En vecka kvar Päraskrabban, en vecka, sen börjar hojsäsongen igen!I dag kom svenska sjömanskyrkan här i L.A. ombord med en stor påse hembakta lussebullar och en låda julklappar. Mycket trevligt, med lussebullar och kaffe.
I eftermiddag skulle de tydligen ha luciafirande på svenska kyrkan och vi pratade lite om det. De skulle visst inte ha med några stjärngossar i luciatåget. Prästen trodde inte att de som inte kännde till de svenska traditionerna med luciatåg skulle bli speciellt imponerade av folk klädda i vit särk med en vit strut på huvudet...
Fast, det skulle kanske vara något, en stjärngosse och en pepparkaksgubbe, hand i hand.
Hursomhelst, trevligt med lite julkänsla och trevligt med en julklapp från sjömanskyrkan.
Ja, som jag skrev tidigare är det här den största och mest moderna båt jag jobbat på.
Så, hur stor är hon då och på vilket sätt är hon så modern?
Tja, till och börja med, båten är 294 meter lång och 32 meter bred. Bredden är så stor den kan vara och ändå ta sig genom Panamakanalen där slussarna är 100 fot breda.
För att driva båten elektriskt har vi fyra dieselmotorer kopplade till generatorer. Motorerna är 14-cylindriga v-motorer som levererar drygt 20,000 hästar styck.
För att driva båten framåt har vi två så kallade azipoddar vilket är elmotorer som sitter under båten med en propeller på. Poddarna kan vridas 360 grader oberoende av varandra och ger oöverträffad manövreringsförmåga. Var pod ger maximalt 20 megawatt, eller drygt 25,000 hästar.
Är hon byggd i muminland?
Hursomhelst, när det står tomtar i varje gathörn kommer jag hem igen.
Gött med lång ledighet. Jag får släpa ut dig och kameran på nya äventyr så släpar du ut mig på absinth-äventyr.
Men det va ju ett jävla schabrak till båt du varit ombord på!
Välkommen hem!Det gör det väl nu?
Hursomhelst, min väska är nästan packad, skrivbordet är städat, avlösningsrapporten är skriven och min avlösare kom precis in på kontoret och suckade.
Nu väntar 13 veckors semester!
Fan jag fasnade ju på två bilderTjena!
Tänkte att lite solsken från sommaren skadar inte.. Ni som känner igen er på bild, se o NJUT!
Ser fram emot att köra igen!
Fan jag fasnade ju på två bilder
Ja det är du inte ensam om, men det blir ny hoj för mig!
Det är gjort måste testa ett annat stuk!Jag har också bytt hoj rätt så nyligen.
Men ska du byta din 1000rr som du har fixat till?
Det är gjort måste testa ett annat stuk!
Niice! Hur känns hojen då? Eller du kanske inte hunnit köra så mkt med den nya än?
För att driva båten elektriskt har vi fyra dieselmotorer kopplade till generatorer. Motorerna är 14-cylindriga v-motorer som levererar drygt 20,000 hästar styck.
För att driva båten framåt har vi två så kallade azipoddar vilket är elmotorer som sitter under båten med en propeller på. Poddarna kan vridas 360 grader oberoende av varandra och ger oöverträffad manövreringsförmåga. Var pod ger maximalt 20 megawatt, eller drygt 25,000 hästar.
Det gör det väl nu?
Hursomhelst, min väska är nästan packad, skrivbordet är städat, avlösningsrapporten är skriven och min avlösare kom precis in på kontoret och suckade.
Nu väntar 13 veckors semester!
Jag läste lite om sådana där propellrar/drivsystem för ett tag sedan, och är inte en annan vinst att det är mycket mer enegieffektivt sätt att driva båten också?
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |