Så nära att krocka i morse

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Jag kom åkande på Bergshamraleden från Täby och la mig som vanligt i bussfilen eftersom det var kö på mottrafikanternas körbana. Drog upp hojen till 70-80 någonting för att passera de andra lite galant. Helt plötsligt kastar sig en ful liten vit pickup in i min fil utan att blinka, rakt framför mig.

Jag insåg på en nanosekund att det här kan gå riktigt illa om jag gör fel nu. Bromsar allt jag kan samtidigt som jag växlar ned för att få hejd på bettan och inte sätta mig som ett frimärke i pickisen. Det skriker om både bak- och framdäck men det är inte tillräckligt för att stanna bakom honom, så jag är tvungen att svänga ut i vägrenen för att inte krocka.

Hänger mig på tutan samtidigt som jag väntar in honom så jag kommer runt på andra sidan för att ge honom långfingret och möts av just detsamma! Idioten sitter alltså och pekar finger åt mig när det var han som närapå orsakade en riktigt allvarlig olycka :huvet

Jag kom mig inte för annat än att peka finger tillbaka och fräsa förbi i vredesmod. Såhär i efterhand inser jag att jag naturligtvis borde ha sparkat av hans backspegel, förslagsvis den på höger sida, eftersom han inte verkar använda den i alla fall.

Jävla idiot att bära sig åt. Stryk skulle han fan ha haft!!!

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Goldwing
Ingen idé att hetsa upp sig. Imorgon händer samma sak igen....och igen...och igen.....
Ta pendeltåget istället.

Eeyore

Öhh... Nej tack, ja kör
Gick med
26 Mar 2004
Hoj
CBR 900RR -98
Ja dessa bilister allså...
Man har inte kört hojj länge men man har ändå lärt sig att
aldrig lita på en bilist :kocko
Tur att du klarade dej iaf...
Och JA du skulle sparkat av spegeln för han :fatta!

/Styggvizh

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
mankan skrev:
Såhär i efterhand inser jag att jag naturligtvis borde ha sparkat av hans backspegel, förslagsvis den på höger sida, eftersom han inte verkar använda den i alla fall.

/QUOTE]Det gjorde min polare när han blev prejad av en bil på MIN hoj, han sparkade bort backspegeln och vrålade "den använer du inte ändå gubbjävul"

Överreaktion javisst, men troligen hjälper det inte...

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
GSXR1100R skrev:
mankan skrev:
Såhär i efterhand inser jag att jag naturligtvis borde ha sparkat av hans backspegel, förslagsvis den på höger sida, eftersom han inte verkar använda den i alla fall.

/QUOTE]Det gjorde min polare när han blev prejad av en bil på MIN hoj, han sparkade bort backspegeln och vrålade "den använer du inte ändå gubbjävul"

Överreaktion javisst, men troligen hjälper det inte...

Men det känns förmodligen jäkligt skönt då :D
Hellre sparka av en backspegel än att slå någon på käften.

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Goldwing
Att vifta med långfingret och sparka på backspeglar har ingen som helst uppfostrande effekt på dem. Inse att bilister (speciellt i köerna in till stan) är slöa och ouppmärksamma, snackar i mobilen, petar sig i näsan och använder sällan blinkers. Det är ingen idé att hetsa upp sig.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Skall man göra nånn nervös så Tuta som faaaan när de gör fel.. Följ sedan efter personen så länge du gitter. Har själv råkat ut för det när man gjorde en idiotgrej och jag kan säga att jag var ganska nervös efteråt...

Annars kan man ju lägga sig framför o hålla 20 Km/t ett tag.. Brukar också reta upp folk.. Var beredd på ilskna tutningar. Se dig om, vinka o vrid på rullen.. :D

HanneZ

Guest
Stanna o prata med dem istället, få dem att fatta att de precis höll på att ha livet ur dig.

Gabor

Guest
Ett lite tips....

...det kan bli jätte fel att sparka backspegel...
Ta hans bilnr....stanna...ring polisen och anmäl honom som rattfull....elller ännu hellre att du sett honom genomföra en knarkaffär...
Han kommer att få problem...... :tummenupp

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
tassen skrev:
...det kan bli jätte fel att sparka backspegel...
Ta hans bilnr....stanna...ring polisen och anmäl honom som rattfull....elller ännu hellre att du sett honom genomföra en knarkaffär...
Han kommer att få problem...... :tummenupp

F@n.. Det var j*vligt smart.. :)
Har inte tänkt på den.. Det borde ju vara den ultimata förnedringen.. :tungan

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Bussfil......?

mankan skrev:
Jag kom åkande på Bergshamraleden från Täby och la mig som vanligt i bussfilen eftersom det var kö på mottrafikanternas körbana. Drog upp hojen till 70-80 någonting för att passera de andra lite galant. Helt plötsligt kastar sig en ful liten vit pickup in i min fil utan att blinka, rakt framför mig.

Är inte den till för Bussar....?
Förväntade han sig att det skulle komma en annan trafikant där....?
Hade han nått att göra i Bussfilen....?
Hade du nått att göra i Bussfilen....?
Som ni ser vet inte vi från Norrland så mycket om trafiken i "Tokholm..".
Själv har jag 3km till jobbet, tvärs genom Hela stan, tar c:a 10min.

Kent W

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Kent W skrev:
Kent W

Den är till för bussar.
Vet inte vad han förväntade sig, uppenbarligen inte en MC iaf.
Han hade definitivt ingenting att göra i bussfilen.
Regelmässigt sett hade jag väl ingenting där att göra eftersom bara bussar får köra där egentligen, men det är ju smidigare att köra där än att trängas bland bilarna.

Ovanstående förtar dock inte det faktum att det är DITT ansvar att se till att det är fritt bakom när du byter fil, så killen gjorde en generaltabbe.

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
...
Snackade med en polare till morsan häromdan i 50 års åldern.
När jag sa att jag körde mc blev hon helt till sig, hon gillade dom inte.
För hon blev så rädd när dom körde om för hon fick ingen förvarning om det, hon hann inte se dom i backspegeln (dom behövde inte ligga i 200+).
Sen när jag började snacka om att det berodde ju på uppmärksamhet osv så tyckte hon att man borde tuta vid omkörning på mc. Förklarade för henne att det fanns blinkers på motorcyklar med och att de flesta som kör mc är 1000ggr bättre på placeringar än genomsnittsbilisten. Hon tyckte ändå man borde tuta för att hon inte var tillräckligt uppmärksam i trafiken!

:huvet :huvet :huvet :huvet :huvet

BILISTER ÄR FARLIGA!

Hajen

Önskade vår i hjulklapp....
Gick med
27 Nov 2003
Hoj
Gixxer1000, Ninja Streetfighter
mankan skrev:

Eftersom han inte använder den så skulle han ju ändå inte märka nåt!! :mad: Va försiktiga därute o tänk på att för de flesta bilister är vi osynliga...... :tummenner Skönt att du klarade dig..!! :tummenupp

Last edited:

Klippan

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2004
Hoj
XJR 1300
Kent W skrev:
mankan skrev:

Kent W

Om det hade kommit en buss där då?
Hade han inte behövt se sig för då? eller räknade han inte med att det kunde
komma bussar heller?

Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Inte en ovanlig situation helt klart... och sittandes på en hoj är det svårt att stå på sig och hävda sin rätt (eller hävda deras skyldighet, snarare) - det gör bara ont. Så mycket lättare när man sitter i en stor rejsbuss och de försöker sig på samma sak (de är mer rädda om lacken än vad jag är, om vi så säger) :)

Med hoj; Jag åker ifatt och upp jämsides och tittar in på dem - lääänge. Det brukar göra de flesta tämligen nervösa och ganska ofta verkar de ha på känn att de missat något väsentligt i uppmärsamheten. Förhoppningsvis glömmer de inte backspegeln mer den dagen i alla fall.

Hajen

Önskade vår i hjulklapp....
Gick med
27 Nov 2003
Hoj
Gixxer1000, Ninja Streetfighter
Kent W skrev:

Kent W
Eftersom han själv var på väg in i bussfilen borde han inte kolla ifall någon annan T.E.X. en buss eller annan bilist fått samma idé.......

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0