Så blir du lurad - Du / Ni som inte vet hur det går till

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Visst är det tråkigt, men jag lider nog mer med snubben för att han är dum nog att gå på något sånt här än jag lider med honom just för själva pengaförlusten... Kan inte vara helt lätt att gå igenom livet och vara så naiv. Nog för att folk kallar mig cynisk när jag säger att jag inte har något vidare förtroende för mänskligheten, men jag blir iallafall inte blåst på hundrasexti papp :) Så tja, tråkigt för honom men förhoppningsvis har han lärt sig nu... Synd bara att inlärningen blev såpass dyr.

Men jag förstår inte riktigt hur det kan vara så vanligt att folk köper osett av okända säljar. Har själv blivit ombedd att skicka grejer som jag haft ute på annons men jag tycker verkligen inte om det. Numera så letar jag hellre efter en köpare som faktiskt kommer och tittar snarare än nappar på första bästa som erbjuder sig att köpa per distans, för det blir bara strul. Även om jag är helt ärlig med skicket och vi kommit överens om pris och villkor är det ofta det blir något tjafs... Och så måste man packa in och asa med grejerna till bussgodsterminalen en 40 min bilfärd bort, sen s stämmer inte priset man fått av bussgods hemsida eftersom "De här grejerna går under andra villkor med fasta priser" och fan och hans moster...

Minns framförallt en gång som jag skulle sälja en uppsättning däck och fälgar. Köpare ringde och ställde frågor som jag svarade sanningsenligt på, han fick bilder och all info om mått, skick och så vidare och till slut kom vi överens om att jag skulle skicka hjulen mot efterkrav och att frakt plus returfrakt skulle batalas in till mig som en delbetalande "Handpenning" och försäkring för min del ifall han inte hämtade ut.

Skickar så hjulen, men väl på plats blir det strul eftersom de tycker att hjulen är för stora (ganska breda hjul till en jänkare) för att räknas in under deras vanliga prislista för däck och fälg. De hittar på ett individuellt, högre, pris till mig vilket innebär att jag nu ligger ut med pengar och i värsta fall kan få komma att betala ytterligare för att få hem däcken om de inte hämtas ut. Ringer köparen och vi kommer överens om att fraktpriset är ok och att jag ska skicka ändå och att jag ska få överskjutande belopp för frakten inbetalt senare. Som tur är så hämtar köparen ut dem när de väl är framme och allt går smidigt på så sätt, men pengarna för den dyrare frakten ser jag inte av.

När jag till sist får tag i köparen (som först undviker att svara) så menar han att "Nää, jag tyckte inte att däcken satt någe bra på min bil. Profilen var för låg så bilen sänktes för mycket".
- Det är fan ingen ursäkt, du fick alla mått och all info innan du bestämde dig för att köpa och det är inte mitt ansvar att se till att du gillar dem för det. Hit med fraktpengarna! säger jag då, något förkortat och bryskare än vad som faktiskt sades tyvärr... Men ändå, hur tänker folk!?:confused: "Varan motsvarar det skick och de mått som beskrivits, men jag gillar den inte så jag tar mig friheten att inte betala fullt belopp"... Eeh, hallå!?:confused:

Last edited:

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Det är ett jävla tjyvsamhälle och det får man erfara både som köpare och säljare. Ju krångligare affär desto större risk att bli blåst. Jag skickar aldrig något utan förskottsbetalning och köper aldrig någonting osett om det inte är så billigt att det inte spelar någon roll.

I flera fall har jag sålt saker på Blocket som jag själv aldrig skulle köpt osedda men folk verkar inte ha nåt omdöme när de tror att de kan göra ett klipp.

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RSV4 -14
En annan som dom också kör är ju att dom kontaktar dig när du vill sälja något. Dom finns i England och dom ska beställa frakt av bilen/hojen. Dom erbjuder sig att sätta in hela köpeskillingen samt fraktkostnad på din PayPal. Sedan ska du betala 5-10k till fraktbolaget. Då du kan se pengarna på din PayPal så är det ju lugnt. Du betalar fraktkostnaden. Sedan dras pengarna tillbaka från PayPal. Du är blåst på 5-10k.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Jag skickar nästan alltid pengar i förskott till ett bankkonto, det har gått bra. Å andra sidan är det bara småsummor på tradera och till säljare med många och goda omdömen.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
En första åtgärd för att testa säljaren är att ändra upplägget och se hur han reagerar. Om säljaren inte kan ändra någonting kring hur affären ska gå till är det dags att hissa varningsflagg.

Betalar man via paypal klickar man inte på länkar i mail, utan loggar manuellt in på sidan och verifierar att allt är som det ska.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping