Så här fixar du maten på MC-resan

Skribenten

Medlem
Gick med
26 Jan 2012
Hoj
Tenere
Tänker du ge dig ut på resa i sommar, i Sverige eller till andra länder?

Även om en måltid med landets mat på en trevlig restaurang kan var en av resans höjdpunkter så är en förberedd mathållning det som kan spara mycket pengar, pengar som du kan använda för just själva resandet.
Ta gärna del av mina erfarenheter av matlagning under många års MC-resor, både i Sverige och till de flesta europeiska stater.
Du får råd både för köksutrustning, råvaror och tillagning, lagom för att hinna planera maten till säsongens resande.
Och hör gärna av dig med dina egna mattips!

MC-semester juni 1990, Österrike, Italien, Mainau (73b).jpg

Bifogat

• MC-mat i budgetklassen.pdf
    300.8 KB · Visningar: 436

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Trodde alla bikers bara åt såna här! :mattias

A-124.jpg-for-web-normal.jpg

Last edited:

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Hoj
2014 yamaha xt1200
Brukar köra in på närmaste Ica maxi och köpa litet frallor och pålägg som tål rumstemp, drickyougart åker också med för improviserad frukost på parkering.
Resten av frallorna och pålägget får gå till lunch när jag stannar på lämpligt ställe.
Har alltid med mig gasolkök, vatten, snabbkaffe samt plastmuggar/bestick, gott att dricka något varmt till skaffningen.

Är det spöregn på morgonen blir det cirkel k frukost med kaffe och macka.
Fortsätter spöregnet hela dagen blir det Biltemas lunch och middag, prisvärt men fett.
Dessutom kan man hålla koll på mc genom rutorna, parkerar alltid strategiskt vid fikamodulen.
Biltemas skylt är lätt att sikta mot och finns för det mesta på lämpligt avstånd.

Det är aldrig fel att trycka ner några köttsoppburkar mod. Felix i packväskorna, utmärkt lunch/middag.

Energidryck har jag kört med förut men kaffe mår man bättre av.

Som snack kör jag ölkorv i påse, tål värme och smakar bra.

Och så,icke att förglömma, 1-2 sexpack 33cl vatten i väskorna, köps på Lidl, rusta eller ö och b.
Behöver dricka fast man inte är törstig, ta en 33 när man lika stannar.
Kaffevatten tas i tom 1,5lit. Som fylls eftersom vid mackarnas service för vindrutor/luft.

Då blir det superbillich och man kan lägga pengarna på annat.

Gillar man att ta sig en hutt på kvällarna tycker jag några halvflaskor vin i väskorna är perfekt, räcker några kvällar utanför tältet.

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Man tackar, detta kommer till nytta. Ska till Kebnekaise i sommar! (ingen hojresa dessvärre)

FrökenA

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2016
Hoj
Honda CBR650F, 2017
Ett tips på snabb, god och enkel mat är frystorkad mat. Låter kanske tråkigt, men det finns riktigt bra mat i påse där man bara tillsätter kokande vatten. Exempel är Real turmat och Treck n Eat som båda har väldigt goda maträtter och soppor! Dessutom väger de nästan inget, så man kan ha med ett helt gäng på resan. Och så tar man med ett Jet Boil (som inte tar så mycket plats) och som kokar vatten på nolltid, ta med en sked med långt skaft att äta med, så har man lunch på tio minuter - klockrent!

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Mitt tips är att redan på kvällen när man sitter och groggar upp sig i tältöppningen, öppna en påse ostbågar så de blir sådär oemotståndligt blöt-sega lagom till bakfyllan nästa dag. :tungan

Annars består väl Svensson-tältfrukosten av färdigskivat bröd och en stor tub räkost. :tummenupp

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
j8PjJVt.jpg

IMG_4170_zpsfgiefeo8.jpg

Skribenten

Medlem
Gick med
26 Jan 2012
Hoj
Tenere
Ett tips på snabb, god och enkel mat är frystorkad mat. Låter kanske tråkigt, men det finns riktigt bra mat i påse där man bara tillsätter kokande vatten. Exempel är Real turmat och Treck n Eat som båda har väldigt goda maträtter och soppor! Dessutom väger de nästan inget, så man kan ha med ett helt gäng på resan. Och så tar man med ett Jet Boil (som inte tar så mycket plats) och som kokar vatten på nolltid, ta med en sked med långt skaft att äta med, så har man lunch på tio minuter - klockrent!

Här kan du läsa en test som jag skrivit om just (bland annat) frystorkade rätter
https://www.flickr.com/photos/mcskribenten/albums/72157641015892714

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Honda VFR1200F -10
Så... Att surra en burk Bullens runt avgassystemet är alltså inget ni rekommenderar?

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Hoj
Honda CB900 -79
Ah vilka minnen!
Guldburk fastsurrad vid grenröret på B30n i 20-bilen.
Översta centimetern smakade avgas och motorolja:yoparty

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...