Såhär gör man en WRC bil

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Lkpg
Hoj
Saknar min KTM
The-PatriX skrev:
Hittade ett tufft bildspel på hur dom gör om en standard Subaru STi/WRX till en WRC bil.

Det är ingen WRC bil som dom bygger utan en grupp N bil.

En WRC är inget som några mekare bygger själva hemma i garaget utan den är mycket mera avancerad.
 

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Ort
Å
Hoj
Khggy
MT skrev:
Det är ingen WRC bil som dom bygger utan en grupp N bil.

En WRC är inget som några mekare bygger själva hemma i garaget utan den är mycket mera avancerad.



Mer avancerad, tycker det där var så avancerat det bara kan bli.

Plocka isär hela bilen och punkta chassiet.


Men men du hade väll rätt :mad:
 

jra_racing

Enduro rider
Gick med
10 May 2004
Ort
E-tuna
Hoj
Husqvarnor
Trodde faktiskt inte att dom punktade ihop chassit för att få bättre styrka trodde det räckte med bur och framvagns upphängingen. Kul att ac knappen satt kvar i panelen annars en jla shyst bil uppstår ju visst ha begär när man ser den
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
hmm.. ja det är ju najs att punkta allt.. är det lustgas man ser, det var ju färgglada kopplingar och det verkar ju vara inne när man bygger med gas.. men det har väl ändå inte wrc bilar? läckert jobb, fast ett tag såg det ut att vara förbannat mycket rör i störtbågen, men slutresultatet är ju fint..
 

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Granne med September
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Såg ut som en grupp N bil. Men coolt var det i alla fall. De visar nu när de bygger en wrc-bil i bilsport. Där e d coolt!
 

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Lkpg
Hoj
Saknar min KTM
scud skrev:
hmm.. ja det är ju najs att punkta allt.. är det lustgas man ser, det var ju färgglada kopplingar och det verkar ju vara inne när man bygger med gas..

Nej det är olje och vätske slangar.
Lustgas är inget för en rallybil då man kör så långa sträckor och är dessutom inte tillåtet.

En WRC bil så börjar man på en helt tom kaross och bygger om den så den passar läng och bredd.
Inget i drivlina behöver vara ifrån orginal och det är istort sett bara blocket som är orginal på motorn.
Skillnaden mellan en WRC och Grupp N är ung samma som mellan en Moto GP och en Super 600 hoj.

En ny färdigbygg Grupp N kostar mellan 800.000 - 1 200 000:-
En ny WRC bil om du kan köpa den ligger på i runda slängar runt 5 miljoner.

Bara driftbudgeten på en WRC bil är ung samma kostnad vad en grupp N bil kostar ( om man ser till svenska förare som kör SM och lite till, skall du åka VM så får man öppna plånboken rejält).
På en så "gammal" WRC bil som Escorten så är tex bytes intervallet på kolvarna 100 mil enl spec.
 
Last edited:

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + V-Max 1700
The-PatriX skrev:
Hittade ett tufft bildspel på hur dom gör om en standard Subaru STi/WRX till en WRC bil...

Kanske vore nåt för bror min... :tungan
 

Bifogat

  • Imprezan.JPG
    Imprezan.JPG
    27.2 KB · Visningar: 93

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
MT skrev:
Nej det är olje och vätske slangar.
Lustgas är inget för en rallybil då man kör så långa sträckor och är dessutom inte tillåtet.

Ja, ungefär vad jag anade/tyckte. Men det var så färgglada slangar bara :)
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Häftigt reportage, subborna går som spjut redan från fabrik, tätstegad låda är standard, har dock endast provat en orginalsubba.
 

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Lkpg
Hoj
Saknar min KTM
GSXR1100R skrev:
Häftigt reportage, subborna går som spjut redan från fabrik, tätstegad låda är standard, har dock endast provat en orginalsubba.

Faktum är att gatbilarna går värre tack vare att det är 32 mm restriktor i Grupp N. Dock så skulle en gatbil inte ha en chans i skogen tack vare fjädringen, respons , styvheten i karossen , bromsar och mycket annat som byts på tävlingsbilen.

En Grupp N bil ligger på ca 280 hk (gäller både Imprezan och Lancern).
 

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Täby
Hoj
Aprilia
MT skrev:
Faktum är att gatbilarna går värre tack vare att det är 32 mm restriktor i Grupp N. Dock så skulle en gatbil inte ha en chans i skogen tack vare fjädringen, respons , styvheten i karossen , bromsar och mycket annat som byts på tävlingsbilen.

En Grupp N bil ligger på ca 280 hk (gäller både Imprezan och Lancern).


Hur bra håller gatbilen ihop om man använder den på vanlig gata och kör hårt?
(Om man trimmat alltså till sådär +280hk) Vad måste man uppgradera i övrigt om motoreffekten höjs?
 

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Lkpg
Hoj
Saknar min KTM
Trango_B skrev:
Hur bra håller gatbilen ihop om man använder den på vanlig gata och kör hårt?
(Om man trimmat alltså till sådär +280hk) Vad måste man uppgradera i övrigt om motoreffekten höjs?

Jag har alldrig skruvat Subaru utan bara Mitsubishi så jag vet faktigst inte på den modellen.
Kan tänka mig att det är det vanliga med kopplig låda osv.
En som säkert kan svara på det är No1 då han har en trimfirma för Subaru och har bla pillat lite i Kjell Hanssons Impreza Nat Special.
http://www.khanssonmotorsport.se/

På Lancern så är det lådan och kopplingen som ger upp först om man kör med standard i rallybilarna.

Sedan så är givetvis "hårt" en deffinitions fråga.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Trango_B skrev:
Hur bra håller gatbilen ihop om man använder den på vanlig gata och kör hårt?
(Om man trimmat alltså till sådär +280hk) Vad måste man uppgradera i övrigt om motoreffekten höjs?

En "vanlig" WRX STi har ju 265 kusar orginal.. Så att chip-trimma en sådan tillsammans med annat avgas o insug borde ju ge 280++ hästar utan några som helst problem med hållbarheten..
 

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Täby
Hoj
Aprilia
amullo skrev:
En "vanlig" WRX STi har ju 265 kusar orginal.. Så att chip-trimma en sådan tillsammans med annat avgas o insug borde ju ge 280++ hästar utan några som helst problem med hållbarheten..


Okej, tack för infon. Trodde dom låg på 215-220hk orginal.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Jovisst.. En Vanlig WRX ligger ju på 225.. Men en STi kan knappast kallas för vanlig.. bilen går ju ändå på 390.000:- mot en vanlig WRX som ligger på 295.000:-

Skillnaderna är ju bland annat högre motoreffekt, 6 vxl-låda och Brembobromsar samt diffbroms fram o bak (Visko - Suretrac).. Så med det inräknat har man ju täckt upp mellanskillnaden..

kolla
http://www.subaru.se/imprezawrx.shtml
och
http://www.subaru.se/imprezasti.shtml
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top