Så platt-tv'n pajjade ikväll...vad göra?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Lånar tråden lite. Verkar som tjejen äntligen fattat att man inte kan ha en 22" tummare. Så en billigt 46-50" som man kan ansluta till med wifi?

http://www.webhallen.com/se-sv/hemelektronik/166471-samsung_50_led-tv_ue50es5505kxxe

Är den något att ha? Är det någon riktigt bra grej kan jag skjuta till pengar eller övertala henne att lägga till lite. Tänkt till att surfa genom dator eller spela xbox på. Och så klart titta på lite tv.

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Min Goldstar presterar fortfarande över förväntan. Efter 3 års flitigt brukande.

Dock var den ju svindyr.

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Har du kört spel på den där TV'n? Har en likadan och det är helt horribelt vad den bränner pixlar och visar spökbilder, kör man spel borde det bli ännu värre. Har permanenta färgfel över stora delar av skärmen så numer funkar den mest som bollibompateve.

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
2 års garanti ja men du har fortfarande tre års reklamationsrätt!
Är inte kondningar så pass vanligt fel att det är borttaget från reklamationsrätten, typ förslitningsvara. Ingår i garantin gör det men sen?. Om det nu skulle vara det som är felet dvs.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Är inte kondningar så pass vanligt fel att det är borttaget från reklamationsrätten, typ förslitningsvara. Ingår i garantin gör det men sen?. Om det nu skulle vara det som är felet dvs.

Ingen aning, jag har då aldrig läst att just kondningen skulle undantas garantin! Tv:n har pajjat, bettskena indet här fallet har tre år på sig att reklamera fel på varan och fel på varan är det! Jag hade samma problem som ts, vi köpte samma tv från samma handlare nästan vid samma tidpunkt, skillnaden är att min säckade ihop efter redan ett år, skickade upp tv:n till webhallen där dom då väljer att inte laga, om det nu skulle vara så enkelt och billigt att byta ut den där kondningen eller vad det nu är, varför gör dom inte det bara? Tror att det är ett större fel än så faktiskt!

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
ok, 2 som svarar 'kondning' - var eller hur byter jag en sådan? och hittar en ny 'kondning'? (om de inte gör det på nån tv-service ställe??)

jag har noll koll på elektronik etc etc förresten och allt vad termer, namn och sådant betyder...

Det är troligt att det är en konding i nätdelen och då kan det kanske hända att det hjälper att byta den trasiga kondensatorn.
Dock har jag lite egen erfarenhet av just sådant.
För ett antal år sedan så hade jag en VHS bandare som plötsligt blåste en kondensator i nätdelen.
Det var rätt enkelt att konstatera att det var en konding eftersom den "sprängts"
Jag konstaterade att det borde inte vara så svårt och noterade spänning och kapacitans på samtliga kondingar i nätdelen och åkte till elfa och köpte nya för att byta samtliga.
En hundralapp fattigare och glad i hågen satte jag mig ned med lödkolven och bytte samtliga kondensatorer mot nya med samma specar.
När det var klart så monterade jag ihop allt och stoppade i kontakten med resultatet att den konding som tidigare sprängts men nu var utbytt sprängdes även den.
Om en diod gått så kan det överbelasta kondingarna så dom går direkt. Likaså så kan det vara så att det blivit kortis mellan varven i transformatorn vilket kan få samma följd.

Med andra ord. Det kan vara så att det är någon annan del som gett upp som resulterar i att kondingar går och då måste man ju byta ut även den delen samtidigt som kondingen annars blir det inte bra. Det är med andra ord lika bra att byta hela nätdelen på en gång om man inte har tillgång till mätinstrument och specar så att man kan mäta upp vad som felar och byta så att allt är helt.

Det kan dessutom vara så illa att det är fel någon annastans i TV:n som resulterar i att nätdelen går åt helsike.

Så det är helt enkelt att val. Antingen lämnar du in den på en felsökning. Det kostar gissningsvis 600-700 kr och det drar dom av om du sedan låter dom laga TV:n. Alternativt skrotar du den och köper nytt. Det handlar i stort sett om vad du är villig att betala för att hålla liv i TV:n. Är det en billig begagnad TV så är den kanske inte så bra att det är värt pengarna.

Men får du tag på någon som kan kolla på den för en billig peng och kanske byta några delar till lite drygt självkostnadspris så är det självklart värt att testa.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Hör efter med en mindre tv-återförsäljare som säljer ditt märke (eller något annat) om de kan rekommendera någon tv-repartör eller rent av har en anställd på firman. Låt göra en felsökning och bestäm dig därefter om det är värt det eller inte. En felsökning brukar kosta någon hundralapp som man sedan drar av från reparationskostnaden. Totalt sett behöver reparationen bli så värst mycket dyrare än felsökningen om det inte är något fel av allvarligare art.

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Antingen lämnar du in den på en felsökning.

jag tänkte ta ett snack med webhallen, och indirekt att de får köra felsökningen (just pga jag har 3 års reklamationsrätt). sen betalar jag gärna 700:- i efterhand om problemet är som du säger och de fixar tv'n.

eller ska jag hitta en tv-reparatör på eniro och först be honom göra felsökningen och sen kontakta webhallen??

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Hör efter med en mindre tv-återförsäljare som säljer ditt märke (eller något annat) om de kan rekommendera någon tv-repartör eller rent av har en anställd på firman. Låt göra en felsökning och bestäm dig därefter om det är värt det eller inte. En felsökning brukar kosta någon hundralapp som man sedan drar av från reparationskostnaden. Totalt sett behöver reparationen bli så värst mycket dyrare än felsökningen om det inte är något fel av allvarligare art.

kolla mitt inlägg #29

tycker du jag ska göra så, dvs först ta kontakt med webhallen som får felsöka, eller som du och inlägget innan dig - först hitta en tv-reparatör som felsöker och sen kontakta webhallen?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
kolla mitt inlägg #29

tycker du jag ska göra så, dvs först ta kontakt med webhallen som får felsöka, eller som du och inlägget innan dig - först hitta en tv-reparatör som felsöker och sen kontakta webhallen?

Gå via Webhallen om du bror att du har möjlighet att få det via reklamationsrätten. Det du som ska bevisa att felet funnits där från början eftersom garantin är slut om jag inte har helt fel för mig. Jag har ingen koll på Webhallen som företag eller hur de hanterar reparationer/garantier. Är det ett sunt företag så kan du lika väl lämna den via dem som att hitta en annan lokal återförsäljare/reparatör. Struntar du i reklamation och bara vill få din tv lagad hade jag letat upp en lokal återförsäljare och låtit någon reparatör som de använder sig av titta på den.

Jag har lämnat in äldre elektronik på lagning. Har nog inte kostat mycket mer än ca 1500 kr att fixa någon gång.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Blnadar du inte ihop det lite här? Vad jag har förstått finns det ingen lag som säger att en handlare MÅSTE ge 2 års garanti, inte ens ett års garanti om dom inte vill men alla handlare lämnar dock minst ett års garanti på sina produkter, skulle tippa på att dom gör det för att få folk att handla mer!

Om jag inte missminner mig så är det därför det finns en lag som säger att vi konsumenter har upp till 36 månaders reklamationsrätt just för att skydda oss konsumenter! Problemet är dock att reklamationsrättslagen är utformad så att den lämnar en öppning för tolkningar och ju äldre produkten är desto mer kan handlaren slå av dvs ett visst antal procent i värdeminskning eller sk nyttjandeavdrag, i mitt fall ville webhallen dra av 20% från inköpssumman vilket jag inte accepterade! Har man lite fötterna så kanske man vet om att man som konsument har rätt till ränta på pengarna som varan kostade om den pajjar inom reklamationstiden och detta kan man kvitta mot varann, när jag drog till med bl a detta när jag pratade med webhallen blev det lite tyst i luren för ett ögonblick:D hon hade nog inte räknat med att jag skulle känna till det men tack vare en annan forummedlem fick jag värdefulla tips då han jobbar med just sådana här ärenden! Vi konsumenter har mer rättigheter än vad vi känner, problemet är att denna information kan vara lite snårig att hitta.

När webhallen märkte att jag hade på fötterna och inte kom någonvart med mig tvärvände dom plötsligt och utan invändningar erbjöd dom mig varenda krona jag spenderat på tv:n tillbaka!

Gå via Webhallen om du bror att du har möjlighet att få det via reklamationsrätten. Det du som ska bevisa att felet funnits där från början eftersom garantin är slut om jag inte har helt fel för mig. Jag har ingen koll på Webhallen som företag eller hur de hanterar reparationer/garantier. Är det ett sunt företag så kan du lika väl lämna den via dem som att hitta en annan lokal återförsäljare/reparatör. Struntar du i reklamation och bara vill få din tv lagad hade jag letat upp en lokal återförsäljare och låtit någon reparatör som de använder sig av titta på den.

Jag har lämnat in äldre elektronik på lagning. Har nog inte kostat mycket mer än ca 1500 kr att fixa någon gång.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ofta är det tillverkaren som ger 1- 2 års garanti. Ibland ger handlarna förlängda garantier och det är så klart ett sätt att försöka kränga varor. Allt för ofta är garantierna inte värda pappret de är skrivna på tyvärr. Reklamationsrätten ger en 36 månader att upptäcka fabrikationsfel. Men det gäller vad jag minns att kunna påvisa att felet funnits där från början, vilket inte är så enkelt ur ett kundperspektiv. Man är hänvisad till återförsäljarens reklamation/servicenät. Bara att hoppas att de är ärliga i sina bedömningar.

Intressant med ränta på köpesumman :tummenupp

Har man lite fötterna så kanske man vet om att man som konsument har rätt till ränta på pengarna som varan kostade om den pajjar inom reklamationstiden och detta kan man kvitta mot varann, när jag drog till med bl a detta när jag pratade med webhallen blev det lite tyst i luren för ett ögonblick

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
En liten lathund: http://www.konsumentverket.se/globa...a ner/lathundar/lathund_konsumentköplagen.pdf

Ofta är det tillverkaren som ger 1- 2 års garanti. Ibland ger handlarna förlängda garantier och det är så klart ett sätt att försöka kränga varor. Allt för ofta är garantierna inte värda pappret de är skrivna på tyvärr. Reklamationsrätten ger en 36 månader att upptäcka fabrikationsfel. Men det gäller vad jag minns att kunna påvisa att felet funnits där från början, vilket inte är så enkelt ur ett kundperspektiv. Man är hänvisad till återförsäljarens reklamation/servicenät. Bara att hoppas att de är ärliga i sina bedömningar.

Intressant med ränta på köpesumman :tummenupp

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

"Säljaren är ansvarig för fel som fanns när köpet gjordes även om felet visar sig först senare.
Fel som visar sig inom sex månader från köpet anses vara fel som fanns när varan såldes om sälja- ren inte kan bevisa annat. Om felet visar sig senare är det köparen som ska bevisa att felet fanns när varan såldes. Det är inte fel på varan om den blivit sämre på grund av en olyckshändelse, vanvård eller onormal användning"

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
jag tänkte ta ett snack med webhallen, och indirekt att de får köra felsökningen (just pga jag har 3 års reklamationsrätt). sen betalar jag gärna 700:- i efterhand om problemet är som du säger och de fixar tv'n.

eller ska jag hitta en tv-reparatör på eniro och först be honom göra felsökningen och sen kontakta webhallen??

Om du tänkte utnyttja reklamationsrätten så är det nog bättre att försöka prata med WebHallen först.
Om du låter någon annan öppna TV:n och rota runt innan så kan det bli en massa diskussioner kring det annars.
Sen kan det ju hända att dom strider lite för att slippa undan.

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
ok, igår lämnade jag tv'n på webhallen (efter att ha pratat med de på telefon och hävdade 3 års reklamationsrätt).

de ska felsöka och åtgärda felet. alt. att köpet kan hävas, jag får en likvärdig eller nåt annat liknande alternativ. 2-3 veckor kommer det ta.

så kortfattat går det åt rätt håll iaf - det är någon form av fabrikationsfel snarare än att jag hällt vatten på den, använt den på fel sätt, tappat den i golvet etc etc. den har bara lagt av från ena dagen till den andra.

Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Dom blev väl knappast förvånade? Möjligtvis förvånade över att den hållt i två år! Synd att skiten inte håller ihop bättre, men pga av den grymma bilden LG levererar för pengarna är det svårt att inte låta bli att köpa, min nya LG pa650 ha ivf överlevt första året så det får ju ses som positivt, nu jobbar vi in ett andra år och förhoppningsvis ett tredje:tummenupp

ok, igår lämnade jag tv'n på webhallen (efter att ha pratat med de på telefon och hävdade 3 års reklamationsrätt).

de ska felsöka och åtgärda felet. alt. att köpet kan hävas, jag får en likvärdig eller nåt annat liknande aternativ. 2-3 veckor kommer det ta.

så kortfattat går det åt rätt håll iaf - det är någon form av fabrikationsfel snarare än att jag hällt vatten på den, använt den på fel sätt, tappat den i golvet etc etc. den har bara lagt av från ena dagen till den andra.

Last edited:

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Dom blev väl knappast förvånade? Möjligtvis förvånade över att den hållt i två år! Synd att skiten inte håller ihop bättre, men pga av den grymma bilden LG levererar för pengarna är det svårt att inte låta bli att köpa, min nya LG pa650 ha ivf överlevt första året så det får ju ses som positivt, nu jobbar vi in ett andra år och förhoppningsvis ett tredje:tummenupp

när jag ringde de för att reklamera, sa tjejen i luren att 'du vet att du bara har 2 års garanti?' varpå jag svarade 'javisst, men också 3 års reklamationsrätt'. då bad hon mig komma in med tv'n.

så folk försöker ju med fulingar först och märker de att de har att göra med någon som vet etc, så släpper de den garden. trist stil.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Ingen blåser en ungrare ostraffat:D

när jag ringde de för att reklamera, sa tjejen i luren att 'du vet att du bara har 2 års garanti?' varpå jag svarade 'javisst, men också 3 års reklamationsrätt'. då bad hon mig komma in med tv'n.

så folk försöker ju med fulingar först och märker de att de har att göra med någon som vet etc, så släpper de den garden. trist stil.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping