Är inte kondningar så pass vanligt fel att det är borttaget från reklamationsrätten, typ förslitningsvara. Ingår i garantin gör det men sen?. Om det nu skulle vara det som är felet dvs.2 års garanti ja men du har fortfarande tre års reklamationsrätt!
Är inte kondningar så pass vanligt fel att det är borttaget från reklamationsrätten, typ förslitningsvara. Ingår i garantin gör det men sen?. Om det nu skulle vara det som är felet dvs.
ok, 2 som svarar 'kondning' - var eller hur byter jag en sådan? och hittar en ny 'kondning'? (om de inte gör det på nån tv-service ställe??)
jag har noll koll på elektronik etc etc förresten och allt vad termer, namn och sådant betyder...
Antingen lämnar du in den på en felsökning.
Hör efter med en mindre tv-återförsäljare som säljer ditt märke (eller något annat) om de kan rekommendera någon tv-repartör eller rent av har en anställd på firman. Låt göra en felsökning och bestäm dig därefter om det är värt det eller inte. En felsökning brukar kosta någon hundralapp som man sedan drar av från reparationskostnaden. Totalt sett behöver reparationen bli så värst mycket dyrare än felsökningen om det inte är något fel av allvarligare art.
kolla mitt inlägg #29
tycker du jag ska göra så, dvs först ta kontakt med webhallen som får felsöka, eller som du och inlägget innan dig - först hitta en tv-reparatör som felsöker och sen kontakta webhallen?
Gå via Webhallen om du bror att du har möjlighet att få det via reklamationsrätten. Det du som ska bevisa att felet funnits där från början eftersom garantin är slut om jag inte har helt fel för mig. Jag har ingen koll på Webhallen som företag eller hur de hanterar reparationer/garantier. Är det ett sunt företag så kan du lika väl lämna den via dem som att hitta en annan lokal återförsäljare/reparatör. Struntar du i reklamation och bara vill få din tv lagad hade jag letat upp en lokal återförsäljare och låtit någon reparatör som de använder sig av titta på den.
Jag har lämnat in äldre elektronik på lagning. Har nog inte kostat mycket mer än ca 1500 kr att fixa någon gång.
Har man lite fötterna så kanske man vet om att man som konsument har rätt till ränta på pengarna som varan kostade om den pajjar inom reklamationstiden och detta kan man kvitta mot varann, när jag drog till med bl a detta när jag pratade med webhallen blev det lite tyst i luren för ett ögonblick
Ofta är det tillverkaren som ger 1- 2 års garanti. Ibland ger handlarna förlängda garantier och det är så klart ett sätt att försöka kränga varor. Allt för ofta är garantierna inte värda pappret de är skrivna på tyvärr. Reklamationsrätten ger en 36 månader att upptäcka fabrikationsfel. Men det gäller vad jag minns att kunna påvisa att felet funnits där från början, vilket inte är så enkelt ur ett kundperspektiv. Man är hänvisad till återförsäljarens reklamation/servicenät. Bara att hoppas att de är ärliga i sina bedömningar.
Intressant med ränta på köpesumman
jag tänkte ta ett snack med webhallen, och indirekt att de får köra felsökningen (just pga jag har 3 års reklamationsrätt). sen betalar jag gärna 700:- i efterhand om problemet är som du säger och de fixar tv'n.
eller ska jag hitta en tv-reparatör på eniro och först be honom göra felsökningen och sen kontakta webhallen??
ok, igår lämnade jag tv'n på webhallen (efter att ha pratat med de på telefon och hävdade 3 års reklamationsrätt).
de ska felsöka och åtgärda felet. alt. att köpet kan hävas, jag får en likvärdig eller nåt annat liknande aternativ. 2-3 veckor kommer det ta.
så kortfattat går det åt rätt håll iaf - det är någon form av fabrikationsfel snarare än att jag hällt vatten på den, använt den på fel sätt, tappat den i golvet etc etc. den har bara lagt av från ena dagen till den andra.
Dom blev väl knappast förvånade? Möjligtvis förvånade över att den hållt i två år! Synd att skiten inte håller ihop bättre, men pga av den grymma bilden LG levererar för pengarna är det svårt att inte låta bli att köpa, min nya LG pa650 ha ivf överlevt första året så det får ju ses som positivt, nu jobbar vi in ett andra år och förhoppningsvis ett tredje
när jag ringde de för att reklamera, sa tjejen i luren att 'du vet att du bara har 2 års garanti?' varpå jag svarade 'javisst, men också 3 års reklamationsrätt'. då bad hon mig komma in med tv'n.
så folk försöker ju med fulingar först och märker de att de har att göra med någon som vet etc, så släpper de den garden. trist stil.
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |