Sålde min 125:a nu krånglar köparen

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
Hej jag vet inte riktigt vad jag ska göra för nått så nu frågar jag er om råd.

Sålde min DT 125a för 18 tusen för 3 veckor sen och nu ringde köparens farsa och klagade på att det läcker olja från framdervet alltså drivaxel packpoxen.
Nu vill han att jag ska betala reparationskostnaderna eller ficka detta. När jag hade den så var det alltid lite fuktigt runt drevet men jag tyckte inte det var något problem.

Hur ska jag göra?

Borg^

korv
Gick med
3 Sep 2006
Hoj
Cagiva Mito 125
Är det någon du känner så kanske du skulle kompromissa lite, för vänskapens skull, inte för att du har någon "skyldighet".

De har köpt hojen begagnad och vet att de kan bli lurade/helt enkelt ha otur. Shit happens, du måste inte(borde inte IMO) göra någonting.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
kan de va så dyrt o fixa.. säg att de inte va nå probs när du hade den o säg att du kan stå för hälften. om du känner dig skyldig.. inte, säg no way hosey :rolleyes:

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Säg att du bara diskuterar med köparen själv, annars hämtar du din pappa!....

Men annars har du nog ingen skyldighet att stå för något.... Säg bara att dom får gå via nån myndighet (Vilken det nu är) som får avgöra eventuell ersättning eller återköp, så får dom se hur långt dom kommer....

Last edited:

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11

Sålde min DT 125a för 18 tusen för 3 veckor sen och nu ringde köparens farsa och klagade på att det läcker olja från framdervet alltså drivaxel packpoxen.
Nu vill han att jag ska betala reparationskostnaderna eller ficka detta. När jag hade den så var det alltid lite fuktigt runt drevet men jag tyckte inte det var något problem.

Hur ska jag göra?

Jag håller med föregående talare, men det kan ju kännas knepigt för det.
Jag brukar skriva in i köpekontraktet att "säljes i befintligt skick".

Hoppas det löser sig :pannkyss

Åsa.

Shinyrubber

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2007
Hoj
Husaberg 650-06

Hur ska jag göra?

Håller helt med föregående talare.
Det åligger inte dig att ta ansvar för efterkommande fel.
Visst är det en bekant. hjälp till o möts halva vägen för fridens skull.
Annars strunta helt i det. Dom som köpte den accepterade juh det eftersom de köpte den, eller hur ?
Så nej. jag skulle inte aceptera att börja stå för deras fel.
mvh

Dominator-Rocks

Guest

Hur ska jag göra?

Fråga honom om han brukar lämnar tebax tandborstar som blitt utslitna oxå sen ber du honom att lämna dig ifred!

Holmlund

٩(●̮̮̃•̃
Gick med
1 Aug 2006
Hoj
*S Å L D*
Skrev ni något köpekontrakt? För om du skrev där att den säljes i befintligt skick, och båda skrev under, så är det inte ditt problem.

kN_KY

Rock on!
Gick med
24 Jul 2006
Hoj
Yamaha YZF250
Den såldes väl i befintligt skick? Så skriver jag alltid på kvitton när jag säljer något. Jag hade sagt till den där farsan att du inte har någon skyldighet att betala och inte kommer göra det heller....otur att det har gått sönder när dom köpte den - det va ju helt när du hade den!
Men som någon skrev innan - e det nån man känner så kan man ju erbjuda sig kanske att betala en del mest för att va lite schysst.

ninjaniklas

Varför läser folk det här?
Gick med
16 Nov 2005
Hoj
Ingen
Det är väl så att köper man begagnade saker privat, så är det utan garantier och i 'befintligt skick'. Det är upp till köparen att kontrollera att allt står rätt till. Om ni inte skriver ett avtal som säger annat.

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
Från konsumentverket:
Vid försäljning av begagnade bilar brukar säljarna ofta skriva att "Bilen säljs i befintligt skick". Sådana klausuler innebär alltså inte att säljaren fritas från allt ansvar beträffande skicket.
Lite att läsa om vad som gäller. Länk till KO

TurboBuser

NR Racing
Gick med
11 Jun 2006
Hoj
Buse-07 Fullvuxen med 313 rwhp!

Hur ska jag göra?

Är den såld i "befintligt skick" så är det inte dina problem!
Du körde kanske varsammare med den och då höll det tätt,nu har han kanske piskat skiten ur den i 3 veckor och då gav det sig.

Köper man begagnat så köper man begagnat!
Alltså risk för att skiten skär efter en vecka.

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
Är den såld i "befintligt skick" så är det inte dina problem!
.

Att det ska vara så svårt att läsa vad folk har skrivit tidigare i tråden, prova kika på inlägget precis ovanför ditt... :pannkyss

Ungefär som "har inte läst hela tråden men..." och så kommer samma upplägg för femtioelfte gången, shit va trött man börjar bli på det.

Ibland får man vara gnällig... :tungan

Edit: För övrigt skulle jag ignorera köparen, ska du stå för alla slitdelar för all framtid? Eller bara några veckor, månader, år? Köpt är köpt.

Last edited:

GOCOOP

Bara fet i profil
Gick med
22 Sep 2006
Hoj
En två taktare (300)
Att det ska vara så svårt att läsa vad folk har skrivit tidigare i tråden, prova kika på inlägget precis ovanför ditt... :pannkyss

Ungefär som "har inte läst hela tråden men..." och så kommer samma upplägg för femtioelfte gången, shit va trött man börjar bli på det.

Ibland får man vara gnällig... :tungan

Kolla på klockslagen på inläggen jupp bägge.. :D

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Håller med föregående talare/skrivare. Dock e det ju så att en packbox kan börja läcka lite när som. Dessutom skulle väl en packbox kunna gå som slitdel ffa på en 125a och då bör det vara enklare att komma undan. Dock borde en packbox inte kosta så mycket så att pröjsa hälften av den kan inte bli mycket mer än en hundring, sätta i den får dom göra själva eller betala själv. âr man lite händig själv så ska det ju inte vara några problem!

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Borttappad
Någon "i befintligt skick"-klausul kan ni glömma, sånt fungerar inte!

Om du inte medvetet försökt dölja något och den skadan (fukt runt drevet) var synlig och borde ha uppdagats av köparen när han kollade (jo, han måste faktiskt kolla produkten) så kan de inte göra mycket.

Har du därimot känt till problemet och underlåtit att tala om det, då har du ansvaret för att rätta till det, betala för att få till ordnat eller häva köpet.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Eventuella brister hos fordonet ska du upplysa om innan försäljning och köparen har även en skydighet att undersöka så att allt är ok.

Att det svettas lite olja någonstans är ju inte direkt något större fel och kan säkert göra så en längre tid innan det blir akut och måste åtgärdas. Om det då har gett sig nu efter tre veckor och läker ordentligt kan ju inte vara ditt problem.

Jag tycker inte att du bör ska stå för det. Är det en kompis eller en släkting så kan du ju vara lite bussig, men annars inte.

För vad är annars nästa steg? Att köparen ringer om två år och gnäller för att hojen har skurit?

(byta packbox till utgående drev: ta bort kåpa, ta bort drev, fiska ut packboxen, tryck i en ny packbox, sätt tillbaka drevet, sätt tillbaka kåpan... typ... :tungan )

Har du därimot känt till problemet och underlåtit att tala om det, då har du ansvaret för att rätta till det, betala för att få till ordnat eller häva köpet.
Och det är väl upp till köparen i så fall att bevisa att säljaren har undanhållit något?

Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...