Sålde hojen - sen skar den

Fredrick

2-t ÄR livet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia AF-1 125 Sintenesi Replica -89, Yamaha YZ 125 -01
Var med och sålde en sak för några årsen, en bil som inte riktigt gick som den skulle.. så jag ringde en mek som sa vad det var för fel, som jag.. eller igentligen min vän som sålden den sa att det förmodligen var till köparen. Men sen visade det sig att det inte var det felet han sa till köparen. Då drog han med en advokat till min vän o började härja.. Helt kört var det då. Bara att betala
:( Fast vi stod å viftade med dom där papperen, texten som står här uppe så fanns det iaf en massa kryphål i lagen som advokaten tog upp. Så säg inte för mkt när ni säljer nåt.. och skriv varsitt kvitto. SJälvklart i befintligt skick också..

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Min RD skar oxo utan förvarning förra året. Det man borde ha gjort e ju att byta kolvringar, och kanske kolvar direkt när man har köpt hojen så man vet att det e gjort, och när.
Mitt ras berodde troligen på att kolvringarna helt enkelt var utmattade.

EDIT: Det e ju trist när sånt händer, men säljaren e väl inte skyldig att riva hela motorn bara för att kolla innan han ska sälja hojen..?

Last edited:

forna

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
Sv650s -99
äääää han körde säkert som en kärring...visste inte hur ha skulle hantera skiten. men är det inte så att det alltid är befintligt skick som gäller när de är privat begagnat? de är vad ja har för mig, typ..aja köparen får nog svårt att få sin ersättning, tror de blir dyrare för honom att gå till rätten än att inte göra det.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Fredrick skrev:
Var med och sålde en sak för några årsen, en bil som inte riktigt gick som den skulle.. så jag ringde en mek som sa vad det var för fel, som jag.. eller igentligen min vän som sålden den sa att det förmodligen var till köparen. Men sen visade det sig att det inte var det felet han sa till köparen. Då drog han med en advokat till min vän o började härja.. Helt kört var det då. Bara att betala
:( Fast vi stod å viftade med dom där papperen, texten som står här uppe så fanns det iaf en massa kryphål i lagen som advokaten tog upp. Så säg inte för mkt när ni säljer nåt.. och skriv varsitt kvitto. SJälvklart i befintligt skick också..

Där gick ni på en nit, för jag antar att det aldrig blev ett rättsfall av det hela? Såvida din farsa inte är bilhandlare, för då gäller ju andra regler..

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Köpt är köpt, att det ska vara så svårt att förstå för vissa. Man har godkänt fordonet och köpt det i befintligt skick - end of story. Ok om cykeln i efterhand visade sig innehålla en tidsinställd bomb eller liknande, men att motorer kan få för sig att skära är en risk man måste ta.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
PacMan skrev:
Min RD skar oxo utan förvarning förra året. Det man borde ha gjort e ju att byta kolvringar, och kanske kolvar direkt när man har köpt hojen så man vet att det e gjort, och när.
Mitt ras berodde troligen på att kolvringarna helt enkelt var utmattade.

EDIT: Det e ju trist när sånt händer, men säljaren e väl inte skyldig att riva hela motorn bara för att kolla innan han ska sälja hojen..?

...och så jäkla känsliga är inte tvåtaktarna om man gjort förebyggande service på dem. Om man inte vet att förre ägaren gjort service och när, så får man väl själv fixa kolvbyten m.m. Att motorn i alla fall kan skära, det gäller ju för alla motortyper.

RGmaniac

No More MR 2 Stroke
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Z 550 -82,Yamaha XS 500 -79
Ni skrev möjligtvis inte Besiktigat av köparen på kvitot??....

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
TomK skrev:
...och så jäkla känsliga är inte tvåtaktarna om man gjort förebyggande service på dem. Om man inte vet att förre ägaren gjort service och när, så får man väl själv fixa kolvbyten m.m. Att motorn i alla fall kan skära, det gäller ju för alla motortyper.

Det var växellådan som hade skurit tydligen. Växellådsoljan byttes när kompisen köpte den, sen byttes den innan han sålde den (ca: 100mil). Så våran service kan man inte klaga på.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...