scud skrev:
hmm.. ja det är ju najs att punkta allt.. är det lustgas man ser, det var ju färgglada kopplingar och det verkar ju vara inne när man bygger med gas..
Nej det är olje och vätske slangar.
Lustgas är inget för en rallybil då man kör så långa sträckor och är dessutom inte tillåtet.
En WRC bil så börjar man på en helt tom kaross och bygger om den så den passar läng och bredd.
Inget i drivlina behöver vara ifrån orginal och det är istort sett bara blocket som är orginal på motorn.
Skillnaden mellan en WRC och Grupp N är ung samma som mellan en Moto GP och en Super 600 hoj.
En ny färdigbygg Grupp N kostar mellan 800.000 - 1 200 000:-
En ny WRC bil om du kan köpa den ligger på i runda slängar runt 5 miljoner.
Bara driftbudgeten på en WRC bil är ung samma kostnad vad en grupp N bil kostar ( om man ser till svenska förare som kör SM och lite till, skall du åka VM så får man öppna plånboken rejält).
På en så "gammal" WRC bil som Escorten så är tex bytes intervallet på kolvarna 100 mil enl spec.