Sågning av populär bok (DaVinci-koden)

Raskus

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2003
Hoj
Kina 250cc
Mattiaz skrev:
Läste ovan att de håller på och ska göra en film av boken, de trodde jag ju redan när jag läst första kapitlet.
Men är det någon som sett filmen "National Treasure" med Nicholas Cage?
Jag trodde allvarligt de plankat boken rakt av vid många tillfällen. :3freak

HAR de inte det då?
Jag har sett den och den är ju ett märkligt sammanträffande, milt uttryckt, för att den inte ska vara högst "inspirerad" av Da Vinci-koden.

Läste någonstans att manusförfattaren till filmen hävdar sig ha påbörjat manuset för 7 år sedan. Nåja, rätt underhållande film, oavsett hur det ligger till.

prise

Junkie
Gick med
25 May 2004
Hoj
Gult ljudmonster!
Läser koden just nu och tycker den är ruggigt bra! Självklart får man utgå från att allt han skriver inte är sant men tycker ändå att den är ganska välskriven i förhållande till mycket annat skit jag har läst! Att den ALLTID är spännande har väl att göra med att den blev publicerad i en tidning först? Därför var Brown tvungen att avsluta alla kapitel på ett sådant sätt att de skulle läsa nästa del.

Lasson

sakkunning
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR900RR
tyckte boken var mycket bra, visst som du säger Benranglet, lite väl linjär ibland men va fan. Digital fortress är dock inte lika bra enligt mig.

sandstream

Guest
SSB skrev:
Alltid lika kul att höra någon som försvarar en bok som säger att det regnar fiskar från himlen hojta om källkritik ;)
:rofl
Där kan man snacka om fablernas värld.
Alla har väl lekt leken där man sitter i en ring och viskar något varvet runt.
Det blir aldrig samma sak som det var från början.

Adam och Eva :rofl :lol :hihi :rofl :rofl :rofl

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Har finns nu en illustrerad version av boken, vilket jag garna hade foredragit eftersom jag inte har 100% koll pa hur de olika konstverken ser ut.

Har last samtliga av Dan Brown's bocker och skulle rangordna dom sahar:
(ratta mig om det finns fler)

The Da Vinci Code
Angels & Deamons
Deception Point
Digital Fortress

Samtliga ar dock klart lasvarda.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Raskus skrev:
HAR de inte det då?
Jag har sett den och den är ju ett märkligt sammanträffande, milt uttryckt, för att den inte ska vara högst "inspirerad" av Da Vinci-koden.

Läste någonstans att manusförfattaren till filmen hävdar sig ha påbörjat manuset för 7 år sedan. Nåja, rätt underhållande film, oavsett hur det ligger till.

DaVinci-koden i sig är på gränsen till ett rent plagiat av äldre verk, så de behöver inte ha med varandra att göra, de kan ha samma ursprungsinfluenser så att säga.

Gillar man DVK så kommer man förmodligen att lägga sig på knä och kyssa Umberto Ecos "Focaults pendel".

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Jag hör nog till dem som anser DaVinci koden vara en smula överskattad.

Man hade ju hört ganska mycket om den så man var ju ganska förväntansfull när man började läsa.
Förvisso en ganska OK historia men tråkigt linjär. Att skicka in en albinomunk som skurk i storyn känns lite "james bond på 70-talet" typ.

Själva idén men storyn är väl ok men en vassare författare kunde nog konstruerat en bättre bok.

sandstream

Guest
Pebl skrev:
Själva idén men storyn är väl ok men en vassare författare kunde nog konstruerat en bättre bok.
Det är möjligt men den bok han skrivit har ju fått folk som mig att plötsligt börja läsa vilket få andra författare skulle lyckas med.

Började på Tjuvarnas Marknad av Jan G. och killen borde få ett pris i att skriva trist.
Det händer inte ett skit och han skriver med ett språk som säkert är korrekt men dötrist att läsa. :död

CoSmoZ

Skitskraj MC
Gick med
1 May 2004
Hoj
Suzuki 1000 Gsxr
Da vinci boken är den enda bok jag hittils köpt.. & som jag ska som andra bok i min damp värld försöka läsa klart.. hmm om jag har lite tur så kanske dom släpper filmatriseringen av den snart då!.. :tummenupp

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Helt allvarligt så förstår jag inte hur den kan ha fått så bra kritik av 'alla' som läst den. Rätt medioker bok om ni frågar mig. Kände till och med att den var rätt seg stundtals.

Betyg: :tuttar :tuttar av :tuttar :tuttar :tuttar :tuttar :tuttar

Hurgan

Donald Ducce...!!??
Gick med
10 Jul 2003
Hoj
FJ 1100 -94 :o),Volvo s60 D5 ,Downhill moddad Crecent
Har oxå läst dom 4! Bra? Nja..!! Underhållande...? Absolut :)

Ps.Jag gillar James Bond oxå :tummenupp

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
sandstream skrev:
Det är möjligt men den bok han skrivit har ju fått folk som mig att plötsligt börja läsa vilket få andra författare skulle lyckas med.

Började på Tjuvarnas Marknad av Jan G. och killen borde få ett pris i att skriva trist.
Det händer inte ett skit och han skriver med ett språk som säkert är korrekt men dötrist att läsa. :död

Lustigt att du nämner Guillou då hans Arn-böcker har varit i liknande blåsväder.

Personligen tycker jag att Jan G är en pajas som skriver skitböcker.

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Da Vinci boken är underhållande. Faktiskt svår att lägga ifrån sig innan den
är färdigläst.

Men speciellt djup är den inte. Och att ta den på allvar har man inget för.

Finns en risk att författaren har hittat en formel som han fortsätter med tills
man känner igen stilen och tröttnar vartefter. Men han drar nog in några kronor
på uppföljarna oxå.

Men kul var den att läsa.
/u

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
ulf_lundin skrev:
Da Vinci boken är underhållande. Faktiskt svår att lägga ifrån sig innan den
är färdigläst.

Men speciellt djup är den inte. Och att ta den på allvar har man inget för.

Finns en risk att författaren har hittat en formel som han fortsätter med tills
man känner igen stilen och tröttnar vartefter. Men han drar nog in några kronor
på uppföljarna oxå.

Men kul var den att läsa.
/u

Well, den risken är överhängande. Änglar och demoner har exakt samma upplägg. Läste digital fortress för några dagar sedan och den var verkligen pinsamt dålig, men följde ungefär ett liknande upplägg.

Kain

Potatis
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Teutonia
Chris Ash skrev:
Lustigt att du nämner Guillou då hans Arn-böcker har varit i liknande blåsväder.

Personligen tycker jag att Jan G är en pajas som skriver skitböcker.

Hadde precis samma inställning om JG men fick alla 4 bökerna om Arn i julklapp och måste säga att jag fortfarande inte tycker om JG så hårt men de böckerna är nog fan de bästa böcker jag har läst.

Gumpa

Take me to bed or lose me forever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1-03 & Suzuki Ts250x
Kain skrev:
Hadde precis samma inställning om JG men fick alla 4 bökerna om Arn i julklapp och måste säga att jag fortfarande inte tycker om JG så hårt men de böckerna är nog fan de bästa böcker jag har läst.

Prova att läs alla hans "Hamilton" böcker oxå, tror det är 10st. vissa av dom var oxå riktigt bra!

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA