Så fort kommer det gå på SM.

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
För alla er som undrar hur fort det egentligen går på SM har jag knåpat ihop en sammanställning av tider från SM på Sviestad 2002. Statistik är underbar. Den säger allt och ingenting, men detta är i alla fall en fingervisning om hur tiderna blir på Sviestad om det är varmt och soligt.

Anmärkning 125 Jr. Tiderna är från kvalet då racet kördes i regn.

Anmärkning 250 SP. 10 förare utkvalade. Långsammaste kvaltid 1.10,26

Anmärkning 250 GP. En förare med en sämre tid bröt på andra varvet och fick därför ingen tid på ett fritt varv, denne har inte tagits med.

Bifogat

• namnlös4.gif
    namnlös4.gif
    3.8 KB · Visningar: 233

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Anmärkningsvärt är att R1000 har så mycket bättre sämsta-tid än R600 om man tänker på all skit R1000 fått ta de senaste åren. De var kanske inte många men de körde bra i somras.

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Teddy, den tabellen snor jag gärna och stoppar in i SM-programmet!
Jag håller på och jagar elitförarna för att få hastigheter på olika delar av banan, också intressant att se hur det skiljer sig mellan klasserna.
Edit: Ang tabellen, Watz var ju inte med 2002, annars skulle bästa 250GP-tiden varit ca 1.5-2 sekunder lägre... Hoppas han kan vara med i år.

Last edited:

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Chrille skrev:
Anmärkningsvärt är att R1000 har så mycket bättre sämsta-tid än R600 om man tänker på all skit R1000 fått ta de senaste åren. De var kanske inte många men de körde bra i somras.

Beror nog på att jag inte körde alls... Då hade tiderna varit ännu sämre!! ;)
Jag sköt ju en kamrem på RS'en och slog sönder främre toppen. Skedde redan på fredagen, men innan dess hann jag med en 55,1. Man var ju skapligt sur med tanke på hur snabbt det sen gick på rejset och att det var den banan som jag hade störst chans på. ;o)

Tyvärr hade jag inte tillgång till min Skurhink då. Den köptes först på tisdagen efter och andra träningen på Sviestad med den, så åkte jag 55,4 ett par ggr. Det hade ju räckt till en ganska så bra placering i R1000. ;o)

Synd att man inte är lika snabb på de andra banorna som på just sviestad. :rolleyes:

Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Re: Re: Så fort kommer det gå på SM.

kajlyl skrev:
Någon som vet var det ligger annars ungefär?

Det brukar ju gå fortare ju längre helgen går. Inte som i GP där man åker på kvaldäck.
Men tror nog flera förare i 125jr från förra året kommer åka fortare än så i år.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Torkel skrev:

Edit: Ang tabellen, Watz var ju inte med 2002, annars skulle bästa 250GP-tiden varit ca 1.5-2 sekunder lägre... Hoppas han kan vara med i år.

han har ju iofs sag att att han inte ska åka här hemma, men sen är det ju frågan om han kan hålla sig ifrån ett "hemma-sm", hoppas iaf han kör ifrån oss, men inte på bekostnad av EM.

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Re: Re: Så fort kommer det gå på SM.

Skillnderna mellan kvaltider och racetider är marginella. De flesta glada amatörer brukar i stridens hetta klämma till med sin bästa tid någon gång under racet. Uppskattningsvis skiljer det upp till ett par tiondelar i bästa fall.

Snittiden för de fem bästa är ett bra riktmärke på hur fort det går i toppen.

Sämstatiden är intressant för att se spridingen i klassen samt extra inressant de klasser man riskerar att bli utkvalad. T ex skulle sämstatiden i R600 2002 (1.03) troligtvis inte räckt för att kvala in till racet om det varit fler anmälda än tillåtet antal startande. På B-racet 2001 kvalade siste man (självaste OffKnuff) in på 1.01,55 och bumpade ut näste man (apan Chrille) som körde på 1.02,42.

Allt är relativt.

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
oFFkeFF skrev:
han har ju iofs sag att att han inte ska åka här hemma, men sen är det ju frågan om han kan hålla sig ifrån ett "hemma-sm", hoppas iaf han kör ifrån oss, men inte på bekostnad av EM.
Vårt SM krockar inte med EM längre, däremot så är han ju rätt så illa skadad och frågan är om han ens kan köra! Annars är det aldrig fel att visa upp sig för hemmapubliken!

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Torkel skrev:
Vårt SM krockar inte med EM längre, däremot så är han ju rätt så illa skadad och frågan är om han ens kan köra! Annars är det aldrig fel att visa upp sig för hemmapubliken!

Det är ju helgen före, så risken att skada sig eller hojen finns ju där. Men att han tutar förbi och testar hojen och ändå åker från alla med lite touringåkning är väl inte omöjligt :)

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning