Så nära att krocka i morse

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
iM.se skrev:
Under skylten för bussfil på E18 från Danderyd och in mot stan står det:
Gäller även buss, taxi och mc
Jag tar för givet att det gäller på alla bussfiler bara att vägverket har glömt bort att sätta upp den skylten. Hoppas bara att bilisterna förstår det också så jag slipper :näsblod
helt riktigt som MC förare får man åka i bussfil, vägren och på de sträckade och heldragna mc-filerna på vägen... tyvärr har inte polisen och bilisterna förstått det ännu.

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
955i skrev:
Rätt och fel !

Det är tillåtet att åka i VISSA bussfiler som har tilläggsskylten "gäller mc". Då är det bara att åka. Sen huruvida på vår behjälmade hjälte körde i en för mc avsedd bussfil berättar inte historien och jag vet själv inte hur det är Bergshamraleden.

Finns rätt många bussfiler som är tillåtna för mc att köra i. Sen finns det tyvärr andra som också vill nyttja den förmånen och man får se upp om det är tok kö i filen brevid som då inte är för buss/mc/taxi. Plösligt händer det :(

Ähum. Måste nog erkänna att det saknas en tilläggsskylt för MC i den bussfilen, men jag kan ändå inte riktigt känna någon större skuld. Faktum är att jag höll mig inom rimlig hastighetsbegränsning (det är 70 på Bergshamraleden, jag körde max 80), och oavsett om MC får köra där eller inte så ska man ju alltid kolla innan man byter fil, oavsett vilket skäl man har till filbytet.

Skit samma, jag kunde förmodligen ha haft lite bättre framförhålling genom att förutse att det skulle kunna ske. Får ta det som en lärdom och vara ännu mer vaksam framöver. Jag kommer dock inte att sluta köra i bussfiler, tillåtet eller ej. Någon fördel ska man väl ha av att man betalar skyhöga försäkringspermier :D

Last edited:

iM.se

Ny medlem
Gick med
20 May 2004
Hoj
TLs
Maciej EVO VI skrev:
helt riktigt som MC förare får man åka i bussfil, vägren och på de sträckade och heldragna mc-filerna på vägen... tyvärr har inte polisen och bilisterna förstått det ännu.

Skönt att höra, litar på dig... :yoparty

Mingves

Guest
Tur att du klarade dig oskadd!

Nu har jag äntligen sett vad din avatar är för nått:)
Trodde det var en långhårig tjej men det är ju Bill Murrey i filmen kingpin, han har ett bowlingklot med en ros i....

///M

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Mingves skrev:
Trodde det var en långhårig tjej men det är ju Bill Murrey i filmen kingpin, han har ett bowlingklot med en ros i....
///M

No fooling you, som den hallansvarige säger till Roy Munson när han frågar om den duktige bowlaren är Amish :)

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
mankan gjorde fel han också!

Men eftersom han kör mc, så behöver vi inte ta hänsyn till det utan vi håller på "de våra". :rolleyes:

Vi är inte ensamma i trafiken!

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Nurse Ratched skrev:
"Bilist", är det en annan sorts människa? jag kör mycket bil och uppfattar mig själv som en säker sådan. Ibland har det hänt att jag bytt fil och nästan kolliderat med bilar som jag inte sett i speglarna. I samma sekund vet jag att jag gjort fel och känner mig som världens största sopa. Vidhåller dock att jag är en hyggligt säker bilist.
Min pappa är jäkligt duktig på att köra bil men under min uppväxt så har jag vid några få tillfällen sett honom göra misstag som skulle kunna ha lett till en olycka men inte gjort det gudskelov. Jag håller honom fortfarande som en säker bilist.

Poängen är att dessa "bilister" som ni försöker göra till några avskum till människor är troligen samma sorts människor som dina arbetskamrater, vänner, föräldrar, ja kanske till och med du om du nu mot förmodan har gjort ett misstag någon gång.

Kör försiktigt, varje bil är en potentiell dödsrisk alltid, ansvaret för din hälsa är ditt.

Jag har frontat med MC en vänstersvängade taxi men jag hatar inte den mannen, han gjorde ett misstag som gick ut över mig men han gjorde det inte med flit.

Live and let live

Bästa inlägget på länge :tummenupp

Skulle byta fil på en 70 väg...hade just kommit ut och låg och accade upp, i 100-120 kanske. Kollade lite snabbt till vänster och i spegeln, lägger ner och börjar svänga. Då är jag plötsligt nära att ramma en Z3:a som kommit snabbt och eftersom jag har nerlägg tar det några tiondelar innan jag lyckas väja åt andra hållet...bara satt och hoppades att det inste skulle ta i :jisses

Det är lätt att göra misstag...håller dock med om att allt för många använder blinkers och speglar alldeles för lite.

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Goldwing
Mingves skrev:

///M

Ernie McCracken. :lol Jävligt rolig film.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
mankan skrev:
Jag kom åkande på Bergshamraleden från Täby och la mig som vanligt i bussfilen eftersom det var kö på mottrafikanternas körbana. Drog upp hojen till 70-80 någonting för att passera de andra lite galant. Helt plötsligt kastar sig en ful liten vit pickup in i min fil utan att blinka, rakt framför mig.

Jag insåg på en nanosekund att det här kan gå riktigt illa om jag gör fel nu. Bromsar allt jag kan samtidigt som jag växlar ned för att få hejd på bettan och inte sätta mig som ett frimärke i pickisen. Det skriker om både bak- och framdäck men det är inte tillräckligt för att stanna bakom honom, så jag är tvungen att svänga ut i vägrenen för att inte krocka.

Hänger mig på tutan samtidigt som jag väntar in honom så jag kommer runt på andra sidan för att ge honom långfingret och möts av just detsamma! Idioten sitter alltså och pekar finger åt mig när det var han som närapå orsakade en riktigt allvarlig olycka :huvet

Jag kom mig inte för annat än att peka finger tillbaka och fräsa förbi i vredesmod. Såhär i efterhand inser jag att jag naturligtvis borde ha sparkat av hans backspegel, förslagsvis den på höger sida, eftersom han inte verkar använda den i alla fall.

Jävla idiot att bära sig åt. Stryk skulle han fan ha haft!!!

Du har min fulla förståelse. På ett sätt önskar man att en smärre incident hade inträffat så att idioten fick överta ansvaret.

young_rider

sommar sommar sommar
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Bmw s1000r
amullo skrev:
F@n.. Det var j*vligt smart.. :)
Har inte tänkt på den.. Det borde ju vara den ultimata förnedringen.. :tungan

Grejen är ju den att chansen/risken att idioten är full är stor då det åker ca 16 000 pers per dag runt om i sverige som är dyngraka!Iaf enligt kk-boken (vad jag kommer ihåg)!Så ring för fasen......;)!

Kenta

Jag andas sporthoj,com
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
SV650S och GSX-R400
Dez skrev:
Skulle byta fil på en 70 väg... Kollade lite snabbt till vänster och i spegeln, lägger ner och börjar svänga. Då är jag plötsligt nära att ramma en Z3:a som kommit snabbt och eftersom jag har nerlägg tar det några tiondelar innan jag lyckas väja åt andra hållet :jisses
Nerlägg vid filbyte?

cool_adde

Det ska luuuta i kurvorna!
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
BMW R1200r Classic
Ja på en icke "MC-bussfil" så har man ju lika lite att göra där som en bilist.
Men det händer ju också där man får köra med hojen.
Det har hänt mig en 5-6 gånger bara detta år. Det roligase är när man först ställt sig på hejdarn och tutat som en tok, och sedan måste göra likadant igen för att bilisten får syn på snuten som vinkar glatt...
Det är bara att lära sig att flytta en del av fokusen från vägen till alla bilar.

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Vem har inte vart med om liknande situationer? Att hänga sig på tutan gör jag, men jag känner inte att det gör någon nytta. Efter 5-10 sekunder brukar bilisten eller vad det nu är höra "nåt".
Förjävla less man blir... Man vill ju ha lite mer kräm i tutan i sånna situationer. Annars brukar jag varva som en TOK, då jävlar hör dom än bättre.

Annars funderar jag på att vid nästa tillfälle nån prejar mig sätta ut eller sparka ut en fot på biljäfeln å hoppas på buckla eller nåt...

Man har ju fått sucka över dumma billister ett ANTAL ggr iaf :mad:

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
iM.se skrev:
Mamma har sagt att jag inte får synda i trafiken eftersom det är farligt, nu kan jag inte köra bussfil längre ju... :fakta

Förra veckan fick jag veta att jag inte får köra mellan bilar som rör på sig och nu det här, får helt enkelt stå snällt i bilköerna.

Amen härregud, du menar väl inte allvar? Skulle inte falla mig in att ens en sekund stå i kö! Motorn kokar ju... Bara att smita emellan lite lugnt och fint. Många bilister har faktiskt uppsikt bakåt och viker av lite grann, all heder åt dem! Kanske är de hojåkare eller önskar att de vore? Men i bussfiler utan tilläggsskylt törs jag inte köra, de 800 kan jag ha roligare för! Fast jag tycker det är fel att vi inte kan köra i alla bussfiler, hur mycket plats tar en hoj upp, egentligen? Vore småaktigt av bängen att sno en, men de är ju ute efter oss....

Fattar för övrigt inte varför så många mänskor ids sitta i bilkö 1,5 timme åt varje håll för att komma till och från jobbet? HELT obegripligt! Varför skaffar de inte en MC eller åker kollektivt? Har genom åren då och då varit tvungen att genomlida detta helvete några veckor i taget och bara nätt och jämnt tagit mig ur det levande! Antar att man vänjer sig. Jag gör det ALDRIG! Visst, vissa kanske måste ha bilen i jobbet, men de andra.....

Edit: Ah okej javisst, ironi är roligt. såg det lite sent bara :brinnerup

Last edited:

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Nurse Ratched skrev:
Poängen är att dessa "bilister" som ni försöker göra till några avskum till människor är troligen samma sorts människor som dina arbetskamrater, vänner, föräldrar, ja kanske till och med du om du nu mot förmodan har gjort ett misstag någon gång.

Håller med!
Tycker det är mycket gnäll på den där "bilisten". Hur många hojåkare har man inte sett göra omkörningar mm så att den där mötande "bilisten" fått väja ut på vägrenar mm? Misstag händer även den bästa... har också haft lust att känga bort backspeglar mm.. Men sånt hjälper knappast, utan ger bara hojåkare ännu sämre rykte.

Tur att det gick bra den här gången iaf :tummenupp

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...