Så vad tycker du om Dataåldern !?.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Uppväxt i början på sextiotalet när datorer var något man enbart såg i science fiction filmer och dagens hemdatorer med t ex multi core processorer med ramminne mm som hade fått månlandaren att fundera på ett förmodat ögonblickligt självmord i ren avund i en värld där informationen flödar direkt hem till denna dator oavsett om det rör sig om ren vetskap eller underhållning så undrar jag ibland om folk verkligen mår bättre av denna teknik eller om man inbillar sig att man inte kan vara utan den för teknikens egen skull.Så blev det så bra som vi en gång kanske drömde om eller föll vi ner i en fälla som vi förmodligen aldrig kan ta oss ur igen.Frågan ämnar sig förmodligen bäst till de generationer som inte är uppväxta med datorer, mobiltelefoner och pizza butiker i varje gathörn.Blev det bra, eller ... :confused:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det blev inte bra, det blev Awsome! :tummenupp

Allt är ett klick iväg, ingen jävla väntan på svar eller grejer och jag behöver inte flera uppslagsverk för att hitta svar på skit man undrar över, helt jäkla Underbart!

Och, det bästa av allt, när jag är trött på alla jävlar som har åsikter jag inte är intresserad av så fäller jag bara ner locket på min burk och det är åter tyst och lugnt i mitt hem, försök det med ett middagsgäng man inte orkar höra på.....

Och, funderar man lite på det så är ju trots allt en dator/tele lite bättre att ge till en beroendepersonlighet än en flarra wirre eller ett ciggpaket, bättre de sitter i sin källare och knappar än är ute och knaprar. :D

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det tål dock att sägas att trots att många av dagens unga (90-talister, 00-talister) har haft datorer och mobiltelefoner med mera i sina liv ganska så bokstavligt talat sedan födseln, så är de skrämmande okunniga när det kommer till hur dessa apparater fungerar.

De är duktiga på rent slentriananvändande så som slösurfande, hitta klipp med söta katter på Youtube och spela spel för att fördriva tiden på sina prylar. Men när det kommer till en förståelse för hur prylarna funkar, hänger ihop, eller hur man ska laga de när de kastar in handduken så har de inget. Inte heller en vilja att lära sig detta. Visst vore det skithäftigt att bygga en app och tjäna grova pengar, men liksom, orka lära sig någon tråkig programmering och sånt trams...

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det tål dock att sägas att trots att många av dagens unga (90-talister, 00-talister) har haft datorer och mobiltelefoner med mera i sina liv ganska så bokstavligt talat sedan födseln, så är de skrämmande okunniga när det kommer till hur dessa apparater fungerar.

De är duktiga på rent slentriananvändande så som slösurfande, hitta klipp med söta katter på Youtube och spela spel för att fördriva tiden på sina prylar. Men när det kommer till en förståelse för hur prylarna funkar, hänger ihop, eller hur man ska laga de när de kastar in handduken så har de inget. Inte heller en vilja att lära sig detta. Visst vore det skithäftigt att bygga en app och tjäna grova pengar, men liksom, orka lära sig någon tråkig programmering och sånt trams...

Till skillnad från tio pers i 40-55 årsåldern som jag fick agera support till efter att de fallit totalt in i misär efter att förra kneget övergått till smartphones som företagstelefoner och de inte ens klarade av att svara i skiten.
Eller 95 procent av firman som inte kunde göra något i försäljningsprogrammet som de inte gjort förut, "Hur gör man ***, jag har aldrig gjort det förr!" "Men LÄS för helvete och TÄNK!" :dummer

Nåväl, nu som arbetslös är det rätt fint att man kan sitta på röven och glo på en hela serien long way downi sträck en söndagsnatt och fisa, på 60-talet hade jag inte kunnat göra något alls.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

carl-sagan-scientist-quote-we-live-in-a-society-exquisitely-dependent.jpg
Det du säger stämmer om i princip allt. Det är nästan ingen som orkar bry sig hur elsystemet funkar, eller hur bilen funkar, eller hur hus byggs eller någonting längre. Samhället hålls rullande av en arme av ingenjörer, tekniker och forskare med specialkunskaper.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
View attachment 424822
Det du säger stämmer om i princip allt. Det är nästan ingen som orkar bry sig hur elsystemet funkar, eller hur bilen funkar, eller hur hus byggs eller någonting längre. Samhället hålls rullande av en arme av ingenjörer, tekniker och forskare med specialkunskaper.

Fast kolla på människokroppen, ganska många som inte har en susning vad den består av eller hur den fungerar, och då bär dom runt på den typ alltid.

Så har det alltid varit, det har bara dykt upp nya områden att strunta i.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Fast kolla på människokroppen, ganska många som inte har en susning vad den består av eller hur den fungerar, och då bär dom runt på den typ alltid.

Så har det alltid varit, det har bara dykt upp nya områden att strunta i.

Japp, inget större problem, förrän det dyker upp kvacksalvare och säljer på folk dumheter. Att iaf ha ett grundläggande hum om sakers ordning är ju vad som brukar kallas allmänbildning. Skulle vara bra om det existerade. Man behöver ju inte veta hur en dators olika minnen fungerar, men att veta att facebook är online, google är en sökmotor och firefox är en browser, och ingen av dem är internet kan ju sägas vara en ganska låg ribba att lyckas komma över. :hihi

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Japp, inget större problem, förrän det dyker upp kvacksalvare och säljer på folk dumheter. Att iaf ha ett grundläggande hum om sakers ordning är ju vad som brukar kallas allmänbildning. Skulle vara bra om det existerade. Man behöver ju inte veta hur en dators olika minnen fungerar, men att veta att facebook är online, google är en sökmotor och firefox är en browser, och ingen av dem är internet kan ju sägas vara en ganska låg ribba att lyckas komma över. :hihi

Man kan ju tycka så, men det låter ju asajobbit.

Människor är lata och korkade, något annat lönar sig inte i det samhälle i byggt åt våra barn.:gråta

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Man kan ju tycka så, men det låter ju asajobbit.

Människor är lata och korkade, något annat lönar sig inte i det samhälle i byggt åt våra barn.:gråta

Ja, alltså, köttbergets obotliga lathet är en av ingredienserna i min stormande misantropi. :hihi

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Det skulle bli informationsåldern, men gick snabbt över till att bli desinformationsåldern...

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det skulle bli informationsåldern, men gick snabbt över till att bli desinformationsåldern...

Det tar nog någon generation att lära sig navigera och hantera flödet, men nu finns iaf informationen tillgänglig för den som letar.

Ett tag till...

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
View attachment 424822

Tyvärr har det ju lyckats få samhället att tro att man _måste_ ha ingenjörer och doktorander till precis _ALLT_. :3freak

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Tyvärr har det ju lyckats få samhället att tro att man _måste_ ha ingenjörer och doktorander till precis _ALLT_. :3freak

Hehe, ja, det hade varit trevligt om fler yrken fortfarande var hantverk, med lite hantverksstolthet.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Programmering är väl ett hantverk? Jag är oftast stolt över det jag gör så det måste ju då vara hantverksstolthet!

Ja, det tycker jag. Åas kräver det högskoleexamen för att få det första jobbet, samtidigt som industrin skriker efter mer kodapor, så kommer folk inte in för att de inte har tidigare erfarenhet. Lärling hade nog kunnat funka rätt bra. :crash

Manne990

Gick med
4 Feb 2008
Hoj
R1
Ja, det tycker jag. Åas kräver det högskoleexamen för att få det första jobbet, samtidigt som industrin skriker efter mer kodapor, så kommer folk inte in för att de inte har tidigare erfarenhet. Lärling hade nog kunnat funka rätt bra. :crash

Utbildningen är nog bra i de flesta fall, men problemet jag sett under flera år är att många inte ger nyexade en chans utan alltid vill ha folk med 3-5 års erfarenhet.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Självklart, tillväxt är ju inge viktigt...

Det riktigt spännande är att inga företag vill betala för kompetensen. Man höjer lönen larvigt mycket genom att bli konsnylt, och då måste företagen ändå betala om de vill ha kompetensen. Som bonus får man som konsnylt jobba med de roliga projekten och de fast anställda får sitta med skiten. :näsblod:gnissla

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Det riktigt spännande är att inga företag vill betala för kompetensen. Man höjer lönen larvigt mycket genom att bli konsnylt, och då måste företagen ändå betala om de vill ha kompetensen. Som bonus får man som konsnylt jobba med de roliga projekten och de fast anställda får sitta med skiten. :näsblod:gnissla

Kortsiktigt, det är vad det är. På alla tänkbara nivåer.

Dock är min erfarenhet av systemutvecklare att de har bra betalt, även som vanligt anställda. Det är klart, är du _riktigt_ duktig som konsult finns det väl inte några gränser. Men de kodapor jag känner är det väl inte synd om heller direkt.
:fakta

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...