Såg ni dokumentären: "En dunklare värld" 21.40 på 1:an igår?

Homo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
80talet 80talet va kunde gå snett va kunde gå galet
om jag har förstått det rätt så komeer inte solceller bli tillräckligt effektiva pga att dom som äger företagen och sitter i styrelsen även äger oljebolagen... känns betryggande.

personligen skulle jag vilja bygga ut kärnkraften 1000gånger, det är den renaste o billigaste energi vi har, o snart kommer fusionreaktorer (testas i frankrike nu)

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
GuW skrev:
2427672 ...ända tills kineserna tycker att Electrolyx-kylskåp är för dyra, och istället lanserar Elektroflax-kylskåpet, som ser exakt likadant ut, men drar 25% mer energi än orginalet.
Vilket just är anledningen till att Kina, Indien och USA måste vara "med på banan" i de här frågorna.

Man kan redan i dag minska sin belysningsförbrukning med minst 75% om man övergår till lågenrgilampor istället för glödlampor, men gör folk det?
Det tar mycket längre tid innan en lågenergilampa tänds, därför tycker inte så många att dom är praktiska. Skaffa fram en lågenergilampa som tänds lika snabbt som en vanlig så skall du se att det blir mer intressant för folk.

Kärnan i problemet är ju att vi som människor inte gärna släpper på den lyx och bekvämlighet vi vant oss vid. Därför måste vi hitta sätt att förbättra befintliga produkter så de drar mindre energi utan att göra avkall på dess funktionalitet och upplevda nytta.

I det ljuset är till exempel forskningsförbudet på kärnkraft idioti, eftersom det förhindrar oss från att göra framsteg inom en av de renaste energikällorna vi har.

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Homo skrev:
2427772 om jag har förstått det rätt så komeer inte solceller bli tillräckligt effektiva pga att dom som äger företagen och sitter i styrelsen även äger oljebolagen... känns betryggande.
Konspirationsteori.nu :)

Även oljebolagsdirektörer vet om att dom säljer en vara som inte förnyas. Skulle det vara så att oljebolag äger företag som tar fram solceller är det klart att dom jobbar häcken av sig med att bli först med världens bästa solcell. Då skulle de ha sin inkomst säkrad i 1000 år istället för 50 år, om du förstår vad jag menar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Homo skrev:
2427772 om jag har förstått det rätt så komeer inte solceller bli tillräckligt effektiva pga att dom som äger företagen och sitter i styrelsen även äger oljebolagen... känns betryggande.

personligen skulle jag vilja bygga ut kärnkraften 1000gånger, det är den renaste o billigaste energi vi har, o snart kommer fusionreaktorer (testas i frankrike nu)

Det där är ren och skär Bullshit, visst, BP solar är knutet till BP som säljer olja, men dom jobbar oavbrutet med att framställa effektivare solceller.

Vi i sverige har ju helt oberoende forskning på området på Ångströmlaboratoriet, och NASA forskar oavbrutet efter bättre effektivitet för att kunna minska ytan på solcellerna på satelliter och rymdstationer.

Problemet idag är att få tillräckligt rena övergångar mellan kisel och ledare, att få kiselytan tillräckligt stor samt att få skyddsglaset att sluta blockera nyttig instrålning samtidigt som det ska blockera strålning som värmer upp kiselplattorna.

En annan sak som skulle göra susen är om elbolagen tillät tvåvägsmätare och att kunderna fick bakmata nätet, så att man kunde sätta upp en nätansluten solcells/vindanläggning hemma, och dom dagar det är gynnsamt kunna sälja överskottet ut på nätet, dom dagar då det är mulet och vindstilla kan man köpa el.
Det fungerar i dom stater I USA där dom har det systemet, och kraftbolagen får ett betydligt lägre uttag ur vattenmagasinen bra dagar, och kan således spara vatten till dom dagar då alla köper.

Jag skulle själv kunna tänka mig att smälla upp 40m2 solceller och ett par små vindsnurror om jag bara fick sälja överskottet, visst det är en rejäl investeringskostnad, men man räknar hem den investeringen betydligt fortare om man slipper lagra sin ström själv i egna batteribanker utan kan lagra ute på elnätet.

Homo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
80talet 80talet va kunde gå snett va kunde gå galet
hur långt skulle 40kvadrat solceller räcka? i kw då en solig dag? tja det kansek inte stämmer med oljebolagen vad vet jag, dom verkar inte va höjden av effektivitet idag iaf, annars hade dom suttit överallt

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
GuW skrev:
2427842 Det där är ren och skär Bullshit, visst, BP solar är knutet till BP som säljer olja, men dom jobbar oavbrutet med att framställa effektivare solceller.
Precis. Även om BP är ett oljebolag så vet de att oljan inte kommer att räcka hur länge som helst. Därför satsar de på en alternativ energiform också så att de har en möjlighet att tjäna pengar även när oljan har tagit slut.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Homo skrev:
2427851 hur långt skulle 40kvadrat solceller räcka? i kw då en solig dag? tja det kansek inte stämmer med oljebolagen vad vet jag, dom verkar inte va höjden av effektivitet idag iaf, annars hade dom suttit överallt

Det räcker tyvärr inte långt, jag hittade dom här siffrorna på nätet:

"För solceller i mycket småskaliga anläggningar, exempelvis placerade på hustak, kan totala ytbehovet anses vara lika med solcellytan. I detta fall fås att 120 kWh/m2år kan utvinnas. Solceller omvandlar solenergi till elenergi. Solenergin har ett exergiinnehåll på 93 %, vilket gör att teoretiskt sett skulle 93 % av solenergin kunna omvandlas till elenergi. Högsta teoretiska verkningsgrad för solceller ligger dock på 25 %."

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Hoj
trampcykel
GuW skrev:
2427745 Jorå, vi ska visst förbruka mindre el, och lågenergilampor, och vitvaror med energimärkning är utmärkta sätt att göra det på.
För i samma utsträckning som vi bygger energisnålare grejor, så skaffar vi fler grejor som kräver energi.

DESSUTOM ska vi producera mer el, och på bättre sätt än vad vi gör i dag.
Sol vind och vatten (den gamla kommunistträdkramaraktivist-klychan) håller faktiskt än i dag.

Sol kan och ska vi använda för att värma oss själva, bostäder och vatten med, att utvinna el storskaligt från solen är tyvärr för dyrt och resurskrävande för att vara ett (i dagsläget) lönsam resurs.

Vind kan vi med fördel använda för storskalig elproduktion, men då måste vi vara beredda på att utsikten från kust/fjällstugan kan innebära ett vindkraftverk. Dessutom låter det en del när bladen sveper, så dom som bor närmast kan drabbas av det.

Vatten kan vi utnyttja på det sätt vi gör i dag, jag är tveksam till vidare utbyggnad, men vi kan optimera den vattenkraft vi redan har, så att vi kan kräma ur ytterligare ett par kilowatt ur det vi redan har.

DESSUTOM ska vi jobba oavbrutet för en effektivare och säkrare kärnkraft, eftersom det är den enda hållbara lösningen för den konsumption vi har vant oss vid.
Jag har heldre topmoderna reaktorer här hemma, än halvtaskigt ihopspikade tryckkokare i fattiga länder som ser en chans att exportera el till oss.

Men först och främst ska vi spara el, en insparad kilowatt är billigare än en utbyggd kilowatt....

Lågenerigelampor kräver mer energi att tillverka och innehåller ämnen som inte är så trevliga de heller. Plus en del andra nackdelar som dessa lampor är förknippade med.

GuW skrev:
2427842 Det där är ren och skär Bullshit, visst, BP solar är knutet till BP som säljer olja, men dom jobbar oavbrutet med att framställa effektivare solceller.

Vi i sverige har ju helt oberoende forskning på området på Ångströmlaboratoriet, och NASA forskar oavbrutet efter bättre effektivitet för att kunna minska ytan på solcellerna på satelliter och rymdstationer.

Problemet idag är att få tillräckligt rena övergångar mellan kisel och ledare, att få kiselytan tillräckligt stor samt att få skyddsglaset att sluta blockera nyttig instrålning samtidigt som det ska blockera strålning som värmer upp kiselplattorna.

En annan sak som skulle göra susen är om elbolagen tillät tvåvägsmätare och att kunderna fick bakmata nätet, så att man kunde sätta upp en nätansluten solcells/vindanläggning hemma, och dom dagar det är gynnsamt kunna sälja överskottet ut på nätet, dom dagar då det är mulet och vindstilla kan man köpa el.
Det fungerar i dom stater I USA där dom har det systemet, och kraftbolagen får ett betydligt lägre uttag ur vattenmagasinen bra dagar, och kan således spara vatten till dom dagar då alla köper.

Jag skulle själv kunna tänka mig att smälla upp 40m2 solceller och ett par små vindsnurror om jag bara fick sälja överskottet, visst det är en rejäl investeringskostnad, men man räknar hem den investeringen betydligt fortare om man slipper lagra sin ström själv i egna batteribanker utan kan lagra ute på elnätet.

Dåligt påläst. Detta funkar redan idag i sverige.

http://sydsvenskan.se/ekonomi/article181596.ece
www.hannevind.com

Last edited:

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Mest upplyftande jag sett på länge, annars brukar det ju snackas om att oljan snart ska ta slut (eller åtminstone bli så dyr att den inte lönar sig som drivmedel) samt att peak-oil redan varit. Enligt den här dokumentären har vi ha så mycket olja kvar att vi kan fortsätta att öka vår oljekonsumtion i samma takt som framtills idag, bortom år 2050. Det är inte heller oljan utan himmlen som är begränsningen. The sky is the limit :Rockbanan

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
GuW skrev:
2427745
Vatten kan vi utnyttja på det sätt vi gör i dag, jag är tveksam till vidare utbyggnad, men vi kan optimera den vattenkraft vi redan har, så att vi kan kräma ur ytterligare ett par kilowatt ur det vi redan har.

DESSUTOM ska vi jobba oavbrutet för en effektivare och säkrare kärnkraft, eftersom det är den enda hållbara lösningen för den konsumption vi har vant oss vid.
Jag har heldre topmoderna reaktorer här hemma, än halvtaskigt ihopspikade tryckkokare i fattiga länder som ser en chans att exportera el till oss.

Men först och främst ska vi spara el, en insparad kilowatt är billigare än en utbyggd kilowatt....

Vettiga synpunkter. Men optimera vattenkraften mer? Det är ju inte så att det är idioter som driver anläggningarna idag. Vi gör vad vi kan men man bör beakta att en turbins livslängd kan vara 100 år. Ur det perspektivet bryter man inte gärna upp en turbin ur golvet och bygger om sumpar och snäckor utan vidare. Innan det sker bör en KWh vara värd en hel del. Självklart förbättrar man vid renovering men tillståndsförfarandet är inte av denna värld, varför man ofta drar sig för att göra några större förändringar. Annat som stör kan vara skumma vattendomar som sätter käppar i hjulen för optimerad tappning.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Om du kramar ett träd så sliter jag loss katalysatorn på bilen min. :tummenupp

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...