Så var hojsäsongen slut för mig.

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
I dag kom svenska sjömanskyrkan här i L.A. ombord med en stor påse hembakta lussebullar och en låda julklappar. Mycket trevligt, med lussebullar och kaffe.

I eftermiddag skulle de tydligen ha luciafirande på svenska kyrkan och vi pratade lite om det. De skulle visst inte ha med några stjärngossar i luciatåget. Prästen trodde inte att de som inte kännde till de svenska traditionerna med luciatåg skulle bli speciellt imponerade av folk klädda i vit särk med en vit strut på huvudet... :rolleyes:

Fast, det skulle kanske vara något, en stjärngosse och en pepparkaksgubbe, hand i hand. :hihi

Hursomhelst, trevligt med lite julkänsla och trevligt med en julklapp från sjömanskyrkan. :)
En vecka kvar Päraskrabban, en vecka, sen börjar hojsäsongen igen! :tummenupp

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Ja, som jag skrev tidigare är det här den största och mest moderna båt jag jobbat på.

Så, hur stor är hon då och på vilket sätt är hon så modern? :va

Tja, till och börja med, båten är 294 meter lång och 32 meter bred. Bredden är så stor den kan vara och ändå ta sig genom Panamakanalen där slussarna är 100 fot breda.

För att driva båten elektriskt har vi fyra dieselmotorer kopplade till generatorer. Motorerna är 14-cylindriga v-motorer som levererar drygt 20,000 hästar styck.

För att driva båten framåt har vi två så kallade azipoddar vilket är elmotorer som sitter under båten med en propeller på. Poddarna kan vridas 360 grader oberoende av varandra och ger oöverträffad manövreringsförmåga. Var pod ger maximalt 20 megawatt, eller drygt 25,000 hästar.

Bifogat

• pod.jpg
    pod.jpg
    30.8 KB · Visningar: 146

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Ja, som jag skrev tidigare är det här den största och mest moderna båt jag jobbat på.

Så, hur stor är hon då och på vilket sätt är hon så modern? :va

Tja, till och börja med, båten är 294 meter lång och 32 meter bred. Bredden är så stor den kan vara och ändå ta sig genom Panamakanalen där slussarna är 100 fot breda.

För att driva båten elektriskt har vi fyra dieselmotorer kopplade till generatorer. Motorerna är 14-cylindriga v-motorer som levererar drygt 20,000 hästar styck.

För att driva båten framåt har vi två så kallade azipoddar vilket är elmotorer som sitter under båten med en propeller på. Poddarna kan vridas 360 grader oberoende av varandra och ger oöverträffad manövreringsförmåga. Var pod ger maximalt 20 megawatt, eller drygt 25,000 hästar.

Är hon byggd i muminland?

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Hursomhelst, när det står tomtar i varje gathörn kommer jag hem igen. :tomten

Det gör det väl nu? :va

Hursomhelst, min väska är nästan packad, skrivbordet är städat, avlösningsrapporten är skriven och min avlösare kom precis in på kontoret och suckade.

Nu väntar 13 veckors semester! :banana

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Gött med lång ledighet. Jag får släpa ut dig och kameran på nya äventyr så släpar du ut mig på absinth-äventyr. :hihi

Men det va ju ett jävla schabrak till båt du varit ombord på!

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
zx10r
Gött med lång ledighet. Jag får släpa ut dig och kameran på nya äventyr så släpar du ut mig på absinth-äventyr. :hihi

Men det va ju ett jävla schabrak till båt du varit ombord på!

Tjena!
Tänkte att lite solsken från sommaren skadar inte.. Ni som känner igen er på bild, se o NJUT! :tummenupp

Ser fram emot att köra igen!

Bifogat

• DSC00240 2.jpg
    DSC00240 2.jpg
    217.2 KB · Visningar: 137
  • DSC00241 2.jpg
    DSC00241 2.jpg
    207.5 KB · Visningar: 137

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu

Hursomhelst, min väska är nästan packad, skrivbordet är städat, avlösningsrapporten är skriven och min avlösare kom precis in på kontoret och suckade.

Välkommen hem!

Ni är välkomna att titta in på en kopp

Bifogat

• Espresso.jpg
    Espresso.jpg
    38.2 KB · Visningar: 107

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X

Jag läste lite om sådana där propellrar/drivsystem för ett tag sedan, och är inte en annan vinst att det är mycket mer enegieffektivt sätt att driva båten också?

:)

13 veckor... sjuuukt långt...
Jag tycker mina 1.5 vecka var lång semester, och har lite lätt jobbeågren av att var tillbaka på jobbet (ensam på kontoret i dag...)

(inte alls avundsjuk :rolleyes: )
:hej

Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Jag läste lite om sådana där propellrar/drivsystem för ett tag sedan, och är inte en annan vinst att det är mycket mer enegieffektivt sätt att driva båten också?

Ja, det så kallade dieselelektriska maskineriet är ganska vanligt och i stort sett uteslutande det som används vid nybyggdnation av kryssningsfartyg nuförtiden.

Stora fartygsdieslar är konstruerade att gå mest bränsleeffektivt vid ungefär 90% MCR, det vill säga 90% av maximus countinious rate. På svenska betyder det att maskinen går som mest effektivt vid 90% effektuttag av det maximala effektuttag som motorn är designad till att fortlöpande arbeta vid.

Visst, om motorn är kopplad till en generator och propellern i sin tur drivs av en elmotor tappar man givetvis verkningsgrad motsvarande generatorns/motorns cos fi men elkraft måste produceras oavsett så det är inte hela världen.

I vilket fall som helst, med tanke på att elkraft alltid behövs och att man kan starta eller stoppa dieselmotorer beroende på hur snabbt båten behöver framföras kan man alltid se till att så få motorer går på så hög belastning som möjligt.

Dessutom kan man skruva på en dieselmotor och ändå ha full elproduktion och framdrift.

Ska jag förklara mer ingående gör jag gärna det. :)

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Sådär, då var 13 veckors semester till ända. Resväskan är nästan färdigpackad och imorgon flyger jag till L.A.

Satt på balkongen tidigare idag och avnjöt en espresso och en cigarill i solvärmen. Så skönt, våren är verkligen på G. Förvisso fick jag en trevlig tur igår tillsammans med Micke men det kommer knappast stilla hojsuget som kommer byggas upp under våren. :gnissla

Nåväl, i slutet på juni kommer jag att komma hem igen. Komma hem till sommar, komma hem till varma vägar och banor, komma hem till lata dagar och komma hem till ett helt nytt liv. :)

Ses och hörs.

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...