Så platt-tv'n pajjade ikväll...vad göra?

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Jo, har en LG 50'' Plasma TV som jag köpte för lite mer än 2 år sedan.

Klickade igång den som vanligt ikväll, med resultatet att TV'n klickar och sen kommer en grå skärm på tv'n i en sekund eller två, den försvinner och tv'n klickar till och från (ungefär som om den själv satte på/stängde av sig med typ 5s mellanrum).

Självklart hittar jag inte kvittot, men haft den lite över 2 år som sagt och har för mig att garantin inte gäller.

En sån här tv är det - http://www.webhallen.com/se-sv/hemelektronik/126707-lg_50_plasma_50pk350

Så...vad kan felet vara?
Vad ska jag göra?

Eller är det bara att bita i det sura äpplet och köpa en ny TV?

Jag har TV primärt för att spela TV-spel.

Tacksam för svar.

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Hoj
SP-1
Så betedde sig min gamla Samsung, då hade en kondning gått.

Kostade 20 kronor att byta, men pajade igen på två dagar. Då var jag på Mediamarkt inom en kvart och köpte en ny.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Köper man en goldstar får man leva med att den dör snabbt.

Annars finns det folk som lagar tv.

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Konding i nätdelen.

ok, 2 som svarar 'kondning' - var eller hur byter jag en sådan? och hittar en ny 'kondning'? (om de inte gör det på nån tv-service ställe??)

jag har noll koll på elektronik etc etc förresten och allt vad termer, namn och sådant betyder...

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Konding, kondensator. Inget du byter själv om du har noll koll. Men en halvdassig reparatör löser det. Nån äldre herre i mindre butik lönar sig.

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Konding, kondensator. Inget du byter själv om du har noll koll. Men en halvdassig reparatör löser det. Nån äldre herre i mindre butik lönar sig.

alrajt!

men är det helt hundra på att det är kondensatorn? eller dra iväg med tv'n till reparatören för felsökning? sticker sånt här iväg i pengar och det är kanske bättre köpa en ny tv??

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Jag har en tjock TV som ligger i källaren, du får köpa den för 100kr/kg :)

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
alrajt!

men är det helt hundra på att det är kondensatorn? eller dra iväg med tv'n till reparatören för felsökning? sticker sånt här iväg i pengar och det är kanske bättre köpa en ny tv??

Inte hundra, men väldigt hög sannolikhet. Det är komponenter i den switchade nätdelen (strömförsörjningen) som är underdimensionerade. Går ganska lätt att felsöka och sedan byta ut. Jag har gjort det på egna apparater för några tior och en timmes jobb max... hitta nån som kan och bjud på några bira. :)

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Inte hundra, men väldigt hög sannolikhet. Det är komponenter i den switchade nätdelen (strömförsörjningen) som är underdimensionerade. Går ganska lätt att felsöka och sedan byta ut. Jag har gjort det på egna apparater för några tior och en timmes jobb max... hitta nån som kan och bjud på några bira. :)

ok, så jag borde hitta nån tv-reparatör o be snubben felsöka helt enkelt - cool!

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
ok, så jag borde hitta nån tv-reparatör o be snubben felsöka helt enkelt - cool!

Nja, hitta någon som vet hur man hanterar en lödkolv. Be att han kollar i nätdelen efter de kondensatorer som sitter där och byter den som är kass. Man kan köpa nya kondensatorer på typ elfa, kjell & co eller liknande för en billig peng.
TV:n borde funka efter det.

Eller, vafan. Köp en ny.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Har du ingen polare som har hanterat en lödkolv någon gång?
Behöver inte vara något proffs, det här är en enkel operation. Jag fixade min Samsung själv i vintras, det som tog längst tid var att åka och handla nya kondningar.

Finns massor av videos som visar hur man byter kondningar, typ den här:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
2 års garanti ja men du har fortfarande tre års reklamationsrätt! vi (bettskena) köpte samma modell med några dagars mellanrum från samma ställe! min tv pajjade dock efter redan ett år och enligt din beskrivning på problemet med din tv jämfört med min verkar det som att vi har/hade samma fel på den, min gjorde exakt som du beskriver din tv. skickade upp den till webhallen och dom tog beslutet att inte laga den ganska omgående men däremot blev det en följetong med webhallen utan dess like, historien är för lång för att printas ner men kort sagt försökte dom köra en fuling på mig men tack vare en annan forummedlem här på sh som jobbar med reklamationer fick jag värdefulla tips och råd om konsumenters rättigheter vid reklamationer ngt som webhallen inte riktigt hade räknat med att jag skulle känna till:hihi slutade med att jag fick tillbaka varenda krona tv:n kostade! du har fått ett pm av mig bettskena:tummenupp

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Hemförsäkring? Här i Finland täcker hemförsäkringen elektronik upp till 3 år!

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping