men själva paypall e väl nog seriös men ens kortnummer kommer ju "ut dit nånstans" på nätet, så risken ökar.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Ludde skrev:
EDIT: Nu när jag försökte betala, så säger dom att jag måste ha koden ändå... Men, finns denna på ett vanligt kontoutdrag som finns i bankomaten, eller måste man vänta tills man får hem ett?? :confused:

Märkligt!

Jag betalade samma dag jag anmälde mig till PayPal.

Men nåväl... Jo, det är alltså kontoutdraget du får när du tar ut pengar från bankomaten som du behöver. Där finns det en rad där det står "PAYPAL MEM XXXX", där de 4 siffrorna är ditt reg. nummer. Sedan går man in och kompletterar med detta.

Men som sagt, jag betalade utan att behöva göra detta!

Vad gäller säkerheten med att lämna ut VISA# mm, så brukar väl det funka så att om man råkar ut för att någon handlar med ens nummer, så anmäler man det till VISA -får tillbaka ens pengar medans "utredning" sker- och sedan tar VISA hand om detta. Om man inte har varit flagrant naiv, eller mer eller mindre offentligt lagt ut sitt VISA-nummer så brukar det väl inte vara några problem efter vad jag har hört. Men visst ska man vara restrektiv med var man knappar in sitt VISA#, helt klart.

/J
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top